Het gaat me niet zozeer om het gebruik van alcohol/drugs maar wel op de manier waarop.
volledig mee eens
Dat je als ouder weinig/geen/... controle heeft als het kind bij de andere ouder is zal één van de valkuilen/nadelen zijn van uit elkaar te gaan.
Als ouders heb je samen wel een gedeelde verantwoordelijkheid, ook als je uit elkaar gaat. Maar als één ouder de andere ouder het kind als munitie gaat gebruiken om controle over de andere ouder te gaan krijgen dan voorspel ik vechtscheiding
In dit stadium heb ik begrepen dat de zetel nog het dringende item is en dan is vechtscheiden nog te voorkomen. In ieder geval maak ik onderscheid tussen een gevaarssituatie en geen gevaarssituatie. Een grijze zone is er dus niet. In de gevaarssituatie zal de politie (lees de procureur) de bovenhand nemen en de nodige veiligheidsmaatregelen nemen. Is dat niet het geval dan moet men het doen met (hij/zij is (nog) niet schuldig en hebben beide ouders evenveel rechten en plichten ten aanzien van het kind.)
Dat soort van toestanden zou men eens moeten afleren (dus ook de advocaten) dat dit allemaal de revue moet passeren bij de rechter die moet beslissen over ouderlijk gezag en verblijfsregeling.
Op die manier kweek je een mentaliteit dat voor zo een rechter verschijnen dat men een verplicht lijstje bij zich heeft wat men moet aframmelen om het kind meer bij zich te kunnen hebben.
Ga binnen 14 dagen zelf maar eens een voormiddagje rechtbankzitten in zaken waar het draait om gezag en verblijfsregelingen. Hoe kan nu een rechter nu per voormiddag nu zo 14 dossiers of 28 ouders op een voormiddag gaan verzoenen? Dat gaat niet!! Wil men dit structureel aanpakken dan steek je daar een visie achter:
Je stuurt als rechter zulke ruzieende ouders gewoon naar huis met de boodschap. "ik kan dat niet oplossen zowat alles wat ik beslis zal ten nadelen zijn van het kind" zorg eerst dat jullie ruzie bijgelegd wordt en overeenkomt. Daarna vraag je aan de ouders dat ze willen dat de rechter daarover een beslissing moet nement? Indien één van de twee daar dan ja op antwoord dan wordt dat een regeling die dat in de wet voorzien is.
Ieder de helft van de zorg van het kind als één van de twee ouders dat vraagt. Rijzen er problemen dan is het o.a. aan de ouder die problemen ziet of bezorgdheden heeft (zoals hier omschreven) dan moet men dit melden bij politie en dus niet zelf gaan oplossen.
PS: zolang de rechter niet heeft uitgesproken heb je ruimte om zelf je eigen zaken te regelen ! dat is de situatie toen je nog samen door het stapte en ook mogelijkheid had om elkaar voor de rechter te laten oproepen. Veel mensen die scheiden vergeten deze mogelijkheid
RR