(en indien de huurders lastig zijn, wees hen indachtig wanneer het contract moet worden verlengd).
Dacht dat het om een elektrische geiser ging. Een gasgeiser heeft bij mijn weten toch geen elektrische ontsteking maar een ontsteking met drukknop.Een gasgeiser die amper 65 watt heeft om te ontsteken, heeft die een aarding nodig.
In de pre historie was het met een drukknop en waakvlam, nu is het elektrisch of met een turbine en zonder waakvlam.Dacht dat het om een elektrische geiser ging. Een gasgeiser heeft bij mijn weten toch geen elektrische ontsteking maar een ontsteking met drukknop.Een gasgeiser die amper 65 watt heeft om te ontsteken, heeft die een aarding nodig.
Ik antwoord daarop:Klopt, De gecontroleerde woning moet niet voldoen aan het arei. Maar de Vlaamse Wooncode stelt wel dat klasse 1 toestellen dienen aangesloten te worden op een geaard stopcontact. En een stopcontact met pin moet geaard zijn, anders geeft dit een vals gevoel van veiligheid. Dus toestellen Klasse 1 mogen niet op een stopcontact zonder pin.
U bent verantwoordelijk als eigenaar voor uw woning en wordt hierop via de procedure op aangesproken. Voor eventuele afspraken met de huurder geldt de huurwet."
Krijg als antwoord:Maar toch nog even iets wat ik niet 100% snap:
als ik nu die stopcontacten in de slaapkamer vervang door stopcontacten zonder aardingspin en de huurder steekt een klasse 1 toestel steekt in een stopcontact zonder aardingspin in de slaapkamer, krijg ik dan toch strafpunten of is het dan niet meer mijn probleem, maar zijn probleem ?
Er wordt dus het woord 'aangewezen' gebruikt. Er wordt niet exact op mijn vraag geantwoord: nl. krijg ik strafpunten igv...Als de bewoner zijn toestel klasse 1 elders in de woning kan gebruiken is er geen probleem. Indien er niet direct alternatieven zijn, is het aangewezen om toch geaarde stopcontacten te voorzien. Ik stel voor dat ik spoedig na de nodige werken, een hercontrole doe, omdat ik op dit moment de situatie niet volledig kan inschatten (ik ben nooit ter plaatse geweest). Als er dan toch nog problemen zijn, heb je nog tijd tot 20/02/2015 om ze op te lossen.
Dus u als eigenaar wordt aansprakelijk gesteld voor elke stommiteit die uw huurder kan uithalen, ook al gaat het om toestellen die helemaal niet voorzien werden door u? Sterk. Enfin, à la limite zou u de huurder aansprakelijk kunnen stellen indien die iets uitgespookt heeft tegen de overeenkomst in en u daardoor op kosten jaagt.U bent verantwoordelijk als eigenaar voor uw woning en wordt hierop via de procedure op aangesproken. Voor eventuele afspraken met de huurder geldt de huurwet.
Morgenmiddag ga ik langs met een electricien...maar ik moet natuurlijk zelf weten wat ik in die slaapkamer voor werken moet laten doen...Zou gebruik maken van u bezoekrecht zodat je zelf kan zien wat er mis is
...maar wel iets dat de woning ongeschikt kan verklaren...en de controleur trekt zich misschien niets aan van de electricien..maak u geen zorgen voor zo een kleinigheid
Is ook in belang van de huurder, om zijn subsidie te verkrijgen.Als het gaat om toestellen die de huurder daar aangesloten heeft en weigert te verplaatsen en dat die toestellen de enige reden zijn voor de strafpunten dan zou ik er hem toch op wijzen dat hij het goed zelf bezichtigd heeft vooraleer het te huren en dat hij een fout maakt door daar dergelijke dingen te installeren, niet u. En dat u hem desgevallend aansprakelijk zal stellen voor de gevolgen daarvan.