Niet-betaling gezamenlijke kosten dochter

Steph1980
Topic Starter

Niet-betaling gezamenlijke kosten dochter

#1 , 09 nov 2015 09:48

Beste

Na 6 jaar gescheiden te zijn heeft mijn ex-man sinds eind 2014 een nieuwe partner. Sindsdien verloopt niets nog zo vlot als voorheen... :roll:

Nu weigert mijn ex al sinds december 2014 de gezamenlijke kosten van de dochter te betalen. Ondertussen is deze rekening al opgelopen tot +/- 500 €. Dit gaat dan over schoolfacturen, logopedie-sessies, zwemlessen (waar hij met akkoord ging om deze te volgen),...

Wat kan ik doen om dit geld te eisen?

Alvast bedankt.
Mvg
Steph

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cocohilde

#2 , 09 nov 2015 10:12

Alle kosten die u maakte voor dochter mag ex betwisten, uitzondering medische kosten. Mijn ervaring is dat geen enkel vonnis waterdicht is. Misschien helpt een gemeenschappelijke kindrekening waarop u beiden stort. Voor 500 euro zou ik zeker geen raadsman raadplegen of procedure starten, want dat is kostelijker.

duma

#3 , 09 nov 2015 10:35

Waarom zou de ex dat mogen betwisten?
Enkel kosten die niet in gezamenlijk overleg gemaakt zijn en niet noodzakelijk zijn, mag hij inderdaad betwisten.

Logopedie-sessie moeten door beide ouders betaald worden, NA tussenkomst mutualiteit.
Zwemlessen: daar gaf hij zijn akkoord voor, dus elks de helft. Heeft u hier bewijs van dat akkoord? Bijvoorbeeld eerdere betalingen die hij daarvoor deed? Of een mail of iets dergelijks waarbij hij zijn akkoord geeft?
Schoolfacturen zijn sowieso ook door beide ouders te betalen. Enkel indien hier bijvoorbeeld opvang ook bij zou zitten, hangt het er vanaf wat er in het vonnis staat.

Stuur hem een Aangetekend Schrijven waarin u verwijst naar de keren dat u hem om zijn bijdrage verzocht hebt (mondeling op xx/xx/xxxx, via mail op xx/xx/xxxx) Dat u echter sinds december 2014 geen enkele bijdrage meer hebt mogen ontvangen. Dat u bij deze nogmaals een oplijsting geeft van de nog te betalen bijzondere kosten. [en dan geeft u een oplijsting van de te betalen kosten: hoewel het kostte, wat een eventuele tussenkomst van de ziekenkas was (inc remgeld!) en hoeveel dat dan gedeeld door 2 is. (excel is een zeer handig hulpmiddel!
Maak een som van die laatste bedragen. Bijvoorbeeld:
- schoolfactuur januari 2015: €20, ten koste van papa: €10
- schoolfactuur februari 2015: €20, ten koste van papa: €10
- logopedie februari 2015: €170, tussenkomst ziekenfonds €70, ten koste van papa: €50
Totaal nog te betalen: €xxx

Dat u verwacht dat de som van €xxx ten laatste op xx/xx/xxxx (redelijke termijn, 10 werkdagen) op uw rekeningnummer (BE12 3456 7891 2345) staat. Dat indien dit niet het geval is, u genoodzaakt zal zijn verdere stappen te ondernemen.

Met vriendelijke groeten,

x

Zorg ook dat u vanaf nu duidelijk zijn akkoord hebt vooraleer u bijzondere kosten maakt. Ook al was dat vroeger geen probleem en heerste het logisch verstand, het is duidelijk dat dat nu niet meer is, dus stel u zelf op dat vlak veilig.

