Intentie tot ongeschikt verklaren

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Intentie tot ongeschikt verklaren

#31 , 06 dec 2015 10:04

Aangetekend schrijven naar de huurder dat hij het huis heeft bezichtigd, bijgevolg bij aangaan huur wist welke stopcontacten het waren in de slaapkamer en had moeten weten dat wat hij gedaan heeft niet toegelaten was. De installatie zoals verhuurd was en is conform, hij heeft een fout begaan. Hem in gebreke stellen daarvoor en er formeel op wijzen dat indien u strafpunten oploopt of in het algemeen schade ondervindt door zijn fratsen, u hem aansprakelijk zal stellen en alles terugvorderen.

Het probleem is dat die inspecteurs volledig abstractie maken van al die 'nuances' en dus inderdaad bij u als verhuurder/eigenaar terechtkomen; vandaar de opmerking 'dat is iets tussen u en de huurder' die werd gemaakt.

Edit: het bovenstaande uiteraard voor die toestellen in de slaapkamer, de andere problemen is iets anders, daar zal u het nodige moeten doen.
Laatst gewijzigd door Xenophon op 06 dec 2015 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#32 , 06 dec 2015 10:23

Is nog steeds de burgemeester die iets ongeschikt moet verklaren, op advies van rwo. Zeker een AS sturen, zoals je vermeld.
Had wel een vermoeden dat het zoiets was. Was de geiser dan ook in orde.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower

#33 , 06 dec 2015 11:36

Al die stopcontacten op de slaapkamer zijn stopcontacten ZONDER aardingspin.
Mijn huis wordt dus onbewoonbaar verklaard omdat de huurder klasse 1 toestellen insteekt in een stopcontact zonder aardingspin.
Daar wordt ik dus voor verantwoordelijk gehouden. Dit gaat mijn petje te boven.
Er zijn hier al topics over geweest. Als je met een huurder zit met slechte bedoelingen... dan kan hij je huis helemaal onbewoonbaar laten verklaren, zonder dat je daar als huisbaas iets kan aan doen.
U kan dan alleen ondergaan, en hebt geen verweer. Er zijn hier al meerdere topics geweest over huurders die de boel saboteren. Het systeem werkt voor geen meter...

Reclame

sloeberken

#34 , 06 dec 2015 11:40

Denk niet dat de huurder hier slechte bedoelingen heeft, maar onwetendheid, had huursubsidie aangevraagd.
Dus in zijn eigen belang dat alles in orde is, voor zijn toelating.

Xenophon

#35 , 06 dec 2015 11:49

Ik vermoed ook eerder onwetendheid dan iets anders. Wat niet wegneemt dat het ferm lastig kan zijn voor verhuurders en dat die er wel eens zouden kunnen voor kiezen om NIET meer te verhuren aan huurders die onder de inkomensgrens zitten/zaten en de subsidie kunnen aanvragen. De huurders in kwestie moeten zich overigens ook verplicht inschrijven bij een SVK om een sociale woning te huren dus op langere termijn zijn ze toch weg.

Let wel: ik zeg hier niet dat men om het even wat moet verhuren. Ik verhuur zelf en mijn panden zijn in orde maar ik vind het sterk dat men kan te grazen genomen worden omwille van zaken die volledig buiten de controle staan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

lucas123
Topic Starter

#36 , 06 dec 2015 12:37

Was de geiser dan ook in orde
Het stopcontact voor de geiser was met pin en niet geaard.
Geiser (en verliesstroomschakelaar) kan electricien fixen door nieuwe aardingsdraad/staaf in de grond te kloppen en draad binnen in hoek tegen plafond te leggen...dus dat zou goed moeten komen...wacht nog op offerte...

Van die schimmelvorming was ook niks meer te zien...de huurder had dat beter voor de controle ipv na de controle opgekuisd dan had ik daar geen strafpunten voor gekregen...was een 'plekje' achter een kas die ze juist voor de controle hadden verplaatst op eerste verdieping...

Ik zal inderdaad nog meer trachten huurders te vinden die een degelijke loonstrook kunnen voorleggen met voldoende loon om dergelijke inspecties in de toekomst nav huursubsidies te vermijden. Spijtig dus voor de echte 'sukkelaars'...

