provisie niet kunnen betalen

Loria
Topic Starter

provisie niet kunnen betalen

#1 , 29 jul 2015 15:44

Ik raadpleegde tijd terug een advocaat en legde hem mijn bescheiden inkomen voor. Ik hamerde hierop door en hij zei: maak u geen zorgen, we regelen dat nadien.

Nu is de zaak in gang gezet en beweert de tegenpartij een paar leugenachtige feiten en krijg ik brief van mijn advocaat:

ik kan pas reageren indien ik provisie heb ontvangen. Feit is: de zaak dringt en ik kan dat bedrag niet leggen.
Het lijkt me nog steeds dat de zaak erg te winnen is. Alleen kan ik in de verste verte die provisie betalen.

Bestaat er een regeling van dat ofwel in schijven te betalen ( en dan volledig bedrag na schadevergoeding) ofwel iets anders?
Er zou echt wel onrecht geschieden indien de tegenpartij hier iets zou winnen puur omdat mijn advocaat niets meer kan doen omdat ik dit grote bedrag niet kan leggen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 29 jul 2015 16:22

Dat is een lepe truc van die advocaat.
Wachten tot U met uw rug tegen de muur staat, en je geen tijd hebt om veel na te denken. Dan plots de rekening sturen.
Eerst nieuwe cliënten lokken, wachten tot ze geen kant meer op kunnen vervolgens hen laten dokken om verder te geraken.

Advocaten die bij een eerste bijeenkomst geen financiële info willen geven over hun tussenkomst, laat je best links liggen.

Loria
Topic Starter

#3 , 29 jul 2015 16:42

Dat heb ik nu ook door. Ik heb er bij eerste consult op gehamerd en duidelijk gesteld dat ik niet kapitaalkrachtig ben. De zaak leek goed ( en nog steeds zijn die elementen er die er een te winnen zaak van zouden moeten maken)

Ik heb geen enkele mogelijkheid om dat bedrag te betalen, maar als de advocaat niets meer doet, gaat de tegenpartij ermee lopen. Wat zijn dan de mogelijkheden als cliënt? Voor een andere advocaat dringt de tijd echt wel te hard en deze is uiteraard heel erg goed op de hoogte van alles en zijn strategie is waterdicht met grote kans op winst.

Of ze zo cliënten lokken? Misschien, maar ze raken er toch ook wel een pak kwijt door de anti-reclame die ze door deze werkwijze krijgen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2015 17:47

http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;

pro deohttp://www.belgium.be/nl/justitie/slachtoffer/ ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Loria
Topic Starter

#5 , 29 jul 2015 20:40

Bedankt, maar de zaak is al serieus gevorderd. Als ik bij die advocaat "stop", moet ik dat toch nog betalen.

Wat pro deo betreft, zeldzame gevallen komen ervoor in aanmerking. Een grote groep mensen behoort tot de groep die net x aantal euro's teveel verdient, maar dan net niet genoeg om zich in de privé een advocaat te kunnen permitteren.

Jackrussell

#6 , 29 jul 2015 20:47

Giserke heeft helemaal gelijk, maar daar is de TS natuurlijk niets mee.

Dit is een vervelend parket. Een pro deo advocaat is voor de werkende mens helaas niet weggelegd. Vluchtelingen en gelukszoekers kunnen eindeloos procederen met gratis advocaten, werklozen ook, maar de werkende mens mag - ook al heeft hij/zij een schamel loontje - er helemaal zelf voor opdraaien. Ik dek dat u zich eerst moet afvragen hoe belangrijk die zaak voor u is en of u een betalingsregeling kunt treffen met deze advocaat. Zijn werkwijze is smerig, maar veel alternatieven heeft u helaas niet.

