opzegging niet geregistreerde overeenkomst

alfavito
Topic Starter

opzegging niet geregistreerde overeenkomst

#1 , 13 nov 2015 20:50

Dag allemaal

Is het mogelijk voor de huurder om de niet geregistreerde huurcontract zonder opezeggingstermijn en zonder opzeggingsvergoeding vroegtijdig op te zeggen?

Mijn broer huurt een appartament waar problemen met muizen zijn en verhuurder doet wenig. Broer wilt niet via vrederechter doen, maar gewoon vertrekken zonder opz.g. termijn en vergoeding.

Kan dat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 13 nov 2015 21:06

Ongediertebestrijding is voor de huurder en niet voor de verhuurder!
Uw broer dient dus zelf de muizen te bestrijden.

Als broer zeker is dat hij niet in een contract bepaalde duur zit en indien het contract van onbepaalde duur niet geregistreerd is dan kan hij vertrekken met een zelf gekozen opzegtermijn en zonder schadevergoeding. Maar hij moet wel een opzeg aan de verhuurder geven.
Als het huurcontract wel van bepaalde duur is dan maakt registratie niet uit wat dit betreft en kan broer in principe niet voortijdig opzeggen.

alfavito
Topic Starter

#3 , 13 nov 2015 21:20

het was een overeenkomst voor 1 jaar, maar werd stilzwijgend verlengd. is het dan van onbepaalde duur geworden?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Reclame

sloeberken

#4 , 13 nov 2015 21:41

Wat staat er juist in het contract over de verlenging.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

chantika

#5 , 13 nov 2015 21:48

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

• indien geen opzegging werd betekend drie
maand voor de vervaldag of indien de huurder
na de overeengekomen duur in het goed is blijven
wonen zonder verzet van de verhuurder
(zelfs met een nieuw contract), dan wordt de
oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet
tegen dezelfde voorwaarden (ook dezelfde
huurprijs) maar wordt deze verondersteld van
bij het begin te zijn gesloten voor een periode
van negen jaar.

Maar goed de overeenkomst lezen

Moet hij mijn kat eens lenen?

artemis

#6 , 13 nov 2015 21:54

het was een overeenkomst voor 1 jaar, maar werd stilzwijgend verlengd. is het dan van onbepaalde duur geworden?

Dan zou het contract automatisch moeten zijn overgegaan in een 3-6-9 dus onbepaalde duur en indien vandaag nog steeds niet geregistreerd (check dat bij het registratiekantoor) opzegbaar door uw broer met een zelf gekozen opzegtermijn en zonder schadevergoeding.
Maar uw broer zou ondertussen wel die muizen zelf (hebben) moeten bestrijden, dat is eigenlijk zijn volle plicht als huurder en gedurende de gehele huurperiode dat hij er is.
Laatst gewijzigd door artemis op 13 nov 2015 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

chantika

#7 , 13 nov 2015 22:12

Maar waarom spreekt men steeds over een 3-6-9? Wat heeft die 3 en die 6 voor betekenis? Vroeger kon de verhuurder opzeggen na 3 of 6 jaar maar dat is toch niet meer. Ik kopieer de tekst van de huurfolder en daar staat toch 9 jaar. Dus ook geen onbepaalde duur. Opzegbaar door de eigenaar na 9 jaar. Indien niet opgezegd telkens verlengd met 3 jaar.

Turaki

#8 , 14 nov 2015 10:25

Maar waarom spreekt men steeds over een 3-6-9? Wat heeft die 3 en die 6 voor betekenis? Vroeger kon de verhuurder opzeggen na 3 of 6 jaar maar dat is toch niet meer. Ik kopieer de tekst van de huurfolder en daar staat toch 9 jaar. Dus ook geen onbepaalde duur. Opzegbaar door de eigenaar na 9 jaar. Indien niet opgezegd telkens verlengd met 3 jaar.
Verhuurder kan nog steeds opzeggen na 3 of 6 jaar, maar moet dan een schadevergoeding betalen. Maar inderdaad, correcter is om te spreken van een contract van 9 jaar.

Turaki

#9 , 14 nov 2015 10:26

Dan zou het contract automatisch moeten zijn overgegaan in een 3-6-9 dus onbepaalde duur en indien vandaag nog steeds niet geregistreerd (check dat bij het registratiekantoor) opzegbaar door uw broer met een zelf gekozen opzegtermijn en zonder schadevergoeding.
Tenzij contractueel verlengd voor 1 jaar, en hij dus nog in het 2e jaar zit.

Xenophon

#10 , 14 nov 2015 13:05

Tenzij contractueel verlengd voor 1 jaar, en hij dus nog in het 2e jaar zit.
Over de kwestie of contractueel (d.i. in de oorspronkelijke overeenkomst zonder dat een nieuwe moet opgesteld worden) kan verlengd worden in die huurovereenkomsten voor korte duur bestaat geen eensgezindheid in de rechtspraak, ik zou daar geen uitspraken over durven doen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#11 , 14 nov 2015 13:23

Bron ondernemersdatabank:
Recentelijk bevestigde de rechter (vredegerecht Etterbeek, 4 juli 2011) nogmaals dat u nog een alternatief heeft. U kunt ook vooraf in het contract van korte duur voorzien dat het automatisch nog eenmaal verlengd wordt indien er geen opzeg gegeven is. Zo’n verlengingsclausule is perfect geldig. In dat geval hoeft u dus geen nieuw contract te sluiten.

Xenophon

#12 , 14 nov 2015 13:52

Jaja, jurisprudentie vinden erover kan ik ook, probleem is dat er ook vonnissen zijn die de omgekeerde richting uitgaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

eylis

#13 , 14 nov 2015 13:57

ik kom even terug op een opmerking waarom huurcontracten toch altijd een "3 - 6 - 9" worden genoemd? hier even off-topic een historisch weetje :-) Deze term dateert uit de middeleeuwen. De horigen betaalden aan hun landheer een huur om de woning en de grond te mogen bewonen en bewerken. De opzegbaarheid van zo'n part (woning+stallingen+landbouwgronden) werd beschermd door de cyclus van de grondbewerking volgens het 3slagstelsel én de wisselteelt van de verschillende andbouwgewassen op die grond. Omdat er telkens nog 1 of 2 van de percelen ofwel beplant, ofwel net bemergeld was (bemesten met mergel + mest) dus dat ging in periodes van 3 jaar in een totale rotatiecyclus van 9 jaar :-)

Blaatpraat

#14 , 14 nov 2015 23:21

Verhuurder kan ten allen tijde opzeggen mits bepaalde redenen (erin wonen of grote werken uitvoeren, dacht ik).
Maar na elke driejarige periode (dus 3, 6, 9 jaar) kan een verhuurder ook opzeggen zonder motief (wel met schadevergoeding na 3 of 6 jaar).
Daarom wordt het nog steeds 3-6-9 genoemd volgens mij.

sloeberken

#15 , 15 nov 2015 00:01

De term 3 - 6 - 9 ga je nergens meer vinden, ook niet in de huurwet, enkel 9 jarig contract.

Verhuurder kan opzeggen zonder motief, elke driejarige periode, wel met een hoge schadevergoeding.
negen maanden huur aan het einde van de eerste driejarige periode
zes maanden huur aan het einde van de tweede driejarige periode

Terug naar “Huren”