Stel jezelf de volgende situatie voor, jij staat aan een rotonde te wachten en je hebt 2 bestuurders:Je hebt niet gelezen wat ik geschreven heb (of toch niet aandachtig): waarom doet men dit in Frankrijk? Niet omdat het overbodig is of minder duidelijk, zou ik zo denken. Lees mijn intiële antwoord nog eens: er is een IMMENS verschil tussen "ergens van uitgaan" en "zeker weten dat". Dat is het grote verschil!
[...]
Neen! Dat is net mijn punt! Wie nu geen richting aangeeft, zal in héél erg veel gevallen TOCH afslaan, waardoor mensen het rond punt niet oprijden, terwijl ze dit toch zouden gekund hebben. Met andere woorden: het verkeerd wordt belemmerd. Mensen "gaan er van uit" dat de bestuurder op het ronde punt blijft, terwijl dit niet zo is. Als mensen links blijven pinken op het rond punt, weten mensen tenminste ZEKER dat ze op het rond punt blijven.
- bestuurder A: kent geen richtingaanwijzers, neemt gewoon de afrit waar jij staat te wachten.
- bestuurder B: kent jouw nieuwe regel en geeft richting aan naar links, maar veegt voor de rest zijn botten, dus neemt ook gewoon de afrit waar jij staat te wachten.
In welk opzicht is bestuurder B dan duidelijker geweest voor jou? Zolang de rechter richtingaanwijzer niet gebruikt wordt voor het verlaten van de rotonde, scheelt het volgens mij niets. Ik betwijfel het héél sterk dat de mensen die nu geen richting aangeven, dat wel correct gaan doen als jouw nieuwe regel er bij zou komen.
Het blijft gewoon heel simpel, als iedereen de regels toepast zoals het hoort is het zo simpel als dit:
- geen richtingaanwijzer? Blijft op de rotonde
- wel richtingaanwijzer? Verlaat de rotonde
Je vergeet het mentaliteitsverschil. Er zijn tig zaken die ook in Nederland, Duitsland, ... beter werken dan hier. Dat is daarom geen garantie dat dat hier werkt.Ik ondervind in Frankrijk iedere keer weer hoeveel duidelijker dit systeem is. Het is inderdaad niet omdat de Fransen het doen, dat het beter is. Het is omdat je gewoon ZIET dat het werkt, dat het beter is. Punt.