onofficiële huurovereenkomst beëindigen

Doda
Topic Starter

onofficiële huurovereenkomst beëindigen

#1 , 06 dec 2015 13:38

Sinds 1 oktober woonde ik samen met een vriendin. Zij kocht het huis en in ruil voor een kleine vergoeding 'huurde' ik een slaapkamer en maakte ik gebruik van de gemeenschappelijke delen.
Er is een soort huurovereenkomst opgesteld die we allebei getekend hebben. Hierin staat ook dat ik 2 maanden opzeg zou moeten betalen. Voor de wet is dat geen officiële huurovereenkomst (niet geregistreerd, en zij geeft dit ook niet aan, aan de belastingen)

Eind november heb ik haar verteld dat ik ging verhuizen (verschillende redenen), en dat ik alles correct wou afhandelen (dus 2 maanden opzeg betalen), maar wsl wel al eerder zou verhuizen.
Ze heeft hier zeer extreem op gereageerd en heeft me de voorbije weken het leven zuur gemaakt ('s nachts roepen en tieren aan mijn deur,...)
Dit weekend ben ik dan in extremis verhuisd. Zij eist haar sleutel terug en meteen nog de huur van januari (december heb ik al betaald, ook al heb ik daar nog maar 1 week gewoond). Ik weiger nu die laatste maand nog te betalen. Kan ze mij hiervoor iets maken? En hoe overhandig ik haar best de sleutel (ze wil geen papier ondertekenen)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 06 dec 2015 14:24

Je geeft weinig info over de huurovereenkomst. Men heeft een beetje tijd om een overeenkomst te registreren. Aangeven aan de belastingen daar is het nog niet te laat voor. Alhoewel ik niet weet of dit wel moet. Of dat die 2 maand schadevergoeding wettelijk is weet ik ook niet. Bij een overeenkomst voor een korte duur die normaal niet opzegbaar is zou men dit wel kunnen opnemen in de overeenkomst. Zie dit dan als een gunst. Is er geen melding van een bepaalde duur dan is het een overeenkomst van 9 jaar. Die kan je dan als huurder opzeggen met 3 maand opzeg en soms een schadevergoeding van 2 of 1 maand. Meer info kan je vinden in de huurfolder van de overheid.

Voor die sleutel weet ik ook geen oplossing. Misschien kan je het forum eens doorzoeken. Je zal wel niet de eerste zijn met dat probleem.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2015 16:35

Sleutel aangetekend opzenden in een speciale onscheurbare omslag, met ontvangstbewijs.

Reclame

sloeberken

#4 , 06 dec 2015 21:23

Is verhuurster niet in overtreding met haar woonbonus ezv.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”