Plaatsbepaling door deskundige - aanvechtbaar?

Valks
Topic Starter

Plaatsbepaling door deskundige - aanvechtbaar?

#1 , 16 aug 2015 11:13

Ik heb een appartementje gehuurd en de eigenaar had voorgesteld een plaatsbepaling door een deskundige te laten uitvoeren, in plaats van het samen te doen. Dat leek mij een goede objectieve oplossing. Ik was zelf niet uitgenodigd voor de plaatsbepaling. De eigenaar heeft de deskundige uitgezocht en ik heb wel het contract ondertekend, wij delen dan ook de kosten.

Na een paar weken kwam de plaatsbepaling binnen en ik merkte op dat er een aantal zaken niet correct beschreven waren, en dan in mijn nadeel. Dus bijv. beschadigingen aan verf op de muur, dat soort dingen, maar ook bepaalde slijtage die na tientallen jaren gebruik is opgetreden.

Ik heb een email met wat voorbeelden en foto´s gestuurd als eerste actie, om te laten zien dat de PB niet helemaal correct was uitgevoerd, en heb voorgesteld de expert nog een keer langs te laten komen maar dan in mijn bijzijn, om correcties toe te voegen. Deze email met foto´s is gestuurd nog net binnen de eerste maand van bewoning. Voor een volledige lijst met foto´s en commentaar als aangetekende had ik geen tijd meer, voor het emailen van de PB had de deskundige immers al een paar weken nodig gehad.

Het antwoord van "de deskundige" is nu dan aangezien hij in opdracht van beide partijen gewerkt heeft, het document niet aangevochten kan worden. Ook als ik niet aanwezig was, noch een vertegenwoordiger van mij, is het rechtsgeldig. De foto´s en de voorbeelden doet hij met één zin af: dat moet nieuw zijn (door mij veroorzaakt dus) aangezien hij het niet gezien heeft bij zijn bezoek.

Mijn vraag is: kan een deskundige een rapport opmaken, waarbij ik niet aanwezig was (eigenaar wel) en is dit dan ook meteen in steen geschreven? Geen recht op tegenspraak? Of zijn er nog stappen die ik kan ondernemen? Zelfs bepaalde defecten die de eigenaar mij heeft aangewezen staan niet in het document, en ik ben vrij zeker dat de eigenaar wel daar voor uit zal komen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 aug 2015 12:23

De verklaringen van de zogezegde deskundige zijn bullshit.
Vooreerst: altijd aanwezig zijn bij een PB als een derde ze opmaakt.
Hopelijk heb jij deze PB niet vooraf ondertekend.
Je kan na ontvangst van deze PB altijd nog opmerkingen op de Pb zelf noteren, en deze dan terig sturen naar deskundige die dan de aanpassingen dient mee te nemen in zijn verslag. Het is niet omdat beide partijen de deskundige hebben aangesteld dat hetgeen hij neerschrijft door beide partijen aanvaardt dient te worden.
Stuur een kopie van uw PB, MET uw opmerkingen, aangetekend naar de verhuurder. Uw opmerking van geen tijd meer te hebben om een AS te sturen, heeft voor een rechtbank van nul en generlei waarde.

Valks
Topic Starter

#3 , 16 aug 2015 12:44

Bedankt voor je antwoord. Wat is de termijn om de plaatsbepaling, na ontvangst, aan te vechten / de commentaren op te sturen? Wij hebben niks ondertekend en er staat ook in dat wij niet aanwezig waren.

Met de nieuwe kennis ga ik nog een keer proberen met de deskundige te spreken, hopelijk bereiken we een overeenkomst ipv een document met tegenstrijdige commentaren.

Reclame

mava105

#4 , 16 aug 2015 12:50

Het speelt zeker in uw voordeel de termijn van antwoorden en uw opmerkingen door te sturen, zo korst als enigszins mogelijk te houden. Het heeft geen zin na 6 maanden nog bemerkingen op de PB te maken.. Verwijs zeker naar uw eerder verzonden E mail.

Valks
Topic Starter

#5 , 16 aug 2015 13:20

Ok! Ik wacht een mogelijke gezamenlijke oplossing wel af. Als we er niet uitkomen stuur ik de lijst met commentaren naar deskundige en eigenaar, aangetekend. Ik onderteken nog niks. Bedankt voor je hulp!

Vandebos

#6 , 16 aug 2015 15:07

U maakt een overzicht, met foto's van alle gebreken die niet in de pb zijn opgenomen en stuurt deze aangetekend naar zowel de verhuurder als deskundige. In het schrijven verwijst u tevens naar art 1730w par.1 BW.
Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
U wijst beide er vriendelijk op dat besluittermijnen of termijnen voor tegenspraak gestuit worden door data van kennisname van het feitelijk document en u er dan ook niet verantwoordelijk voor kan gehouden worden nu pas te reageren.
Hou rekening met de termijn gedurende dewelke u de zaak aanhangig kan maken bij het lokale vredegerecht.

mava105

#7 , 16 aug 2015 16:03

Ok! Ik wacht een mogelijke gezamenlijke oplossing wel af.
Waarom nog een keer wachten. Neem poverdere het indicatief om een AS naar zowel verhuurder als deskundige te sturen, gebaseerd op de post van VANDEBOS

Valks
Topic Starter

#8 , 16 aug 2015 17:37

Heel erg bedankt!! Ik wacht nog omdat de eigenaar coöperatief is. We zijn onderhand naar een datum aan het zoeken waarop de deskundige opnieuw kan komen alles nog eens door te lopen. Ik wil de goodwill liever niet verpesten door het hard te spelen. De mail conversatie laat eventueel ook wel zien dat wij allen nu een gezamenlijke oplossing zoeken.

