Beste,
Ik vraag me iets af waarop ik niet onmiddellijk een antwoord weet.
Een woning krijgt een KI toegewezen. Wanneer er fysieke aanpassingen aan het gebouw gebeurd zijn die het ki met minstens €50 of 15 % vermeerderen of verminderen, wordt het kadastraal inkomen herschat. Bij voltooiing van renovatiewerken moet men binnen 30 dagen schriftelijk de datum overmaken aan het controlekantoor van het kadaster. Anders loopt men risico op een administratieve of strafrechtelijke boete.
Artikel 473, WIB 92 :
De eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker van het goed, in deze titel belastingplichtige genoemd, is ertoe gehouden, uit eigen beweging, bij de administratie van het kadaster aan te geven :
* de ingebruikneming of de verhuring, indien deze de ingebruikneming voorafgaat, van de nieuw opgerichte of herbouwde onroerende goederen ;
* de voltooiing van de werken aan de gewijzigde gebouwde onroerende goederen ;
* de verandering in de wijze van exploitatie, de omvorming of de verbetering van ongebouwde onroerende goederen ;
* de ingebruikstelling van nieuw of toegevoegd materieel of outillage, alsook de wijziging of de definitieve buitengebruikstelling van materieel of outillage.
De aangifte moet ingediend worden binnen dertig dagen volgend op de gebeurtenis.
Stel dat de verkoper een oude woning gerenoveerd (opgeknapt) heeft. Men heeft nieuwe waterleidingen / elektriciteit aangelegd. De zolder heeft men leefbaar gemaakt. Extra douche (in andere ruimte) geplaatst.
De woning wordt verkocht mits toepassing van het klein KI, dus klein beschrijf.
De vraag is :
Wat zijn de gevolgen voor een koper indien de verkoper-eigenaar dit niet aangeeft?
Stel dat het klein KI naar groot KI zou wijzigen, maar ondertussen is de akte verleden? Past men dit retroactief toe?
Alvast bedankt om mee te denken.