Bijna ongeval op rondpunt

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Bijna ongeval op rondpunt

#31 , 14 dec 2015 11:44

Hij die iets beweert zal het eerst moeten bewijzen, TS staat hierin nogal zwak, had het tot een ongeval geleid.
Da's inderdaad de conclusie die op de eerste pagina van dit draadje reeds getrokken was, en eigenlijk het enige correcte antwoord naar de TS toe is. Al de rest is redelijk "off-topic" ;) .
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#32 , 14 dec 2015 12:19

Hij die iets beweert zal het eerst moeten bewijzen, TS staat hierin nogal zwak, had het tot een ongeval geleid.
En wat doet u dan met de toepassing van art. 19bis-11 § 2, WAM-Wet?
Als meerdere voertuigen betrokken zijn bij een ongeval en het niet mogelijk is de aansprakelijkheid vast te stellen 'wordt de schadevergoeding van de benadeelde persoon in gelijke delen verdeeld onder de verzekeraars die de burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de bestuurders van deze voertuigen dekken, met uitzondering van degenen wier aansprakelijkheid ongetwijfeld niet in het geding komt'.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#33 , 14 dec 2015 13:08

In het geval van de topic starter zou hij een wagen aangereden hebben die zich op de rotonde bevond. Als hij dan niet kan bewijzen dat de tegenpartij daadwerkelijk aangaf de rotonde te willen verlaten, is de kans zeer groot dat hij aansprakelijk gesteld wordt voor het ongeval, vermoed ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3890

#34 , 14 dec 2015 13:56

Hij die iets beweert zal het eerst moeten bewijzen, TS staat hierin nogal zwak, had het tot een ongeval geleid.
Da's inderdaad de conclusie die op de eerste pagina van dit draadje reeds getrokken was, en eigenlijk het enige correcte antwoord naar de TS toe is. Al de rest is redelijk "off-topic" ;) .
Als TS zijnde, ga ik akkoord met dit, maar vind het wel een goede discussie die ik indirect opgestart heb.
Leuk om te volgen... :)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#35 , 14 dec 2015 14:07

In het geval van de topic starter zou hij een wagen aangereden hebben die zich op de rotonde bevond. Als hij dan niet kan bewijzen dat de tegenpartij daadwerkelijk aangaf de rotonde te willen verlaten, is de kans zeer groot dat hij aansprakelijk gesteld wordt voor het ongeval, vermoed ik.
Toch niet.
Wanneer een rechtsvordering voor de burgerlijke rechter gegrond is op een overtreding van de strafwet, moet degene die de rechtsvordering instelt bewijzen dat de bestanddelen van het misdrijf voorhanden zijn en, indien de verweerder een rechtvaardigingsgrond aanvoert die niet alle geloofwaardigheid mist, of een omstandigheid aanvoert die het misdrijf uitsluit, moet hij bewijzen dat die rechtvaardigingsgrond of omstandigheid niet bestaat (Cass., 30 september 2004, rolnummer C030527F; Cass., 14 december 2001, rolnummer C980469F, met conclusie Procureur-generaal du Jardin, http://jure.juridat.just.fgov.be).

De bestuurder die voorrang moet verlenen roept een omstandigheid in die het misdrijf uitsluit: hij werd in zijn normale verwachtingen bedrogen omdat de rechter richtingaanwijzer aanstond. Als dit niet ongeloofwaardig is, is het aan de tegenpartij, die deze bestuurder aansprakelijk wenst te stellen, om het bewijs te leveren dat deze omstandigheid niet bestond. Dus dat de rechter richtingaanwijzer niet in werking was.

Als niet kan bewezen worden of de rechter richtingaanwijzer al dan niet aanstond is de conclusie: de fout van geen van de bestuurders kan bewezen worden. En dan komen we bij art. 19bis-11, § 2, WAM-Wet.

mjers
Berichten: 1788

#36 , 14 dec 2015 14:12

Ik vind persoonlijk ook dat men de richtingaanwijzer beter gebruikt op een rond punt.
Naar links als m'n op het rond punt wil blijven, naar rechts als m'n wil afslaan.