Is het dan okee zo of moet ik nu toch eerst zelf de commentaren opstellen en aangetekend versturen?

sloeberken

#9 , 16 aug 2015 17:52

Wacht toch niet voor die brieven te schrijven, je gaat u zelf in nesten werken. Je verpest er niets mee, je stelt enkel u belangen veilig.
Vandebos heeft het vermeld wat je in u schrijven moet zetten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Valks
Topic Starter

#10 , 16 aug 2015 18:42

Okee ik ben overtuigd. Ik ga de lijst en de foto´s maken en alles aangetekend opsturen.

Wijzelf hebben overigens de plaatsbepaling alleen per email gestuurd gekregen, is dat dan wel rechtsgeldig?

sloeberken

#11 , 16 aug 2015 19:14

Okee ik ben overtuigd. Ik ga de lijst en de foto´s maken en alles aangetekend opsturen.

Wijzelf hebben overigens de plaatsbepaling alleen per email gestuurd gekregen, is dat dan wel rechtsgeldig?
Zolang er geen PB is door alle partijen ondertekend, is er geen rechtsgeldige, of die via mail of met AS verstuurd word.

Valks
Topic Starter

#12 , 21 aug 2015 10:12

De lijst met commentaren is inmiddels gemaakt, de foto´s ook, ik ga ze vanavond nog in het document verwerken en dan morgen alles aangetekend versturen. De termijnen zien er nu zo uit:
- Plaatsbepaling gemaakt op datum X
- Drie weken later plaatsbepaling via email gekregen
- Eén week later ons eerste antwoord per email dat wij niet akkoord zijn, met een aantal voorbeelden van missende defecten en foto´s
- Een paar dagen later voorstel van de andere kant gekregen het opnieuw te doen
- Nog een paar dagen later voorstel weer ingetrokken

Uiteindelijk komt onze lijst met foto´s dus niet meer binnen de maand van bewoning aan, maar een week later. Daar tegenover staat dat wij pas drie weken na verhuizing het document voor het eerst gezien hebben, en zelf binnen een week geprotesteerd hebben. Ik hoop dat dit alles samen genoeg is.

Nu heb ik uit de correspondentie op kunnen merken, dat de eigenaar en de expert niet akkoord willen gaan met wat voor lijst dan ook, en die niet willen annexeren aan het document. In de emails is gezinspeeld op dat wij zelf alle defecten in de afgelopen weken aangebracht hebben dus we kunnen er veilig vanuit gaan dat zij het niet gaan accepteren om de lijst te annexeren.

VRAAG: Wat dan te doen? Als ik de plaatsbepaling niet onderteken dan is er dus geen rechtsgeldige PB. De rekening moet ik - neem ik aan - wel gewoon betalen. Zoals ik de wet begrijp werkt dat dan in principe in mijn voordeel, omdat er dan vanuit wordt gegaan dat de woning zich - bij vertrek - in dezelfde toestand bevindt als bij binnenkomst. Mijns inziens zou dan dus de eigenaar belang hebben om hier een zaak van te maken - en niet wij. Klopt dit? Of zou ik toch moeten proberen bij de vredesrechter een nieuwe PB af te dwingen?

VRAAG 2: de expert heeft ons laten weten dat pogingen tot foto´s maken waardeloos zijn omdat foto´s geen enkele waarde hebben bij een eventuele rechtszaak. Klopt dit?

JPV
Juridisch actief: Ja

#13 , 21 aug 2015 10:33

foto's hebben wel degelijk een waarde. Het is echter de rechter die de waarde ervan inschat en niet de "expert". De rechter kan de foto's onmiddellijk aanvaarden, kan deze onmiddellijk weigeren of een plaatsbezoek vorderen (iets wat vrederechters regelmatig doen).

Weigeren zal hij natuurlijk enkel maar indien hij bvb overtuigd is dat de foto's getrukeerd zijn of dat de foto's zaken beschrijven die wel degelijk al in de plaatsbeschrijving voldoende beschreven staan.

Valks
Topic Starter

#14 , 21 aug 2015 10:42

Bedankt JPV, heel goed om te weten. De "expert" probeert ons geloof ik onderuit te krijgen door het gooien met juridische termen en het schermen met allerlei kennis die dus niet per se klopt.

En mijn eerste vraag - als zij ons verzoek om de lijst te annexeren gewoon negeren? Moeten wij dan naar de rechter of gewoon weigeren te ondertekenen en dan dus geen PB hebben? (En zien of evtl. de eigenaar dan in actie komt natuurlijk).

sloeberken

#15 , 21 aug 2015 10:44

Je kan ook een tegen expert nemen.

Terug naar “Huren”