verhuis door einde relatie

sloeberken

Re: verhuis door einde relatie

#16 , 14 dec 2015 15:14

Ja ok maar zie nergens dat jullie het tegendeel bewijzen met de betreffende wetgeving. Zolang geen van beiden iets ondernomen hebben, hebben ze beiden het recht de woning te betreden.
Maar zolang we niet weten wat hun feitelijke relatie was, gehuwd of wettelijk of feitelijk samenwonend is het moeilijk raad te geven daar de wet nogal verschilt.
Een gans ander geval doet zich voor wanneer het huurcontract door beide feitelijk samenlevenden werd ondertekend. Dit impliceert dat er een contractuele medehuur is van beide partners, op basis waarvan elke partner over een onderscheiden en persoonlijk recht op de bezetting en het genot van het gehele goed samen met zijn medehuurder bezit.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 14 dec 2015 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
PeterVM
Topic Starter

#17 , 14 dec 2015 15:18

conclusie : hangt gewoon af van de ex partner en hopen, dat alles tegen eind maand in orde is voor zijn verhuis. zowel opgekuist en overhandeging van sleutel aan huurbaas.

duma

#18 , 14 dec 2015 15:25

Ja ok maar zie nergens dat jullie het tegendeel bewijzen met de betreffende wetgeving. Zolang geen van beiden iets ondernomen hebben, hebben ze beiden het recht de woning te betreden.
Maar zolang we niet weten wat hun feitelijke relatie was, gehuwd of wettelijk of feitelijk samenwonend is het moeilijk raad te geven daar de wet nogal verschilt.
Neeneenee. Er is de wetgeving van de beschermde gezinswoning en dat is AL wat telt.
Wat jij aanhaalt, klopt, als ze er beide nog wonen en het niet eens geraken en de vrederechter in hun plaats zal beslissen.
Zij heeft gekozen om dat niet te doen en heeft in onderling overleg de beslissing genomen om te vertrekken en haar rechten op te geven.
Niemand heeft haar daartoe gedwongen.

Reclame

sloeberken

#19 , 14 dec 2015 15:30

U vriendin blijft wel verantwoordelijk voor betalen van schuld en schade, je zou best zo snel mogelijk naar de vrederechter trekken en haar laten schrappen op het huurcontract. Dit had je al veel eerder moeten doen.

sloeberken

#20 , 14 dec 2015 15:33

Niemand heeft haar daartoe gedwongen.
Dit staat niet in het tropic van TS, er kan altijd partnergeweld zijn.

http://www.elfri.be/concubinaat-be%C3%ABindigen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#21 , 14 dec 2015 21:10

Klopt er binnen gaan is huisvredebreuk
Iets wegnemen, meenemen of zelfs van plaats veranderen kan beschouwd worden als diefstal of in het beste (laatste) geval poging tot diefstal.*
Dus niet aan beginnen en gezien TS op de koop toe een volstrekte derde is aan de situatie in deze geschetste situatie niet binnengaan.
*Zelfs het verplaatsen van voorwerpen kan als volstrekt feit dus diefstal aanzien worden.
Niet gehuwden hebben geen gezamenlijke eigendommen (behoudens zaken die effectief ergens zo in een akte staan omschreven met de correcte bewijzen).

sloeberken

#22 , 14 dec 2015 23:17

Toch eigenaardig dat er niemand is die dan ook de nodige wetgeving ernaast legt. Hoofthuurder en er is geen enkel verbod, wie gaat haar de toegang ontzeggen.
Niet gehuwden hebben geen gezamenlijke eigendommen
Klopt niet.

duma

#23 , 15 dec 2015 08:15

Klopt wél. Ze hebben enkel dingen in onverdeeldheid, maar er is géén gemeenschap.

Gebruiker21

#24 , 17 dec 2015 13:01

Toch eigenaardig dat er niemand is die dan ook de nodige wetgeving ernaast legt. Hoofthuurder en er is geen enkel verbod, wie gaat haar de toegang ontzeggen.
Vriendin van topic starter is er al lang niet meer gedomicilieerd. Heeft op eigen initiatief haar domicilie laten verzetten naar een andere woning. Wat denk je nu zelf dat een rechter gaat zeggen als zij op eigen houtje die woning binnendringt? Die gaat dat normaal vinden? Don't think so...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#25 , 17 dec 2015 13:07

Vriendin van topic starter is er al lang niet meer gedomicilieerd. Heeft op eigen initiatief haar domicilie laten verzetten naar een andere woning. Wat denk je nu zelf dat een rechter gaat zeggen als zij op eigen houtje die woning binnendringt? Die gaat dat normaal vinden? Don't think so...
Op grond van welke wetgeving?

Didymus

#26 , 17 dec 2015 13:14

Grondwet Art. 15:

De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaatshebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#27 , 17 dec 2015 13:26

Grondwet Art. 15:

De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaatshebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
Wat heeft art 15 van de grondwet hier mee te maken.

Franciscus

#28 , 17 dec 2015 13:47

@Sloeberken.
Het is niet meer haar woning.
Ze heeft er geen belangen meer.
Alleen een contract met de verhuurder.
Wat ze wel kan doen is daar terug gaan wonen ... maar of ze dat wil is iets anders.
Maar dan moet ze er wel haar hoofdverblijfplaats hebben - dus haar belangen moeten daar zijn.

Het wettelijk begrip van woning art 15 Grondwet heeft niets te maken met al of niet ingeschreven zijn maar wel met uw feitelijke woonplaats waar uw belangen zijn.
De strafwet geeft aan dat die plaats onschendbaar is voor iedereen die zonder bevel of reden daar binnengaat wegens het is niet hun woning.
De wet van 91 geeft de administratieve werkelijkheid om het zomaar te zeggen. Men kan zich dus ergens inschrijven op een plaats die niet uw woning is ... tot politie of de inspctie bevolking vaststelt dat het opgegeven adres niet uw woning is.

Eén van de basiswetteksten.
19 JULI 1991. - Wet betreffende [de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten] en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. <Opschrift gewijzigd door W 2007-05-15/42, art. 7, 013; Inwerkingtreding : 18-06-2007>
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 09-07-1991 en tekstbijwerking tot 30-11-2015)

Gebruiker21

#29 , 17 dec 2015 14:13

Op grond van welke wetgeving?
Ik ben geen jurist, maar de term "huisvredebreuk" is misschien een begin? :roll: Nogmaals: als mevrouw al maanden elders gedomicilieerd is en dan plots terug in die woning van haar ex staat, denk je dan dat ze er voor de rechtbank mee weg komt door te vragen: "En op grond van welke wetgeving mag ik niet bij mijn ex binnenvallen?"
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers

#30 , 17 dec 2015 14:50

Grondwet Art. 15:

Wat heeft art 15 van de grondwet hier mee te maken.
Ik weet dat je al verschillende keren naar de specifieke wetgeving gevraagd hebt. Maar ik denk niet dat er een specifieke wetgeving is hieromtrent. Lijkt mij gewoon gezond verstand.

Iemand die er niet gedomicilieerd is mag de woning zomaar niet binnen.

Terug naar “Huren”