Vroeger, als jonge bestuurder, veegde ik ook mijn botten aan de richtingaanwijzer op een rond punt. Na vele jaren ervaring heb ik die leren gebruiken, is veel duidelijker zowel voor mij als voor andere bestuurders. Ik heb al tig keer meegemaakt dat een ander het rond punt dreigt op te rijder, als ik dan mbv mijn richtingaanwijzer aangeef op het rond punt te blijven, dan houden die altijd in, en kan ik vlot doorrijden... Zegt toch genoeg?

mjers
Berichten: 1788

#37 , 14 dec 2015 14:15

In het geval van de topic starter zou hij een wagen aangereden hebben die zich op de rotonde bevond. Als hij dan niet kan bewijzen dat de tegenpartij daadwerkelijk aangaf de rotonde te willen verlaten, is de kans zeer groot dat hij aansprakelijk gesteld wordt voor het ongeval, vermoed ik.
Toch niet.
Wanneer een rechtsvordering voor de burgerlijke rechter gegrond is op een overtreding van de strafwet, moet degene die de rechtsvordering instelt bewijzen dat de bestanddelen van het misdrijf voorhanden zijn en, indien de verweerder een rechtvaardigingsgrond aanvoert die niet alle geloofwaardigheid mist, of een omstandigheid aanvoert die het misdrijf uitsluit, moet hij bewijzen dat die rechtvaardigingsgrond of omstandigheid niet bestaat (Cass., 30 september 2004, rolnummer C030527F; Cass., 14 december 2001, rolnummer C980469F, met conclusie Procureur-generaal du Jardin, http://jure.juridat.just.fgov.be).

De bestuurder die voorrang moet verlenen roept een omstandigheid in die het misdrijf uitsluit: hij werd in zijn normale verwachtingen bedrogen omdat de rechter richtingaanwijzer aanstond. Als dit niet ongeloofwaardig is, is het aan de tegenpartij, die deze bestuurder aansprakelijk wenst te stellen, om het bewijs te leveren dat deze omstandigheid niet bestond. Dus dat de rechter richtingaanwijzer niet in werking was.

Als niet kan bewezen worden of de rechter richtingaanwijzer al dan niet aanstond is de conclusie: de fout van geen van de bestuurders kan bewezen worden. En dan komen we bij art. 19bis-11, § 2, WAM-Wet.

Lijkt mij nogal kort door te bocht...

Dus als ik uit een zijstraat kom op een hoofdweg en ik snij een ander voertuig de pas af en dit komt tot een ongeluk. Dan is het voldoende dat ik beweer dat hij zijn richtingaanwijzer had aangestoken en zo aangaf te willen afslaan?

Of begrijp ik u niet goed?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#38 , 14 dec 2015 14:30

Dan zullen er getuigen moeten zijn scorpion. Dan is er nog een feit als je geen 2 seconden kan wachten, tot je zeker bent dan wachten u nog veel ongelukken.

artikel 19 bis-11§2 dat eindigde met de zin " met uitzondering van degenen wier aansprakelijkheid ongetwijfeld niet in het geding komt". Met dit laatste wordt duidelijk verwezen naar de situatie waarbij minstens bij een bestuurder niet kan getwijfeld worden over diens aansprakelijkheid.

Denk als er een is die dit art kan oproepen is het toch hij die op het rond punt reed.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 14 dec 2015 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#39 , 14 dec 2015 14:33

Lijkt mij nogal kort door te bocht...

Dus als ik uit een zijstraat kom op een hoofdweg en ik snij een ander voertuig de pas af en dit komt tot een ongeluk. Dan is het voldoende dat ik beweer dat hij zijn richtingaanwijzer had aangestoken en zo aangaf te willen afslaan?

Of begrijp ik u niet goed?
Lijkt me inderdaad ook vreemd... Mooie theorie, dan kan inderdaad iedereen die iemand de voorrang op een hoofdbaan ontmeent en zo een ongeval veroorzaakt, claimen dat de tegenpartij pinkte, om er zo voor te zorgen het deel van de tegenpartij niet te moeten betalen?

En wat dan met: "wie beweert moet bewijzen?". Als topic starter een ongeval zou veroorzaken door de voorrang van de ander bestuurder af te nemen, maar topic starter beweert dat de andere bestuurder pinkte. Is het dan niet aan de topic starter om dit feit te bewijzen? Indien niet, dan zou de andere bestuurder al zijn "onschuld moeten bewijzen". En ik dacht dat men onschuldig is tot het tegendeel bewezen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Berichten: 1788

#40 , 14 dec 2015 14:41

Lijkt mij nogal kort door te bocht...

Dus als ik uit een zijstraat kom op een hoofdweg en ik snij een ander voertuig de pas af en dit komt tot een ongeluk. Dan is het voldoende dat ik beweer dat hij zijn richtingaanwijzer had aangestoken en zo aangaf te willen afslaan?

Of begrijp ik u niet goed?
Lijkt me inderdaad ook vreemd... Mooie theorie, dan kan inderdaad iedereen die iemand de voorrang op een hoofdbaan ontmeent en zo een ongeval veroorzaakt, claimen dat de tegenpartij pinkte, om er zo voor te zorgen het deel van de tegenpartij niet te moeten betalen?