En dat moet dan wel allemaal gefixed zijn tegen midden februari. De eerste 2 electriciens die ik contacteerde konden pas eind februari langskomen.
Een vierde electricien zei dat hij geen tijd had....teveel werk...dus die termijnen zijn ook veel te strikt...
Ik vraag me af ofdat die ongeschiktheidsverklaring kan uitgesteld worden als ik alvast kan aantonen dat ik een goedgekeurde offerte heb die evenwel slechts na midden februari wordt uitgevoerd...kan men zoiets vragen...?

sloeberken

#37 , 06 dec 2015 12:58

Er is één voorwaarde om huursubsidie te kunnen aanvragen de huurprijs, als je €570 of minder huur vraagt kan huurder in sommige gevallen huursubsidie aanvragen. Om dit te vermijden min €580 huur vragen.

https://www.wonenvlaanderen.be/premies/ ... huurwoning

bambipower

#38 , 06 dec 2015 13:28

Ik vraag me af ofdat die ongeschiktheidsverklaring kan uitgesteld worden als ik alvast kan aantonen dat ik een goedgekeurde offerte heb die evenwel slechts na midden februari wordt uitgevoerd...kan men zoiets vragen...?
ongeveer zelfde meegemaakt rond zelfde periode. Brief gestuurd naar de gemeente die hercontrole zou doen, met daarin de vraag om een beetje begrip, dat het rond de feestdagen moeilijk tot onmogelijk is, om een zelfstandige te vinden die snel langskomt. Men heeft daar toen toch positief op gereageerd. Dus gewoon beleefde brief sturen. Ik heb die toen wel aangetekend verstuurd

lucas123
Topic Starter

#39 , 06 dec 2015 15:47

Er is één voorwaarde om huursubsidie te kunnen aanvragen de huurprijs, als je €570 of minder huur vraagt kan huurder in sommige gevallen huursubsidie aanvragen.
Mijn huurprijs ligt op 800 euro. En die van de controle zei dat ze zijn komen controleren omwille van huursubsidie...daar klopt toch iets niet...

Xenophon

#40 , 06 dec 2015 15:51

In sommige gemeenten is het 627 EUR + 71EUR/persoon ten laste. Ik weet niet hoeveel er ingeschreven zijn uiteraard....

lucas123
Topic Starter

#41 , 06 dec 2015 16:08

2 volwassenen en 3 kinderen.. dus het zou kunnen...

Xenophon

#42 , 06 dec 2015 21:19

Tiens, is dat veranderd? Zal er morgen eens naar kijken, ik weet dat er ook een inkomensvoorwaarde is maar dacht dat het max huurbedrag ook varieerde.

sloeberken

#43 , 06 dec 2015 21:47

In sommige grote steden kan dit. Maar ik denk dat dit is voor huurcontracten die worden afgesloten in 2016.

lucas123
Topic Starter

#44 , 11 dec 2015 11:09

Ik weet dat dit geen bouwforum is, maar...er dient dus een nieuwe aarding geplaatst te worden in de tuin....
Ik heb nu 2 offertes:
Op de laatste staat ook 'Aardingsonderbreker op achtergevel': is dit noodzakelijk en waarom ?
Op de laatste staat ook: '2 verliesstroomschakelaars' ipv 1 (oude is kapot; iets met badkamer...): is dit noodzakelijk en waarom ?
Ik heb de uitleg van de installateur niet deftig begrepen...
Weet iemand iets mee over bovenstaande aub ?

En hoe zou die controleur van de gemeente vorige keer gemeten/geweten hebben dat de geen aarding was verbonden met de aardingspin van het stopcontact van de geiser ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#45 , 11 dec 2015 12:15

Ik weet dat dit geen bouwforum is, maar...er dient dus een nieuwe aarding geplaatst te worden in de tuin....
Ik heb nu 2 offertes:
Op de laatste staat ook 'Aardingsonderbreker op achtergevel': is dit noodzakelijk en waarom ? Om een meting uit te voeren moet de aardingspin kunnen worden afgekoppeld. Kost hooguit 5 € in de doe het zelf.
Op de laatste staat ook: '2 verliesstroomschakelaars' ipv 1 (oude is kapot; iets met badkamer...): is dit noodzakelijk en waarom ? 1 algemene en 1 voor de natte ruimten (badkamer)
Ik heb de uitleg van de installateur niet deftig begrepen...
Weet iemand iets mee over bovenstaande aub ?

En hoe zou die controleur van de gemeente vorige keer gemeten/geweten hebben dat de geen aarding was verbonden met de aardingspin van het stopcontact van de geiser ?
Hij zal een testapparaat gehad hebben zeker? Of eens met zijn tong aan die aardingsstift gelikt hebben . :-)

Terug naar “Huren”