Huisdieren en verwaarsloosd appartement (volgens verhuurder)

Turaki

Re: Huisdieren en verwaarsloosd appartement (volgens verhuurder)

#16 , 06 nov 2015 11:44

Klopt, uitwerpselen en kinderen gaan nooit tezamen.
Immunologisch onderzoek leert ons net dat een blootstelling aan bepaalde stoffen (waaronder ook uitwerpselen van dieren) net goed is, met name voor allergieën en astma. Kinderen opgegroeid op boerderijen (en dus onvermijdelijk blootgesteld aan uitwerpselen van veel verschillende dieren) zijn met name gemiddeld gezien veel gezonder.
Vier katten houden op een appartement zou ook ingaan tegen het principe van een goede huisvader waaraan je wettelijk gebonden bent.
Onder correcte omstandigheden hoeft dit geen probleem te zijn, dus algemeen stellen dat dit niet kan, gaat wat ver. Tevens is het principe van de goede huisvader nergens gedefinieerd, en hoeft wat u hieronder vindt vallen niet noodzakelijk hetzelfde te zijn als wat ik meen, en nog een keer iets anders dan dat een rechter hier onder verstaat. Iets minder doen alsof uw mening de enige juiste is, en iets meer aangeven dat u enkel een mening aangeeft, zou wel op zijn plaats zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 06 nov 2015 11:54

We lezen hier maar 1 kant van het verhaal, ik ben geen verhuurder maar denk toch als je u eigendom bezoekt en je treft zoiets aan, dat ook u haren zouden rechtkomen.
Als iedereen in die blok appartementen het zelfde gaat doen, weet ik niet waar dit gaat eindigen.
Dan lees ik ook dat TS laminaat gaat leggen, zonder toestemming van de eigenaar, dan vraag ik me toch stilletjes af, hoe gaat de verhuurder zijn pand terug krijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tira00

#18 , 06 nov 2015 12:48

Laat u niet op stang jagen.
Veel van de forumleden hier zijn zelf verhuurders. Vandaar... :mrgreen:
Laar de verhuurder maar proberen met stappen te ondernemen, maar zorg dat de ren proper en hygiënisch blijft.

Reclame

duma

#19 , 06 nov 2015 13:17

Over dat van die laminaat heeft sloeberken wel gelijk.

Ik hoop dat u hiervoor (schriftelijke) toestemming heeft van de verhuurder?

Het is en blijft namelijk zijn pand en u moet het bij einde van de huur terugbezorgen in dezelfde staat, wat niet het geval zal zijn als u nieuwe vloer legt.
Het maakt ook helemaal niet uit dat U dat een verbetering vindt, want het is niet uw eigendom. Spreek hier dus zéker op voorhand over met de verhuurder. Deze kan hier (terecht) een probleem van maken.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#20 , 06 nov 2015 13:29

Ik ben verhuurder en nee, ik heb geen problemen met een huisdier (hoewel ik begrijp dat sommigen dat anders zien). Waar ik wél een probleem mee heb, is dat in een overeenkomst expliciet wordt afgesproken dat behalve 1 hond, huisdieren niet toegelaten zijn en dat de huurder daarna in volle besef van het feit dat dat indruist tegen de overeenkomst een ren van 2 meter op 3 meter waarin 4 konijnen rondhuppelen neerzet in de woonkamer.

Personen die niet in staat zijn een afspraak te respecteren, daar heb ik een probleem mee. Een konijnenren, nieuw laminaat zonder akkoord, ik hoop dat nergens in de buurt hangbuikvarkens verkocht worden....en dan verwonderen sommigen zich erover dat een verhuurder snel lastig wordt en soms overdreven selectief is bij de keuze van huurders.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

KJ86

#21 , 06 nov 2015 17:06

Onder correcte omstandigheden hoeft dit geen probleem te zijn, dus algemeen stellen dat dit niet kan, gaat wat ver. Tevens is het principe van de goede huisvader nergens gedefinieerd, en hoeft wat u hieronder vindt vallen niet noodzakelijk hetzelfde te zijn als wat ik meen, en nog een keer iets anders dan dat een rechter hier onder verstaat. Iets minder doen alsof uw mening de enige juiste is, en iets meer aangeven dat u enkel een mening aangeeft, zou wel op zijn plaats zijn.
In plaats van TS op een dwaalspoor te brengen, kunnen we beter eens de feiten op een rij zetten.

