Aanvechten retributie van gemeente. Hoe?

Victor2920
Topic Starter

Aanvechten retributie van gemeente. Hoe?

#1 , 14 sep 2015 10:14

Ik heb afgelopen week uiteindelijk de deurwaarder de retributie onder voorbehoud betaald die de gemeente ons heeft opgelegd. De retributie van € 400,00! was voor het onnodig laten komen van de brandweer. Reeds 1 1/2 jaar geleden ging midden in de nacht (4.00 uur) ons huisalarm valselijk af en gaf aan buitenalarm ipv brandalarm. Brandweer stond pas 20 minuten later voor de deur en vertelde dat ondanks dat dit de eerste keer was dat dit veel geld ging kosten.
Na veel over en weer geschrijf en gebel hebben ze het bedrag niet willen aanpassen.
Inmiddels is de situatie (een 3 maanden geleden) op last van van de overheid aangepast: 1e keer waarschuwing en 2e keer een boete van € 100,00. Ik heb 18 maanden geprobeerd dit in de minne te schikken maar kreeg steeds nul op rekest.

Hoe moet ik de gemeente aanklagen? Valt dit onder bestuursrecht? Hoe kan ik de rechter laten toetsen of dit correct is opgelegd? Mijn voornaamste bezwaar is dat de gemeente deze wijziging (net een maand daarvoor) had aangepast maar dit niet aan de burgers heeft laten weten (behalve een plaatsing volledig onvindbaar op de gemeentelijke website).

Wie kan mij adviseren welke stappen ik moet nemen?
Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 sep 2015 10:24

Wie heeft de brandweer laten komen?
Die komt toch niet vanzelf?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2015 12:40

Voor 400 euro zal het de moeite niet zijn een risicovolle procedure te beginnen. U moet de gemeente dagvaarden voor de vrederechter. En als het belastingreglement werd gepubliceerd zoals wettelijk voorzien vrees ik dat u weinig of geen kans op succes hebt.

Reclame

LeenW

#4 , 14 sep 2015 12:43

Maar wie heeft de fout uiteindelijk gemaakt? U, de software van het alarmsysteem of de brandweer/gemeente?

Turaki

#5 , 14 sep 2015 12:47

Indien er een defect was aan de installatie, lijkt het mij dat de kost hiervoor kan verhaalt worden op de installateur. Echter initieel zal TS waarschijnlijk wel moeten betalen, indien dit zo opgenomen is in het gemeentereglement.

j.demoor

#6 , 16 sep 2015 10:59

“Art.186.De reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden door laatstgenoemde bekendgemaakt door middel van een aanplakbrief die het onderwerp van het reglement of de verordening vermeldt, de datum van de beslissing waarbij het reglement of de verordening werd aangenomen en, in voorkomend geval, de beslissing van de toezichthoudende overheid. De aanplakbrief wordt opgehangen op een aanplakbord aan het gemeentehuis en blijft minstens twintig dagen aangeplakt. De reglementen en verordeningen kunnen worden bekend gemaakt zodra de beslissing is genomen De aanplakbrief vermeldt de plaats of plaatsen waar de tekst van het reglement of de verordening ter inzage ligt van het publiek.”(15 JULI 2005. - Gemeentedecreet).Zie ook art.187

Zie verder: 31 DECEMBER 1963. - Wet betreffende de civiele bescherming,artikel 2bis1, 2bis2 en 2bis3 en Koninklijk Besluit van 25 april 2007 tot vaststelling van de opdrachten van de hulpdiensten die gratis zijn en diegene die verhaald kunnen worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Administratief recht”