grote fout door notaris en Immo

JVB18
Topic Starter

Re: grote fout door notaris en Immo

#16 , 03 aug 2015 14:24

Ruimtelijke ordening heeft ons al laten weten dat regularisatie geen probleem zou geven en ons €1 per m² zou kosten. We moeten enkel juiste plannen hebben van de woning. Ik ben et vrij zeker van dat we onze tuin kwijt zijn, maar er moeten toch mogelijle stappen zijn tegen notaris en immo bij zo een blunders? Advocaat sprak over procedure van dwaling en bedrog

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 aug 2015 14:54

Als ik het goed begrijp, kan je je tuin wel "overkopen" van je buurvrouw voor €5000 + kosten? Kan je geen overeenkomst met Immo en Notaris bekomen dat deze kosten door hen gedragen en gedeeld worden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KimSe

#18 , 03 aug 2015 15:31

Wat de bouwovertreding betreft: de verkoper moet dit toch geweten hebben en dus ter kwader trouw gehandeld hebben?

Hoe zijn jullie nu eigenlijk te weten gekomen dat de achterbouw een bouwovertreding is?

Reclame

JVB18
Topic Starter

#19 , 03 aug 2015 16:45

Als ik het goed begrijp, kan je je tuin wel "overkopen" van je buurvrouw voor €5000 + kosten? Kan je geen overeenkomst met Immo en Notaris bekomen dat deze kosten door hen gedragen en gedeeld worden?
De €5000 gaat enkel over het stuk met tuinhuis (+/- 20m²), de buurvrouw is zelf niet op de hoogte dat haar grond nog een extra 20m² omvat en zal dit dus ook nooit verkopen aan €5000. Zij weet dit niet omdat ze te gierig is om een landmeter te betalen. Dit werd ons bevestigd door immo. Ook nu wilt zij dat wij al haar kosten te laste nemen indien we de grond kopen (landmeter, bodemattesten,...). Aangezien we nu spreken over een stuk tuin van 40m² vrees ik een beetje dat zij niet meer zal verkopen. In deze situatie is haar eigendom meer waard. (zij woont er zelf niet en de woning zal eerstdaags te koop gezet worden).
Wat de bouwovertreding betreft: de verkoper moet dit toch geweten hebben en dus ter kwader trouw gehandeld hebben?

Hoe zijn jullie nu eigenlijk te weten gekomen dat de achterbouw een bouwovertreding is?
Door de aangetekende brief waarvan sprake in eerste post. Mijn vriendin is op de gemeente gaan navraag doen en heeft heel de situatie uitgelegd. Daaruit bleek dat onze achterbouw nooit is aangegeven en daar ook nooit een vergunning voor toegekend is. Wij beschikken over 3 verschillende plannen van het huis waarvan geen een klopt. Slechts 1 heeft de zegels en de stempel, maar dit dateert uit de jaren 30. Daar staat onze achterbouw ook niet op.

KJ86

#20 , 03 aug 2015 17:49

Als de buurvrouw zelf al niet weet, wat van wie is, zou ik mij niet te veel zorgen maken. Kadasterplannen zijn vaak niet in orde!
Landmeter aanstellen,bestaande situatie uitleggen zoals het beschreven is door de makelaar. De buurvrouw bevestigt dat verhaal, dus vandaar kunnen geen problemen komen.
Alles in een plannetje gieten en dan moet enkel nog het tuinhuis uitgeklaard worden.
Eerlijk is eerlijk, € 5000 is geen geld voor 20 m². Als je die meters van mij zou moeten kopen, zou ik het driedubbel vragen.

