Inwonende 2de woning uit huis zetten

l.devos
Topic Starter

Inwonende 2de woning uit huis zetten

#1 , 03 okt 2015 20:00

Ik zit met een vraag ivm mijn schoonbroer, die momenteel inwoont in onze tweede woning.
We kochten deze woning aan met de bedoeling ze in orde te zetten voor verhuur, al dan niet aan hem.
Tijdens de verbouwingen lieten we mijn schoonbroer toe al tijdelijk in de woning te trekken, zonder huurcontract of vraag naar huurgeld. Hij kon er zijn domicilie zetten omdat hij op dat moment nergens ingeschreven stond. Dit met de beste bedoelingen om hem de kans te geven een nieuwe start te nemen en op termijn de woning te kunnen huren voor een lagere huurprijs dan de gemiddelde.

De voorbije maanden merken we echter op dat dit niet de beste zet was. Hij onderhoudt de woning niet, berokkent schade, vuil stapelt zich op. Hij kan zijn geld niet beheren, heeft schulden bij kennissen... Hij is alvast niet de juiste kandidaat om de woning aan te verhuren.
Binnenkort zal de woning afgewerkt zijn en willen we graag de woning te huur aanbieden. Hiervoor dient hij natuurlijk de woning te verlaten, alsook zijn domicilie te verplaatsen.
Ik trachtte info te verzamelen hieromtrent, maar deze specifieke situatie vond ik nergens terug. We willen graag weten wat we moeten doen indien hij beide zaken zelf weigert te doen (wat we zeker mogelijk achten).
Hij heeft geen contract waar hij naar kan verwijzen, maar zette er wel zijn domicilie. Hoe kunnen wij aantonen dat hij daar woont tegen onze wil en dient te verhuizen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 okt 2015 10:37

er was geen vraag naar huurgeld, maar heeft hij ondertussen huurgeld betaald?

Turaki

#3 , 04 okt 2015 10:44

Zolang er nergens sprake is van huur, gaat het hier over bezetting ter bede. Op te zeggen met minstens 1 maand opzeg, daarna via vrederechter vragen om uitzetting (op zijn kosten, maar u gaat dit wel moeten voorschieten en achteraf terug vorderen).

Opzeg via AS, waarin u hem 1 maand geeft om te vertrekken.

Reclame

sloeberken

#4 , 04 okt 2015 11:50

Hoe lang staat zijn domicilie er al, en hoelang is hij er al woonachtig. Heeft hij ook meegeholpen met de verbouwingen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

l.devos
Topic Starter

#5 , 04 okt 2015 12:52

Bedankt voor de reacties!
Als antwoord op de vragen:
- Neen, hij betaalde nooit huurgeld
- Hij is er gedomicilieerd van halverwege juli en heeft niet meegeholpen met de verbouwingen.

Dus als ik het goed begrijp, kunnen we hem bij weigering een aangetekend schrijven toesturen waarin we hem verzoeken na 1 maand te vertrekken. Bv, brief verzonden op 15 oktober, tijd tot 15 november om te vertrekken.
Doet hij dit niet, dan moeten we een verzoekschrift indienen bij de vrederechter voor uithuiszetting?!
Klopt het dat dit een hele tijd kan aanslepen voor we hier uitspraak over hebben? Want hoe langer we moeten wachten, hoe langer de woning niet verhuurd kan worden en verder door hem kan vervuild en beschadigd wordt.
Op hoeveel moeten we dan ongeveer rekenen naar kosten toe?! We hebben hier geen ervaring mee, noch met verzoekschrift, noch met effectieve uithuiszetting na uitspraak...

Turaki

#6 , 04 okt 2015 14:36

Ik zou eerder stellen: brief verzonden op 15 oktober, ontvangen op 19 oktober (datum van ontvangst is waar men naar kijkt), en start van 1 maand op 1 november (veel eenvoudiger om zo te werken).

Vrederechter zelf kost niet zoveel, en duurt ook niet zo lang voor de zaak voorkomt. Na vonnis zal u dan een deurwaarder moet contacteren om dit uit te voeren.

sloeberken

#7 , 04 okt 2015 15:46

Na vonnis zal u dan een deurwaarder moet contacteren om dit uit te voeren.
Als u schoonbroer de deurwaarder kosten wil uitsparen, zal hij niet mogen wachten op deurwaarder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”