BrechtS

#7 , 29 jul 2015 20:58

Dit is een vervelend parket. Een pro deo advocaat is voor de werkende mens helaas niet weggelegd. Vluchtelingen en gelukszoekers kunnen eindeloos procederen met gratis advocaten, werklozen ook, maar de werkende mens mag - ook al heeft hij/zij een schamel loontje - er helemaal zelf voor opdraaien. Ik dek dat u zich eerst moet afvragen hoe belangrijk die zaak voor u is en of u een betalingsregeling kunt treffen met deze advocaat. Zijn werkwijze is smerig, maar veel alternatieven heeft u helaas niet.
Tja, misschien moet de werkende mens eens leren om zich ook te verzekeren voor rechtsbijstand, dat kan al wat schelen denk ik. Ik keur het gedrag van die advocaat niet goed. Kan TS niet ergens het geld lenen, bij vrienden of familie bijvoorbeeld? En dat dan volgens wat hij kan terug betalen (of bijvoorbeeld terug verdienen door klusjes te doen of dergelijke). Zijn misschien slechte oplossingen, maar misschien dat ze toch kunnen helpen. En bij het winnen van de zaak, kan TS de gerechtskosten toch terug vorderen van de tegenpartij en op die manier de lening terug betalen zonder ervoor extra te moeten werken/extra spaarzaam leven/te moeten klussen?

Jackrussell

#8 , 29 jul 2015 21:26

Tja, misschien moet de werkende mens eens leren om zich ook te verzekeren voor rechtsbijstand, dat kan al wat schelen denk ik. Ik keur het gedrag van die advocaat niet goed. Kan TS niet ergens het geld lenen, bij vrienden of familie bijvoorbeeld? En dat dan volgens wat hij kan terug betalen (of bijvoorbeeld terug verdienen door klusjes te doen of dergelijke). Zijn misschien slechte oplossingen, maar misschien dat ze toch kunnen helpen. En bij het winnen van de zaak, kan TS de gerechtskosten toch terug vorderen van de tegenpartij en op die manier de lening terug betalen zonder ervoor extra te moeten werken/extra spaarzaam leven/te moeten klussen?
´

Een rechtsbijstandverzekering is altijd aan te raden. Al moet je daar ook goed kijken wat er wel binnen de dekking valt en wat niet. Enfin, het blijft triest dat de een zich er voor moet verzekeren en dat de ander die niets bijdraagt het gratis krijgt. De zaak winnen is een onzekerheid en het is de vraag of je alles terug kunt vorderen (waarschijnlijk niet).

Het beste kan ze aan de advocaat vragen of ze het in delen mag betalen en anders desnoods lenen ja... of de zaak stopzetten. Als het 'n niet zo belangrijke zaak is en/of de winstkansen zijn niet hoog, dan is ook dat een optie.

Loria
Topic Starter

#9 , 29 jul 2015 21:34

Bedankt, lenen ligt moeilijk. Ik denk dat ik nu best ook niet mijn ongenoegen uit tov de advocaat:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=60823" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is de zaak. We zitten op het punt dat de tegenpartij mijn meubelen heeft laten aanslaan omdat ik volgens hem niet heb betaald.
De tegenpartij vraagt het origineel van de cash betaling. Mijn advocaat heeft dat origineel nooit verstuurd, maar in zo'n gerechterlijk zakje gestopt. Het zou dom zijn om dat zomaar naar de tegenpartij te sturen. Die gooit dat weg.

De tegenpartij heeft wel een kopie ervan ontvangen, maar de advocaat beweert dat ik wat geknipt, geplakt en gekopieerd zou hebben ( typische reactie). Haar advocaat schreef zelfs zaken als: mevrouw was vorig jaar lang ziek, dus verminderd inkomen waardoor zij er alle belang bij heeft te bedriegen.

Ik ben er uiteraard van overtuigd dat de verhuurder een oplichter is en dat schriftonderzoek dat zal bewijzen.

Nu wat zegt mijn advocaat?
- als je overtuigd bent van je gelijk ( en dat ben ik), dan geeft zo'n schriftonderzoek uitsluitsel en zal ik alles doen om die zaak te winnen en eis ik zelfs extra schadevergoeding voor die schade die je moest lijden van zo'n deurwaarder die alles komt opschrijven ( 1000 euro)
MAAR: ik doe niets zolang er niets is betaald.
Die advocaat zou dus onrecht laten geschieden indien ik niet betaal, ook al heeft hij alles grondig opgevolgd en weet hij dat ik gelijk heb.
Dus de provisie niet betalen ( geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen, zeker niet volledige bedrag) staat gelijk aan een oplichter vrijuit te laten gaan.

BrechtS

#10 , 29 jul 2015 22:07

Bedankt, lenen ligt moeilijk. Ik denk dat ik nu best ook niet mijn ongenoegen uit tov de advocaat:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=60823" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is de zaak. We zitten op het punt dat de tegenpartij mijn meubelen heeft laten aanslaan omdat ik volgens hem niet heb betaald.
De tegenpartij vraagt het origineel van de cash betaling. Mijn advocaat heeft dat origineel nooit verstuurd, maar in zo'n gerechterlijk zakje gestopt. Het zou dom zijn om dat zomaar naar de tegenpartij te sturen. Die gooit dat weg.

