alimentatie voor kinderen die me niet willen zien...

Gert1967
Topic Starter

alimentatie voor kinderen die me niet willen zien...

#1 , 10 aug 2015 09:12

Ik heb twee zonen, geboren in 1993 en 1996. Geen van beide kinderen zie ik nog. De oudste heb ik laatst gezien in april van dit jaar, de jongste eind juni 2011 (begin echtscheidingsprocedure). De kinderen wonen bij de moeder. De kinderen willen me niet meer zien, vermoedelijk door de rigide houding van de moeder. Een bemiddelingspoging in 2012 heeft zij geboycot door 2x laattijdig af te bellen. Ik heb toen de zinloze procedure laten stopzetten. Van de moeder heb ik nooit meer informatie omtrent de kinderen gekregen.
Beide kinderen zijn de laatste drie jaar geen enkele keer meer geslaagd in hun studies. Die informatie dateert van april 2015 via de oudste zoon.
De oudste heeft zelfs de laatste twee jaar geen eindexamens afgelegd. Aangezien ik onmogelijk akkoord kan gaan met de gang van zaken, zou ik naar de rechtbank willen stappen. Ik zou van de alimentatie willen vrijgesteld worden.
Maak ik een kans? Welke zijn mogelijke criteria waar een rechtbank rekening mee houdt om een vader vrij te stellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 aug 2015 09:45

U haalt hier een belangrijk punt aan. U bent verplicht alimentatie te betalen, ook na de 18e verjaardag, zolang men nog bezig is met studies (ook hoger onderwijs). Vereiste is wel dat men voldoende inzet vertoont. Rechtspraak verlengt deze periode vaak tot men een eigen inkomen heeft, in het uiterste geval dus tot het einde van de wachttijd (1 jaar), of wanneer deze termijn zou eindigen mochten uw zonen zich tijdig ingeschreven hebben.

Echter, door nu pas te reageren, kan men stellen dat u tot op heden nog akkoord was met de huidige toestand. U zal dus nu aan uw ex dienen te laten weten dat u niet meer wil instaan voor nog een jaar studies voor uw zonen, daar zij duidelijk onvoldoende inzet vertonen, en dan ook verwacht dat zij zich op de arbeidsmarkt begeven.

Hiertoe zendt u een AS aan uw ex, waarin u stelt dat uw zonen duidelijk geen intentie heeft om nog te trachten hun schoolloopbaan af te werken (verwijzende naar de laatste 3 jaar, waarin 2 maal zelfs geen examens zijn afgelegd), dat u dan ook niet akkoord gaat met nog een jaar school lopen, dat u er van uitgaat dat zij vanaf heden op zoek gaan naar een job, dat zij zich ook inschrijven bij de VDAB als werkzoekende, zodat zij, mochten zij niets vinden gedurende hun wachttijd, zij daarna uitkeringsgerechtigd zijn, dat u er dus van uit gaat dat hun wachttijd start te lopen vanaf de datum ontvangst van dit schrijven, en dat u, zodra de wachttijd verloopt (of zou verlopen, indien zij het nalaten zich in te schrijven), of op het moment dat zij een ander inkomen hebben, de betalingen voor alimentatie voor hen zal stopzetten.

Betreffende de omgang met uw zonen, ondertussen zijn zij beiden ouder dan 18, en mogen zij zelf kiezen met wie zij tijd doorbrengen.

eylis

#3 , 10 aug 2015 11:07

toch even dit nog; bij wet zijn kinderen ten allen tijde respect en erkenning verschuldigd tov hun ouders. Ook wanneer de kinderen meerderjarig zijn. De vader zou - in het licht van de slevchte studieresultaten - wel dit argument kunnen aanhalen dat hij door de kinderen regelmatig en genuanceerd op de hoogte gehouden wordt van de studievorderingen. En gezien ze contact weigeren het laatste jaar én de resultaten niet OK, de vader vraagt dat dit recht echt gerespecteerd wordt. De voortzetting van de alimentatie zou dus ook gekoppeld kunnen worden aan regelmatig overeg tussen kindeen en vader ikv de studieresultaten.

Reclame

Gert1967
Topic Starter

#4 , 10 aug 2015 11:52

Alvast met dank voor uw antwoord.
Een AS had ik al geprobeerd. Het resultaat was een antwoord van haar advocaat met de melding dat, bij niet vrijwillige betaling van het onderhoudsgeld, er een deurwaarder zou aangesteld worden en men loonsbeslag zou toepassen. Voor de moeder heb ik duidelijk geen rechten.
De reden waarom ik zo laat gereageerd heb op de situatie is omdat ik steeds achter de feiten aanliep.
Hoe snel moet men bij stopzetting van de studies, zich inschrijven als werkzoekende? De wachttijd, als ik het goed begrijp, is één jaar en start bij de inschrijving...?

Turaki

#5 , 10 aug 2015 12:57

Aangezien de wachttijd begint te lopen zodra men zicht inschrijft, kan men zich al inschrijven de dag na de laatste schooldag.

Gert1967
Topic Starter

#6 , 10 aug 2015 13:40

Zijn er precedenten in vergelijkbare zaken voor de rechtbank? Zijn er al gevallen waarbij de ouder, die de alimentatie verschuldigd was, werd ontheven van zijn plicht door nalatigheid andere ouder, weigeren van info over de kinderen, manipulatie van de kinderen, gebrek aan respect vanwege de kinderen, gebrek aan inzet kinderen voor hun school (niet alleen hoger onderwijs maar ook humaniora), ... ??

duma

#7 , 10 aug 2015 13:53

Het gebeurt wel degelijk, ja.

j.demoor

#8 , 12 aug 2015 12:22

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn.Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Onwettig is de beslissing waarbij het bestaan van een verplichting tot levensonderhoud tussen ouders en kinderen wordt aangenomen met de overweging dat het door de onderhoudsplichtige aangevoerde feit, te weten dat de behoeftigheid van de onderhoudvragende partij, toen zij om bijstand vroeg, te wijten was aan haar wangedrag, ledigheid en verkwisting, zonder betekenis is‘(Cass. 5 februari 1987,Juridat).

‘Ik heb twee zonen, geboren in 1993 en 1996...Beide kinderen zijn de laatste drie jaar geen enkele keer meer geslaagd in hun studies.’

Eis van beide zonen afzonderlijk , per aangetekend schrijven , het bewijs dat hun opleiding niet voltooid. Deel hen daarin mee dat u geen onderhoudsgeld meer betaalt krachtens art.203 Burgerlijk Wetboek , indien binnen de maand dit bewijs niet geleverd is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 aug 2015 20:13

Hebt u ooit aangifte gedaan van niet respecteren omgangsrecht bij politie. Dit zal een melding zijn
Staat ook in het vonnis.
Zo bouwt u een dossier op.
Gezien alimentatie aan moeder betaald word is zij ook nog partij in het geding.
Haar ook een AS + gewone brief sturen.

Daarna naar familierechtbank stappen want die heeft alle bevoegdheden overgenomen ( zeker bij gehuwden en wettig samenwonenden).
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 254532.pdf
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013073023

Terug naar “Echtscheiding”