En wat dan met: "wie beweert moet bewijzen?". Als topic starter een ongeval zou veroorzaken door de voorrang van de ander bestuurder af te nemen, maar topic starter beweert dat de andere bestuurder pinkte. Is het dan niet aan de topic starter om dit feit te bewijzen? Indien niet, dan zou de andere bestuurder al zijn "onschuld moeten bewijzen". En ik dacht dat men onschuldig is tot het tegendeel bewezen?
Denk ook dat dit dichter bij de waarheid aanleunt...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#41 , 14 dec 2015 15:25

Dus als ik uit een zijstraat kom op een hoofdweg en ik snij een ander voertuig de pas af en dit komt tot een ongeluk. Dan is het voldoende dat ik beweer dat hij zijn richtingaanwijzer had aangestoken en zo aangaf te willen afslaan?

Of begrijp ik u niet goed?
U begrijpt mij inderdaad niet goed.
1. Er is een verschil tussen het opzetten van de richtingaanwijzer op een gewone (voorrangs)weg en op een rotonde. Op een rotonde mag je er van uitgaan dat de bestuurder aan de volgende afslag zal afslaan. Op een gewone weg is dat niet het geval. Het kan zijn dat hij tien meter achter het kruispunt een oprit oprijdt, gaat parkeren, enz... Daar oordeelt de rechtspraak dat de bestuurder die voorrang moet verlenen enkel in zijn rechtmatige verwachtingen kan bedrogen zijn als er naast het aansteken van de rechter richtingaanwijzer bijkomende omstandigheden zijn waaruit deze bestuurder mocht afleiden dat deze bestuurder ging rechts afslaan.

2. Ik zeg niet dat het volstaat om maar zoiets te beweren. Wat je beweert moet niet ongeloofwaardig zijn. Maar ... er is toch een groot verschil tussen iets beweren wat niet ongeloofwaardig is en bewijzen dat iets zo is. En het is dat laatste waar ik tegen reageerde. Hier wordt verteld dat als TS niet kan bewijzen dat de rechter richtingaanwijzer van de bestuurder die op de rotonde reed in werking was, hij aansprakelijk zal gesteld worden. Dat is manifest fout. Van het ogenblik af dat hij kan aannemelijk maken dat dit niet ongeloofwaardig is (en dat is toch iets anders) is het aan degene die hem aansprakelijk wil stellen om te bewijzen dat wat niet ongeloofwaardig is, toch niet zo is. De rechtspraak is wat dat betreft duidelijk.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#42 , 14 dec 2015 15:32

Indien niet, dan zou de andere bestuurder al zijn "onschuld moeten bewijzen". En ik dacht dat men onschuldig is tot het tegendeel bewezen?
Beide bestuurders zijn onschuldig tot hun schuld bewezen wordt.
Hoe is de schuld bewezen van de bestuurder die geen voorrang verleend? Omdat hij geen voorrang verleende is hij schuldig? Neen. Hij kan in zijn rechtmatige verwachtingen bedrogen zijn. Als dat niet ongeloofwaardig is (en dat is nog iets anders dan bewijzen dat de andere bestuurder schuldig is), is hij onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Tot bewezen is dat de omstandigheden die hij aanvoert en die maken dat hij in zijn normale verwachtingen bedrogen is, niet bestaan. Dit is vaste rechtspraak.

mjers
Berichten: 1788

#43 , 14 dec 2015 15:44

Dus als ik uit een zijstraat kom op een hoofdweg en ik snij een ander voertuig de pas af en dit komt tot een ongeluk. Dan is het voldoende dat ik beweer dat hij zijn richtingaanwijzer had aangestoken en zo aangaf te willen afslaan?

Of begrijp ik u niet goed?
U begrijpt mij inderdaad niet goed.
1. Er is een verschil tussen het opzetten van de richtingaanwijzer op een gewone (voorrangs)weg en op een rotonde. Op een rotonde mag je er van uitgaan dat de bestuurder aan de volgende afslag zal afslaan. Op een gewone weg is dat niet het geval. Het kan zijn dat hij tien meter achter het kruispunt een oprit oprijdt, gaat parkeren, enz... Daar oordeelt de rechtspraak dat de bestuurder die voorrang moet verlenen enkel in zijn rechtmatige verwachtingen kan bedrogen zijn als er naast het aansteken van de rechter richtingaanwijzer bijkomende omstandigheden zijn waaruit deze bestuurder mocht afleiden dat deze bestuurder ging rechts afslaan.

