Kosten voor huurder of verhuurder?

djorkaef
Topic Starter

Kosten voor huurder of verhuurder?

#1 , 30 nov 2015 16:02

Beste,

Ik begrijp dat over dit soort onderwerp zeker al honderden berichten zijn gepasseerd, maar toch had ik graag kort advies.
Ik heb onlangs mijn huurwoonst verlaten en bij de sleuteloverdracht de zaken overlopen met de verhuurder, hij vond alles OK en er was niets op papier gezet.

Het afwastoestel gebruikte ik eerst slechts zeer sporadisch maar op een gegeven moment werd het water niet meer afgezogen na het wassen. Er is toen via de verhuurder (toestel 1 jaar uit garantie) een technieker gekomen die dat wat bekeken heeft en daarna gezegd "het toestel is gestart voor een lang programma, tis waarschijnlijk opgelost". Maar ook na dit programma stond er nog water in die bak. Ik heb dan de eigenaar gebeld en hij was nogal kwaad omdat ik een technieker had laten komen die dan daarna in zijn verslag zei dat hij geen mankement aan het toestel gevonden had en dat ik het dan wel mis zou hebben. Dit is een half jaar geleden en ik heb daar niet voor moeten betalen (zou 125 euro geweest zijn). Als reactie ben ik dan maar helemaal gestopt met het toestel te gebruiken.

Rara, de nieuwe huurder klaagt meteen dat het toestel niet werkt, en de verhuurder wil dit laten herstellen op mijn kosten (waarborg). Ik heb de eigenaar gezegd dat ik dit wel wil betalen maar alleen als het het reparatieverslag blijkt dat het toestel defect is door slecht gebruik en niet door slijtage. In het huurcontract staat dat "defecten aan de elektrische toestellen" op kosten van de huurder zijn. Betekent dit dat ALLE soorten defecten door mij dienen hersteld te worden, zelfs als de technieker zegt dat het toestel niet te herstellen is of honderden euro's zal kosten? Want de verhuurder is simpel hier in: het werkte toen jij erin kwam (vorige huurders klaagden niet), nu werkt het niet, dus het zijn uw kosten.

Dan een 2de punt, er is een kip-raam waarvan de klink nogal los zit. Dit was ook al zo vanaf het begin en staat niets van in de plaatsbeschrijving. Functioneel werkt die raam nog wel maar zit speling op de klink. De eigenaar is hier een half jaar geleden zelf al voor gekomen om dat met een schroevendraaiertje te bekijken en daarna was het beter, maar nu is de speling weer groter. Nu ik begon te discussieren over die afwasmachine zei hij meteen ook dat die klink los zat en ik dat ook ga moeten betalen om te laten herstellen door een firma. Is dat ook zo?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 30 nov 2015 16:40

Uit je eerste alinea kan ik afleiden dat je een blanco uittredende plaatsbeschrijving hebt?
Als dat het geval is, wordt het voor de verhuurder wel heel lastig om die kosten op jou te verhalen.

djorkaef
Topic Starter

#3 , 30 nov 2015 17:07

Correctie, huurcontract zegt "huurder moet elektrische toestellen in de goede staat behouden' niet het woord defect.

Ik had zelf mijn plaatsbeschrijving en contract bij, en we zijn overal geweest, toen zijn de sleutels afgegeven. Niks op papier. Toen ik dat zei zei hij 'alles is ok' en richtte zich naar de nieuwe huurder daarna. Hij zei wel dat nog 2 weke wachten is voor verdoken problemen.

Reclame

djorkaef
Topic Starter

#4 , 30 nov 2015 19:05

Geen 'blanco' uittredende plaatsbeschrijving, gewoon geen uittredende plaatsbeschrijving 'at all'.
Niks papier. Ik was zelfs speciaal teruggereden om papier te vragen, maar hij zei nee nee dat is allemaal in orde, dat is in orde!
En weidde zich terug naar de nieuwe huurder.

Nu lees ik wel op belgium

"De huurder van zijn kant is in de eerste plaats verplicht om de woning goed te onderhouden (gras maaien, schoorsteen vegen …). Daarnaast moet hij zorgen voor de zogenaamde huurherstellingen. Dat zijn de minder grote, vaak voorkomende herstellingen die verbonden zijn aan het gebruik van de woning en die niet te wijten zijn aan overmacht, slijtage of ouderdom. Voorbeelden zijn het vervangen van een schakelaar, een zekering of de dichting van een lekkende kraan.