Reclame

Steph1980
Topic Starter

#4 , 09 nov 2015 12:28

Dankjewel voor je reactie! Ik heb van alles een akkoord via mail.
Een gezamenlijke Excel met volledige overzicht hebben we ook.
Het is inderdaad zo dat het logische verstand volledig verdwenen is, jammer...
Maar dan begin ik nu aan mijn aangetekende brief...

duma

#5 , 09 nov 2015 13:02

Voeg ook kopieën bij van de nog openstaande rekeningen, kwestie van discussie en heen-en-weer gepingpong te vermijden.

cocohilde

#6 , 09 nov 2015 14:00

Zelf heb ik een arrest van Hof van Beroep waar in staat dat buitengewone kosten en medische kosten door ouders voor elk de helft worden gedragen. Ik kondig aangetekend aan welke kosten er te verwachten zijn en de raming daarvan. Ik bewijs kosten zoals het hoort en verstuur aangetekend. In het arrest staat ook binnen welke termijnen kosten moeten afgerekend worden, na deze termijn kan je niets meer terugvorderen.
Na 3 jaar heeft ex nog geen cent betaald en draag ik alle kosten. Je mag betwisten, waarmee je akkoord gaat snel betalen en de deurwaarder kan niets komen opeisen.Ik geloof niet meer in de kracht van een vonnis.

Steph1980
Topic Starter

#7 , 09 nov 2015 16:36

Stel (want ik heb een voorgevoel) dat hij de betaling, ondanks het aangetekend schrijven, nog niet in orde brengt...
Wat zijn dan de stappen die ik nog kan ondernemen? (zonder zelf meer dan 500€ kosten te hebben...)

cocohilde

#8 , 09 nov 2015 19:27

Voor mezelf zou ik het snel weten, ik zou niets ondernemen, gewoon berusten in het feit dat hij zijn bijdrage niet doet. Het arrest heb ik laten betekenen door deurwaarder, zodat het uitvoerbaar is. Ex antwoordt op AS en betwist alle kosten, wil niets betalen. Deurwaarder kan niets doen, want ex is niet akkoord met de buitengewone kosten. Advies vd deurwaarder: mevrouw, buitengewone kosten kan je niet afdwingen, dat is geen vast bedrag zoals onderhoudsgeld. Medische kosten, die verantwoord zijn door doktersattest mag je niet betwisten, zelfs een rechter mag dat niet, die moet je betalen. Ex moet 3100 euro medische kosten voor dochters over 6 jaar, nog geen cent gehad. Ik ga geen procedure starten, gaat alleen nog meer kosten. Misschien kan je is langs een bemiddelaar gaan voor info.

Steph1980
Topic Starter

#9 , 09 nov 2015 22:46

Ik heb zijn akkoord over alle kosten op mail dus kan me niet voorstellen dat hij gewoon kan weigeren...

Wel ben ik ervan overtuigd dat er nog veel zaken kunnen verbeteren in 'ons systeem'...
Want zoals het nu loopt heeft hij het wel heel makkelijk...

Ik blijf erbij... een papa ben je constant, niet alleen als het past! En dat is blijkbaar wel een veel voorkomend probleem bij velen!

En ik wil ook even duidelijk zijn dat ik niet wil veralgemenen naar papa's....omgekeerd zal dit ook wel voorkomen...

duma

#10 , 10 nov 2015 08:19

Steph, cocohilde heeft gewoon een slechte ervaring en kiest er ook bewust voor om niet de juridische middelen die er zijn te gebruiken om te verkrijgen wat haar toekomt.

Stap naar een deurwaarder. Die kosten zal je moeten voorschieten, maar kan je eventueel ook wel terug op je ex verhalen.
Maar begin dus met dat AS. Vaak is 'de dreiging' dat je verdere stappen zal ondernemen al voldoende om plots toch in de pas te lopen.

cocohilde

#11 , 10 nov 2015 08:57

Ik heb alle juridische middelen aangewend die er zijn, tot deurwaarder toe. Ik blijf hem via AS telkens in gebreke stellen maar dat brengt na 6 jaar strijd niets op.
Voor de rechtbank zulke dingen laten beslechten is geldverslindend en ik weiger de eeuwige sponsor te blijven van advocaten. Heel veel ouders zitten in dezelfde situatie als ik. Het is en blijft een feit dat je buitengewone kosten niet kan afdwingen niet met een vonnis, niet via deurwaarder. Geen enkele raadsman zal je dat vertellen, want dan verdienen ze veel minder. Wat ik hier neer schrijf, is niet alleen eigen ervaring, is advies van deurwaarder en die zal voldoende praktijkervaring hebben. Een compromis tussen ex- partners onderling is vaak beter dan het beste vonnis. Communicatie daar draait het rond.

Terug naar “Echtscheiding”