Beste,
Ik begrijp dat over dit soort onderwerp zeker al honderden berichten zijn gepasseerd, maar toch had ik graag kort advies.
Ik heb onlangs mijn huurwoonst verlaten en bij de sleuteloverdracht de zaken overlopen met de verhuurder, hij vond alles OK en er was niets op papier gezet.
Het afwastoestel gebruikte ik eerst slechts zeer sporadisch maar op een gegeven moment werd het water niet meer afgezogen na het wassen. Er is toen via de verhuurder (toestel 1 jaar uit garantie) een technieker gekomen die dat wat bekeken heeft en daarna gezegd "het toestel is gestart voor een lang programma, tis waarschijnlijk opgelost". Maar ook na dit programma stond er nog water in die bak. Ik heb dan de eigenaar gebeld en hij was nogal kwaad omdat ik een technieker had laten komen die dan daarna in zijn verslag zei dat hij geen mankement aan het toestel gevonden had en dat ik het dan wel mis zou hebben. Dit is een half jaar geleden en ik heb daar niet voor moeten betalen (zou 125 euro geweest zijn). Als reactie ben ik dan maar helemaal gestopt met het toestel te gebruiken.
Rara, de nieuwe huurder klaagt meteen dat het toestel niet werkt, en de verhuurder wil dit laten herstellen op mijn kosten (waarborg). Ik heb de eigenaar gezegd dat ik dit wel wil betalen maar alleen als het het reparatieverslag blijkt dat het toestel defect is door slecht gebruik en niet door slijtage. In het huurcontract staat dat "defecten aan de elektrische toestellen" op kosten van de huurder zijn. Betekent dit dat ALLE soorten defecten door mij dienen hersteld te worden, zelfs als de technieker zegt dat het toestel niet te herstellen is of honderden euro's zal kosten? Want de verhuurder is simpel hier in: het werkte toen jij erin kwam (vorige huurders klaagden niet), nu werkt het niet, dus het zijn uw kosten.
Dan een 2de punt, er is een kip-raam waarvan de klink nogal los zit. Dit was ook al zo vanaf het begin en staat niets van in de plaatsbeschrijving. Functioneel werkt die raam nog wel maar zit speling op de klink. De eigenaar is hier een half jaar geleden zelf al voor gekomen om dat met een schroevendraaiertje te bekijken en daarna was het beter, maar nu is de speling weer groter. Nu ik begon te discussieren over die afwasmachine zei hij meteen ook dat die klink los zat en ik dat ook ga moeten betalen om te laten herstellen door een firma. Is dat ook zo?
Mvg