Ik heb afgelopen week uiteindelijk de deurwaarder de retributie onder voorbehoud betaald die de gemeente ons heeft opgelegd. De retributie van € 400,00! was voor het onnodig laten komen van de brandweer. Reeds 1 1/2 jaar geleden ging midden in de nacht (4.00 uur) ons huisalarm valselijk af en gaf aan buitenalarm ipv brandalarm. Brandweer stond pas 20 minuten later voor de deur en vertelde dat ondanks dat dit de eerste keer was dat dit veel geld ging kosten.
Na veel over en weer geschrijf en gebel hebben ze het bedrag niet willen aanpassen.
Inmiddels is de situatie (een 3 maanden geleden) op last van van de overheid aangepast: 1e keer waarschuwing en 2e keer een boete van € 100,00. Ik heb 18 maanden geprobeerd dit in de minne te schikken maar kreeg steeds nul op rekest.
Hoe moet ik de gemeente aanklagen? Valt dit onder bestuursrecht? Hoe kan ik de rechter laten toetsen of dit correct is opgelegd? Mijn voornaamste bezwaar is dat de gemeente deze wijziging (net een maand daarvoor) had aangepast maar dit niet aan de burgers heeft laten weten (behalve een plaatsing volledig onvindbaar op de gemeentelijke website).
Wie kan mij adviseren welke stappen ik moet nemen?
Dank.