We hebben hier op het forum al verschillende keer gediscussieerd over contractuele clausules die het houden van huisdieren verbieden. Elke keer zijn we na interventie van Vandebos tot de conclusie gekomen dat een totaalverbod uit den boze is maar een beperking zoals bij TS het geval is contractueel kan. TS is overeengekomen om één huisdier (herdershond) te houden op het appartement.
Hetgeen op zich al een ferme toegeving is van de verhuurder, want er zijn tal van hondenrassen die beter geschikt zijn om te houden op een appartement.
Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
Bovenop dat de huurder rechtstreeks tegen een contractuele bepaling ingaat, maakt ze zich ook nog eens schuldig aan een inbreuk op de wet. Simpel uitgelegd, betekent goed huisvader dat je de norm moet hanteren die onze maatschappij vooropstelt. Uit de reacties hier op het forum kan je duidelijk opmaken dat het houden van vier konijnen in een ren in de living abnormaal gedrag is.
Persoonlijk heb ik iets in die aard nog nooit tegengekomen en ik bezoek toch wel een paar honderd woningen per jaar.

tira00

#22 , 06 nov 2015 17:45

Ik hoop van harte dat TS daar een rechter over laat oordelen....

sloeberken

#23 , 06 nov 2015 18:33

Ik hoop van harte dat TS daar een rechter over laat oordelen....
Denk dat die vrederechter eens goed in zijn haar zal krabben. Dat zindelijk konijnen ras heb ik nog nooit gezien, een varken gaat zijn behoefte ook altijd op dezelfde plaats doen. Maar denk niet dat zijn verblijf in dat appartement lang zal duren.

Lyne
Topic Starter

#24 , 06 nov 2015 19:39

Wel ik vroeg ADVIES geen afkraak beurt....

Ik vroeg antwoord op vragen meer niet...

sloeberken

#25 , 06 nov 2015 20:10

Als ik u een raad mag geven, laat u verhuurder binnen 14 dagen binnen zonder protest. Je bent niet wettelijk verplicht, maar ik denk als je dat niet doet u verhuurder zonder aarzelen naar de vrederechter stapt. Het vervolg zal dan afhangen wat de vrederechter beslist.
Knoop een goed gesprek aan met u verhuurder, dit kan soms wonderen doen. En doe zeker niets zonder schriftelijk toestemming van u verhuurder.

KJ86

#26 , 06 nov 2015 20:44

Het advies is om in te gaan op de vraag van de verhuurder!
Veertien dagen vind ik een redelijke termijn maar kan misschien mits overleg met de verhuurder wel wat verlengd worden.

Didymus

#27 , 06 nov 2015 21:33

Denk dat die vrederechter eens goed in zijn haar zal krabben. Dat zindelijk konijnen ras heb ik nog nooit gezien, een varken gaat zijn behoefte ook altijd op dezelfde plaats doen. Maar denk niet dat zijn verblijf in dat appartement lang zal duren.
Ik moet TS nochtans bijtreden: konijnen zijn makkelijk zindelijk te maken en kunnen wel degelijk perfect binnenshuis leven. Het grootste gevaar zijn hun knagende tanden en dat is in dit geval grotendeels ondervangen door ze een ren te stoppen.

Trouwens, dat een varken wordt gezien als een vies dier heeft meer te maken met bedenkelijke praktijken uit de commerciële varkenskweek dan met feiten. Niet dat ik iemand wil aanmoedigen. :)
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Juridisch actief: Nee

#28 , 07 nov 2015 09:09

Waar zijn die paletten gebleven waar verhuurder waarschijnlijk over gevallen is?

sloeberken

#29 , 07 nov 2015 09:18

Waar zijn die paletten gebleven waar verhuurder waarschijnlijk over gevallen is?
Een hok van 6m² mee gemaakt mava105.

Terug naar “Huren”