2. Ik zeg niet dat het volstaat om maar zoiets te beweren. Wat je beweert moet niet ongeloofwaardig zijn. Maar ... er is toch een groot verschil tussen iets beweren wat niet ongeloofwaardig is en bewijzen dat iets zo is. En het is dat laatste waar ik tegen reageerde. Hier wordt verteld dat als TS niet kan bewijzen dat de rechter richtingaanwijzer van de bestuurder die op de rotonde reed in werking was, hij aansprakelijk zal gesteld worden. Dat is manifest fout. Van het ogenblik af dat hij kan aannemelijk maken dat dit niet ongeloofwaardig is (en dat is toch iets anders) is het aan degene die hem aansprakelijk wil stellen om te bewijzen dat wat niet ongeloofwaardig is, toch niet zo is. De rechtspraak is wat dat betreft duidelijk.
Ik ben niet akkoord...
Dus wat u nu letterlijk zegt... Als iemand de rotonde oprijd en hij heeft een ongeluk met een auto die reeds op de rotonde rijd, die persoon simpelweg kan beweren dat de auto op de rotonde aangaf af te slaan...
Dit is een geloofwaardige verklaring, dus daarom zal de rechter de voorrangplichtige auto in het gelijk stellen?

Naar mijn mening moet je effectief bewijzen dat die persoon aangaf te willen afslaan. Voorbeeld, aan de hand van getuigen.



Als ik morgen een ongeval heb en ik geef mijn voorrang niet, zijn er tig zaken die ik kan aanhalen die geloofwaardig zijn. De waarheid doet er dan niet meer toe.

Om een voorbeeld te geven.
Als ik mijn voorligger aanrij omdat ik niet tijdig kan stoppen ben ik volgens de regels altijd in fout. Want ik moet kunnen stoppen.
En als we nu jouw redenering volgen, dan kan ik beweren dat die persoon achteruit reed, en zo tegen mijn auto reed. Als die persoon mijn bewering niet kan weerleggen dan is hij in fout?

Neen, ik moet dan bewijzen dat hij effectief achteruit reed.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#44 , 14 dec 2015 15:44

[quote="sloeberken"]artikel 19 bis-11§2 dat eindigde met de zin " met uitzondering van degenen wier aansprakelijkheid ongetwijfeld niet in het geding komt". Met dit laatste wordt duidelijk verwezen naar de situatie waarbij minstens bij een bestuurder niet kan getwijfeld worden over diens aansprakelijkheid.Lees de tekst van de wet eens opnieuw. En als je tijd hebt de arresten van het Grondwettelijk Hof en het Hof van Cassatie die over dit artikel gaan.
Dit betekent: de verzekeringsmaatschappij(en) van de bestuurders waarvan vaststaat dat zij geen fout begaan hebben, moeten niets betalen.

Als er een ongeval is met twee bestuurders, en het onmogelijk is uit te maken wie in fout is, dan is er niet zo'n verzekeringsmaatschappij en is elke verzekeringsmaatschappij minstens verplicht de helft van de schade van de tegenpartij te betalen. Ik zeg 'minstens' omdat er ook rechtspraak is die zegt dat elke verzekeringsmaatschappij zelfs verplicht kan zijn de volledige schade van de tegenpartij te betalen. Maar daarover heeft het Hof van Cassatie nog geen uitspraak gedaan.

mjers
Berichten: 1788

#45 , 14 dec 2015 15:50

artikel 19 bis-11§2 dat eindigde met de zin " met uitzondering van degenen wier aansprakelijkheid ongetwijfeld niet in het geding komt". Met dit laatste wordt duidelijk verwezen naar de situatie waarbij minstens bij een bestuurder niet kan getwijfeld worden over diens aansprakelijkheid.Lees de tekst van de wet eens opnieuw. En als je tijd hebt de arresten van het Grondwettelijk Hof en het Hof van Cassatie die over dit artikel gaan.
Dit betekent: de verzekeringsmaatschappij(en) van de bestuurders waarvan vaststaat dat zij geen fout begaan hebben, moeten niets betalen.

Als er een ongeval is met twee bestuurders, en het onmogelijk is uit te maken wie in fout is, dan is er niet zo'n verzekeringsmaatschappij en is elke verzekeringsmaatschappij minstens verplicht de helft van de schade van de tegenpartij te betalen. Ik zeg 'minstens' omdat er ook rechtspraak is die zegt dat elke verzekeringsmaatschappij zelfs verplicht kan zijn de volledige schade van de tegenpartij te betalen. Maar daarover heeft het Hof van Cassatie nog geen uitspraak gedaan.
Wederom, ook dit klopt niet.

Als het niet uit te maken is wie een fout heeft gemaakt, dan betalen de verzekeringsmaatschappijen juist niets uit.
Dan draait iedereen zelf op voor de eigen kosten.

Terug naar “Verkeersongevallen”