JVB18
Topic Starter

#21 , 03 aug 2015 19:40

Bedankt allen voor de hulp. Laat ik toch even verduidelijken dat wij er al bij neer gelegd hebben dat we onze tuin kwijt zijn. Indien we met de immo en notaris iets kunnen regelen om dit stuk toch te bezitten, graag, maar onze hoofdbedoeling is ervoor te zorgen dat diegene die verantwoordelijk is om ons zo te misleiden eens goed gestraft wordt, zodat dit in de toekomst voor andere mensen kan vermeden worden. Ik weiger te geloven dat een immo-kantoor en een notaris zoveel verkeerde informatie, zwart op wit, kunnen afleveren en dan achteraf zeggen. Ai sorry, maar dat is mijn probleem niet...
Even een stukje gecopiëerd uit de akte van ons huis:
VERKOOPSVOORWAARDEN (gebouw)
De verkoping is gedaan en aangenomen onder de volgende voorwaarden:
1.- Voorschreven eigendom wordt verkocht voor vrij en onbelast van alle schulden, bezwarende in- en overschrijvingen en/of kantmeldingen, in acht genomen de staat waarin het eigendom zich bevond op het ogenblik van het sluiten van de verkoop- of optieovereenkomst, en waarbij partijen het eens zijn dat deze staat overeenstemt met de actuele staat, zodat de koper geen aanspraak zal kunnen maken op vergoeding of prijsvermindering wegens toestand van de gebouwen, beplantingen en ondergrond, noch wegens onjuistheid van oppervlakte, hoe groot het verschil ook is, zelfs overtrof dit verschil één/twintigste, hetzij om welke andere reden ook.
Onderzoek uw akte of er ook een dergelijke omschrijving in voor komt. Indien dit het geval is heeft u geen enkel verhaal.
Slaat deze clausule niet meer op het feit dat wij de verkopers niet kunnen aanvallen om iets van de prijs af te doen? Wij betwisten ook de oppervlakte niet, wij betwisten het feit dat wij compleet verkeerde informatie hebben gekregen van professionals. Zijn zij niet verplicht de juistheid van hun gegevens te controleren?
Als men €215.000 uitgeeft en die mannen een commissie opstrijken van minimum 3%, kan men toch verwachten dat alle gegevens die worden aangeleverd zoals kadasterplannen en "tot waar de tuin loopt" dubbel gecheckt zijn...zeker als er al discussie was vooraf tussen verkoper en buurvrouw...

KJ86

#22 , 03 aug 2015 21:09

De eigenaar die de woning verkocht heeft en de buurvrouw zeggen toch hetzelfde (enkel de grond onder het tuinhuis is van de buurvrouw). Hier is dus geen misleiding, want de grens die door de betrokken partijen bepaald is, zal een landmeter als scheiding aannemen. Het zou pas een probleem vormen als de buurvrouw de rest van uw tuin zou proberen opeisen naar analogie met het kadasterplan. Dan zal de verkoper moeten bewijzen dat de werkelijke toestand anders is dan het kadasterplan.
Het is dus dagelijkse kost dat de bestaande toestand totaal anders is dan het kadasterplan. Om uzelf in te dekken kan je dan ook best de bestaande toestand in een opmetingsplan laten gieten, dan is er geen enkele vorm van discussie mogelijk, als het aanpalende erf van eigenaar zou wisselen.

JVB18
Topic Starter

#23 , 03 aug 2015 23:01

De eigenaar die de woning verkocht heeft en de buurvrouw zeggen toch hetzelfde (enkel de grond onder het tuinhuis is van de buurvrouw). Hier is dus geen misleiding, want de grens die door de betrokken partijen bepaald is, zal een landmeter als scheiding aannemen. Het zou pas een probleem vormen als de buurvrouw de rest van uw tuin zou proberen opeisen naar analogie met het kadasterplan. Dan zal de verkoper moeten bewijzen dat de werkelijke toestand anders is dan het kadasterplan.
Het is dus dagelijkse kost dat de bestaande toestand totaal anders is dan het kadasterplan. Om uzelf in te dekken kan je dan ook best de bestaande toestand in een opmetingsplan laten gieten, dan is er geen enkele vorm van discussie mogelijk, als het aanpalende erf van eigenaar zou wisselen.
Als ik het dan goed begrijp, is het volgen u enkel een kwestie van de landmeter te laten komen, hem de papieren onder de neus te duwen, opmeting te laten doen en het kadaster te laten aanpassen?

KJ86

#24 , 04 aug 2015 09:47

Klopt!

Lanox
Juridisch actief: Nee

#25 , 04 aug 2015 09:57

Gewoon uit interesse: waarop gaat een landmeter zich bevestigen als er meerdere afwijkende versies van de plannen bestaan?

JVB18
Topic Starter

#26 , 04 aug 2015 12:09

Klopt!
Amai, dat zou heel goed nieuws zijn! Morgen nemen we contact op met notatis om te verifiëren en dan bestellen we onmiddellijk de landmeter :)

Terug naar “Kopen”