Woning - KI - wijzigingen

Fellow
Topic Starter

Woning - KI - wijzigingen

#1 , 11 aug 2015 12:14

Beste,

Ik vraag me iets af waarop ik niet onmiddellijk een antwoord weet.

Een woning krijgt een KI toegewezen. Wanneer er fysieke aanpassingen aan het gebouw gebeurd zijn die het ki met minstens €50 of 15 % vermeerderen of verminderen, wordt het kadastraal inkomen herschat. Bij voltooiing van renovatiewerken moet men binnen 30 dagen schriftelijk de datum overmaken aan het controlekantoor van het kadaster. Anders loopt men risico op een administratieve of strafrechtelijke boete.

Artikel 473, WIB 92 :

De eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker van het goed, in deze titel belastingplichtige genoemd, is ertoe gehouden, uit eigen beweging, bij de administratie van het kadaster aan te geven :
* de ingebruikneming of de verhuring, indien deze de ingebruikneming voorafgaat, van de nieuw opgerichte of herbouwde onroerende goederen ;
* de voltooiing van de werken aan de gewijzigde gebouwde onroerende goederen ;
* de verandering in de wijze van exploitatie, de omvorming of de verbetering van ongebouwde onroerende goederen ;
* de ingebruikstelling van nieuw of toegevoegd materieel of outillage, alsook de wijziging of de definitieve buitengebruikstelling van materieel of outillage.

De aangifte moet ingediend worden binnen dertig dagen volgend op de gebeurtenis.

Stel dat de verkoper een oude woning gerenoveerd (opgeknapt) heeft. Men heeft nieuwe waterleidingen / elektriciteit aangelegd. De zolder heeft men leefbaar gemaakt. Extra douche (in andere ruimte) geplaatst.

De woning wordt verkocht mits toepassing van het klein KI, dus klein beschrijf.

De vraag is :
Wat zijn de gevolgen voor een koper indien de verkoper-eigenaar dit niet aangeeft?
Stel dat het klein KI naar groot KI zou wijzigen, maar ondertussen is de akte verleden? Past men dit retroactief toe?

Alvast bedankt om mee te denken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 11 aug 2015 12:44

Het lijkt me gewoon logisch dat het KI zoals bekend bij kadaster op ogenblik van verlijden akte het referentiepunt is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper

#3 , 11 aug 2015 13:05

beste

lees hier even

http://www.habitos.be/nl/bouwen/wat-als ... dert-4704/
Het eventueel nieuwe KI wordt geacht te bestaan vanaf de eerste van de maand volgend op de voltooiing van de werken. Eventuele nalatigheid van de verkoper is niet tegenstelbaar aan de fiscus. deze kan dus met terugwerkende kracht KI aanpassen. zeker als er een verbouwingsvergunning werd aangevraagd is de fiscus op de hoogte. Als er geen verbouwingsvergunning was is het risico minimaal. best even navragen op technische dienst gemeente of via verkopende notaris.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Fellow
Topic Starter

#4 , 11 aug 2015 14:27

Beste,

Alvast hartelijk bedankt voor de input.

Hoe link ik beide antwoorden dan aan elkaar? Dat de koper een nieuwe rekening van de fiscus krijgt wegens nalatigheid van de verkoper?
Wat indien men duidelijk afspreekt enkel de kopen onder klein ki?
Voor wie is de meerkost?

roharro

#5 , 11 aug 2015 14:44

Indien verkoper zegt te verkopen onder klein bescrijf ligt de verantwoordelijkheid bij hem.
Wat staat er in de compromis? Dat telt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fellow
Topic Starter

#6 , 12 aug 2015 09:09

Beste Roharro,

Alvast dank voor uw antwoord.

De compromis vertelt :

=> Het bedrag van het KI (dat kleiner is dan 600 EUR°)
=> Een clausule : de koper wordt erop gewezen dat voor de toepassing van de vermindering van het verkooprecht, bedoeld in artikel 2.9.4.2.1 ev Vlaamse Codex Fiscaliteit, de instrumenterende notaris een speciale aanvraag dient te richten aan het kadaster, waarbij deze laatste instelling de mogelijkheid heeft om het huidig ki te herzien en te actualiseren waardoor dit eventueel hoger zal komen te liggen dat het maximaal toegestane.
=> Opschortende voorwaarde dat het ki minder dan 745 eu bedraagt zodat het klein beschrijf mogelijk is.

Fellow
Topic Starter

#7 , 14 aug 2015 13:29

Beste Roharro,

Indien u een dezer tijd heeft, kan u uw blik hier nog eens opwerpen?

Alvast bedankt.

Mvg,

wanton

#8 , 15 aug 2015 19:13

Sinds de jaren tachtig, toen de 10-jaarlijkse herziening van de KI's werd afgeschaft, moet bij elke verkoop van een woning een individuele herschatting van het KI aangevraagd worden. Normaal zal de notaris daar voor zorgen. Hij zal ook geen akte verlijden als hij niet het nieuwe KI vanwege het Kadaster heeft doorgekregen. Het Kadaster zal zeker rekening houden met de werken die werden uitgevoerd, zowel uitbreiding als renovatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fellow
Topic Starter

#9 , 17 aug 2015 14:35

Dank je wel, Wanton, voor dit zeer duidelijk antwoord.

Terug naar “Kopen”