Dus als ik uit een zijstraat kom op een hoofdweg en ik snij een ander voertuig de pas af en dit komt tot een ongeluk. Dan is het voldoende dat ik beweer dat hij zijn richtingaanwijzer had aangestoken en zo aangaf te willen afslaan?
Of begrijp ik u niet goed?
U begrijpt mij inderdaad niet goed.
1. Er is een verschil tussen het opzetten van de richtingaanwijzer op een gewone (voorrangs)weg en op een rotonde. Op een rotonde mag je er van uitgaan dat de bestuurder aan de volgende afslag zal afslaan. Op een gewone weg is dat niet het geval. Het kan zijn dat hij tien meter achter het kruispunt een oprit oprijdt, gaat parkeren, enz... Daar oordeelt de rechtspraak dat de bestuurder die voorrang moet verlenen enkel in zijn rechtmatige verwachtingen kan bedrogen zijn als er naast het aansteken van de rechter richtingaanwijzer bijkomende omstandigheden zijn waaruit deze bestuurder mocht afleiden dat deze bestuurder ging rechts afslaan.
2. Ik zeg niet dat het volstaat om maar zoiets te beweren. Wat je beweert moet niet ongeloofwaardig zijn. Maar ... er is toch een groot verschil tussen iets beweren wat niet ongeloofwaardig is en bewijzen dat iets zo is. En het is dat laatste waar ik tegen reageerde. Hier wordt verteld dat als TS niet kan
bewijzen dat de rechter richtingaanwijzer van de bestuurder die op de rotonde reed in werking was, hij aansprakelijk zal gesteld worden. Dat is manifest fout. Van het ogenblik af dat hij kan aannemelijk maken dat dit niet ongeloofwaardig is (en dat is toch iets anders) is het aan degene die hem aansprakelijk wil stellen om te bewijzen dat wat niet ongeloofwaardig is, toch niet zo is. De rechtspraak is wat dat betreft duidelijk.
Ik ben niet akkoord...
Dus wat u nu letterlijk zegt... Als iemand de rotonde oprijd en hij heeft een ongeluk met een auto die reeds op de rotonde rijd, die persoon simpelweg kan beweren dat de auto op de rotonde aangaf af te slaan...
Dit is een geloofwaardige verklaring, dus daarom zal de rechter de voorrangplichtige auto in het gelijk stellen?
Naar mijn mening moet je effectief bewijzen dat die persoon aangaf te willen afslaan. Voorbeeld, aan de hand van getuigen.
Als ik morgen een ongeval heb en ik geef mijn voorrang niet, zijn er tig zaken die ik kan aanhalen die geloofwaardig zijn. De waarheid doet er dan niet meer toe.
Om een voorbeeld te geven.
Als ik mijn voorligger aanrij omdat ik niet tijdig kan stoppen ben ik volgens de regels altijd in fout. Want ik moet kunnen stoppen.
En als we nu jouw redenering volgen, dan kan ik beweren dat die persoon achteruit reed, en zo tegen mijn auto reed. Als die persoon mijn bewering niet kan weerleggen dan is hij in fout?
Neen, ik moet dan bewijzen dat hij effectief achteruit reed.