Deze regels zijn verplicht van toepassing op alle huurovereenkomsten die na 18 mei 2007 zijn afgesloten, zelfs wanneer het contract een tegenovergestelde clausule bevat.

De verhuurder moet ervoor zorgen dat de woning in goede staat van onderhoud is als de huurder er zijn intrek in neemt. Gedurende de volledige duur van de overeenkomst moet hij ook alle nodige herstellingen uitvoeren om deze goede staat te behouden. Hij moet zorgen voor alle:
•grote herstellingen
•grote onderhoudswerken
•herstellingen die nodig zijn door overmacht, ouderdom en normale slijtage
"

Hij hamerde erop dat die kapotte afwasmachine en klink met speling kwam door fout gebruik ("forceren", "weet ik veel wat ge met dat afwasmachine gedaan hebt maar die is maar 3 jaar oud!"). Ik zou denken dat dat toch moeilijk zal worden om te bewijzen?

sloeberken

#5 , 30 nov 2015 19:27

Nooit sleutels afgeven voor alles getekend is, ook de nutsvoorzieningen. Hebt u de verhuurder op de hoogte gesteld met een AS dat de vaatwas defect was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

djorkaef
Topic Starter

#6 , 30 nov 2015 19:33

Hij was niet van plan iets te ondertekenen omdat hij zei dat het normale procedure is dat er nog een aantal weken gewacht wordt met het terugbetalen van de waarborg aangezien de nieuwe huurder nog problemen kan melden. De vaatwas is via de verhuurder hersteld geweest en bij de volgende telefonische melding hechtte hij er geen belang aan omdat de vorige technische interventie omschreven stond als 'er was niets fout met de machine'. Omdat hij zei 'jullie doen iets verkeerds dat kan niet, vorige keer was daar ook al niets fout aan zei die technieker... ik ga niet weer een technieker laten komen voor niks, jullie moeten dat dan betalen" zijn wij maar gewoon gestopt met het gebruiken van die afwasmachine.

KJ86

#7 , 30 nov 2015 19:45

Je had de fout nooit mogen laten aanslepen, als er een herstelling betaald is, moet je die firma laten terugkomen tot dat het defect effectief verholpen is. Nu heeft de verhuurder zijn recht op verhaal bij de hersteldienst verloren, de verhuurder moest immers protesteren binnen een redelijke termijn. Je had een mail moeten sturen dat het defect nog altijd bestaande was, als dat gebeurd was, lag de bal in het kamp van de verhuurder.
Door het feit dat je geen bewijs hebt, heeft de verhuurder gelijk en zal je de hersteldienst moeten betalen. De huurder heeft een meldingsplicht,

artemis

#8 , 30 nov 2015 19:49

Een afwasmachine gaat in principe langer mee dan een wasmachine qua normale slijt en mits normaal gebruik en een afwasmachine van 3 jaar is erg jong! Mijn vorige afwasmachine werd bijna 25 jaar oud, werkte nog perfect maar begaf het door een gebroken scharnier waardoor ze niet meer goed sloot.
Is de filter goed nagekeken? Het hele circuit van de afvoer? De syphon? Daar zouden immers obstructies kunnen zitten die de afvoer blokkeren. Veel mensen verwijderen etensresten niet voldoende waardoor heel de boel al snel komt vast te zitten.

djorkaef
Topic Starter

#9 , 01 dec 2015 08:45

@Artemis, dat jouw machine 25 jaar oud werd dat is geen referentie. Op sites is te vinden dat de gemiddelde levensduur van een vaatwasser (afh. per merk) met 1 wasbeurt per dag ongeveer 6-8 jaar is.

Nogmaals de vorige technische interventie zei dat er NIETS aan de hand was. Dus ook geen opmerking over filter, etensresten, obstructies, gebroken scharnier. Wij kregen het verwijt dat we waarschijnlijk niet op de juiste knopjes drukten omdat bij de technieker de machine zogezegd direct wel werkte en hij niets gerapporteerd heeft. Ik heb de machine vorige week nog getest en toen werkte hij wel. Dus het lijkt me een probleem van soms wel soms niet.

Terug naar “Huren”