Eerst en vooral hartelijk bedankt voor de reacties.
Een conclusie die ik kan trekken: Dat er onduidelijkheid omtrent deze taks bestaat, wat m.i. de rechtszekerheid niet ten goede brengt.
Vervolgens zou ik ook enkele zaken willen duidelijk maken:
Ten eerste, de eigenaar/verhuurder is en was op de hoogte van het niet domiciliëren ten tijde van de contractopstelling (contractopstelling was 2 jaar geleden, dus er was nog geen sprake van een tweedeverblijfstaks).
Ten tweede, het contract is afgesloten op naam van mijn zus, mijn broer( ex-student, niet meer woonachtig bij ons) en ik. Een student werd ten tijde van het opstellen van het contract door de wet uitgesloten tot domicilie ( wettelijke uitzondering).
Ten derde, feitelijk zijn mijn zus en ik hier ook woonachtig, zelfs tijdens het weekend wordt dit appartement bewoond...(dus van onderbenutting kan m.i. heel moeilijk sprake zijn).
Ten vierde, de belastingplichtige van het belastingsreglement voor tweede verblijven (
https://stad.gent/system/files/regulati ... jf_2_0.pdf) is wel degelijk de EIGENAAR van het onroerende goed, en niet zoals enkelingen beweren de huurders...
Ten vijfde : herhaling: het contract vermeld dat :
Alle welkdanige belastingen en taksen die het onroerend goed bezwaren en opgelegd worden door ieder welkdanig bestuur, zal ten laste vallen van de huurder, met uitzondering van de onroerende voorheffing". Vermits deze tweedeverblijfstaks als belastingplichtige de eigenaar aanduidt en NIET het onroerend goed, kan dit ook niet verhaald worden TENZIJ dat deze tweedeverblijfstaks expliciet in het contract vermeld staat.
*opm1:
Ik ben er niet op uit, om mijn verhuurder uit te buiten / "in het zak te zetten", integendeel wij hebben als huurders een heel goede verstandhouding met de verhuurder en wij zijn ook van plan om dit zo te houden. Maar dit belet niet dat het mijn recht is om een betaling ter waarde van 1000 euro kritisch te bekijken en te analyseren.
*opm2:
Voor er insinuaties gemaakt worden van fraude en profitariaat moet u weten dat mijn ouders elke dag braaf naar hun werk gaan , meer dan op tijd hun belastingen betalen en hun onderhoudsplicht meer dan voldoende uitvoeren (zonder hulp van de staat(exclusief
kindergeld (waar ieder studerend kind recht op heeft! zelfs als ze niet gedomicilieerd staan bij hun ouders))) . Als u de kosten optelt van (in der tijd 3 studerende kinderen) dan is het huren van een appartement meer een kostenbesparing, dan een luxe...
Als blijkt dat ik wettelijk verplicht ben om die betalen, dan zal dat ook gebeuren!
MVG