De tegenpartij heeft wel een kopie ervan ontvangen, maar de advocaat beweert dat ik wat geknipt, geplakt en gekopieerd zou hebben ( typische reactie). Haar advocaat schreef zelfs zaken als: mevrouw was vorig jaar lang ziek, dus verminderd inkomen waardoor zij er alle belang bij heeft te bedriegen.

Ik ben er uiteraard van overtuigd dat de verhuurder een oplichter is en dat schriftonderzoek dat zal bewijzen.

Nu wat zegt mijn advocaat?
- als je overtuigd bent van je gelijk ( en dat ben ik), dan geeft zo'n schriftonderzoek uitsluitsel en zal ik alles doen om die zaak te winnen en eis ik zelfs extra schadevergoeding voor die schade die je moest lijden van zo'n deurwaarder die alles komt opschrijven ( 1000 euro)
MAAR: ik doe niets zolang er niets is betaald.
Die advocaat zou dus onrecht laten geschieden indien ik niet betaal, ook al heeft hij alles grondig opgevolgd en weet hij dat ik gelijk heb.
Dus de provisie niet betalen ( geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen, zeker niet volledige bedrag) staat gelijk aan een oplichter vrijuit te laten gaan.
lenen ligt vaak moeilijk, maar het kan toch de moeite lonen. Vanaf nu zou ik de gesprekken met de advocaat opnemen en zaken zoals die provisie via mail (beter aangetekende zending) regelen zodat dit geen zaak van woord tegen woord wordt als er problemen mee komen.

Jackrussell

#11 , 29 jul 2015 22:39

Dat lijkt me een vrij eenvoudige zaak eigenlijk. Behalve dan die schadevergoeding. Als je niet hebt lopen rommelen met dat "contract" is het een kwestie van eerlijk blijven ontkennen. Het is dan aan de tegenpartij om te bewijzen dat er mee gerommeld is. Ziekte en verminderd inkomen is geen bewijs dat je dat hebt gedaan. Als die advocaat echt zo overtuigd is van het recht op die 1.000 euro, kan hij daar wel op wachten en het dan verrekenen toch?

Loria
Topic Starter

#12 , 29 jul 2015 22:53

De advocaat van de tegenpartij had brief gestuurd dat zijn cliënt handtekening ontkend en ik vervalst heb en dat het alleszins aan mij is om te bewijzen dat het niet zo is. Wat kan ik daar op repliceren?

BrechtS

#13 , 29 jul 2015 23:10

De advocaat van de tegenpartij had brief gestuurd dat zijn cliënt handtekening ontkend en ik vervalst heb en dat het alleszins aan mij is om te bewijzen dat het niet zo is. Wat kan ik daar op repliceren?
Antwoord dat u niet akkoord bent met zijn stelling. U hebt uw stelling kunnen aantonen met dat document, daarop staat duidelijk zijn handtekening en dergelijke op. En dus als meneer het vervalsing wilt noemen, moet hij zijn stelling kunnen bewijzen.

Loria
Topic Starter

#14 , 29 jul 2015 23:22

Daarom vraagt die het origineel en omdat mijn advocaat het origineel x aantal maanden niet naar hem heeft gestuurd, concludeert hij dat dit dan maar vals moet zijn.
Tuurlijk is een advocaat zo slim om het enige echte origineel niet op te sturen naar de tegenpartij. Die verscheurt het en beweert enkel een kopie te hebben ontvangen. Er is maar één kopie.
Hoe verwoordt je dat best?

Loria
Topic Starter

#15 , 30 jul 2015 02:44

Ik citeer even uit brief advocaat tegenpartij: concluant beroept zich op art 1323 1324 BW: ontkent handtekening die tegen hem wordt ingeroepen, dit impliceert dat de door eiseres aangebrachte akte alle bewijskracht verliest ( p Handboek gerechterlijk recht, intersentia, Antwerpen)

De partij die de onderhandse akte ontkent, dient de vervalsing ervan niet te bewijzen en neemt in deze betwisting een passieve houding in.

De bewijstlast en het bewijsrisico rusten op diegene die zich op de betwiste onderhandse akte beroept.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”