Problemen ivm huurcontract

Katia_Steve
Topic Starter

Problemen ivm huurcontract

#1 , 28 dec 2015 22:20

Mijn vader heeft zich weer eens laten inpakken door zijn ex. Maar het zal haar laatste wapen feit geweest zijn.
Doordat ze vorige maand uit elkaar zijn gegaan wou ze hem helpen met het zoeken naar een nieuwe woonst. Niet om hem te helpen maar om hem in de buurt te houden zodat ze hem snel kan vragen als er iets is.

Ze zijn gaan zien naar een woonplaats om te huren (gemeubelde kamer met een bed, kookplaatje, friggo, stoel en tafel) voor een bedrag van 500€ Alle kosten zijn in deze prijs inbegrepen. Op zich leek dit vrij goed als noodoplossing. Ik wou voordat hij de sleutels kreeg toch gaan zien en dus zijn we gisteren naar daar gereden. Ik kreeg een standaard maar weliswaar leeg huurovereenkomst voorgeschoteld want ze wou eerst zeker zijn dat hij het zou nemen voordat ze het zou invullen. Ik was niet echt voor te vinden, maar aangezien ze bij het eerste bezoek reeds toegezegd hadden was er blijkbaar geen weg terug? Ik twijfel hier wel over. Er werd GEEN contract opgesteld, er werd bijna geen info gegeven en ze hebben de overeenkomst toen ook niet gezien. We hebben gisteren dan de eerste maandhuur betaald en zijn dan pas naar de lamer mogen gaan kijken. Ik kreeg van de kamer koude rillingen... ze zou de documenten opmaken maar heeft wel de sleutels gegeven. Vandaag liet ik hen weten dat mijn vader tegen nieuwjaar zijn inboedel zou brengen en dan de hond ging terug halen. Ik kreeg eerst een bericht terug zonder reactie over de hond. Pas deze avond stuurde ze dat er geen dieren binnen mogen in het pand. Het zou in de overkomst gestaan hebben dat er geen honden mogen gehouden worden. Maar die overeenkomst heeft mijn vader tijdens het eerste bezoek niet gezien en er werd ook iets over gezegd nadat hij een voorschot gaf.

Het probleem enfin problemen zijn in mijn ogen dat hij een eerste maand huur betaalde zonder het contract gekregen te hebben. En dat er niet gesproken werd over huisdieren. En dat hij daar dus enkel kan gaan wonen als hij zijn hondje weg doet. Iets wat ik niet als optie zie.

Er zijn 2 papiertjes opgemaakt waarin staat dat hij een voorschot en 1 maand huur betaalde... verder is er niets op papier. Kan hij dat geld terug vragen?
Want tenslotte is mijn vader niet de persoon die in de fout gegaan is want hij ging ervan uit dat indien het niet mocht het wel gezegd zou zijn.
Maar indien de wetgeving toch in het voordeel van de verhuurder zou zijn kunnen ze dan schadevergoeding eisen? Of zijn ze eveneens in de fout gegaan door niets te vermelden en geen contract op te maken bij aanvang.

Hopelijk komt het voor hem eindelijk weer goed want na alles wat er de voorbije weken gebeurde kunnen we zeggen dat dit zeker levensjaren zullen kosten :(

Alvast bedankt aan iedereen die ons zal kunnen helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 dec 2015 22:59

Een huisdier (hondje) kan verhuurder niet verbieden. Er is bewijs van overeenkomst door het betalen van 1 maand huur, als dit op de kwitantie staat dat het voor huur is. Staat er gewoon op voorschot dan is er geen bewijs van een mondelinge overeenkomst van huurcontract.
Is die kamer wel in overeenstemming met de vlaamse wooncode, anders kun je daarmee dreigen, dat je een inspectie zal laten uitvoeren als ze de betaalde sommen niet terug geeft, en alle documenten vernietigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#3 , 28 dec 2015 23:56

Los van de wetgeving is het gaan wonen op een kamer met een hond geen goed idee.
Komen gegarandeerd problemen van.

Reclame

Katia_Steve
Topic Starter

#4 , 29 dec 2015 21:31

Er zijn 2 kwitanties. 1 als voorschot en een 2de voor de huur van de eerste maand.

De kamer ging een tijdelijke oplossing zijn daar hij van de ene dag op de andere op straat stond... maar doordat zijn rekening werd leeggehaald achter zijne rug was het huren van die kamer verzet tot zijn pensioen er weer op stond. Hij is ingeschreven en staat op een wachtlijst voor een sociale woning.

Als er een mondelinge overeenkomst is kan ze dus eisen dat mijn vader de kamer neemt of 3 maand huishuur betaald? Of is het eens misschien in zijn voordeel en kan hij vragen om het voorschot en eerste maandhuur terug te eisen daar het betaald werd onder dat er een overeenkomst op papier stond en dus ook geen beperking wat huisdieren betreft?

Ze laat zelf geen dieren toe van bezoekers. Dus een blinde bezoeker met begeleide hond mag er niet in... en ze zegt dat dit de wetgeving is wegens niet hygiënisch

De kamer zou ook enkel gebruikt worden om er te slapen. En natuurlijk is een kamer van 20m² geen oplossing voor een persoon en een hondje. Maar het is kiezen tussen de pest en de cholera. We gaan zaterdag zien naar een studio gelijkvloers van 40m² met een tuin van 200m² maar ook hier is het nie zeker dat de hond er mag blijven...

Waar kan ik dat vinden van de wooncode (in mensen taal :p ) Of waar moet die kamer al zeker aan voldoen?
Want veel was er niet...

sloeberken

#5 , 29 dec 2015 22:43

Vlaamse wooncode: http://codex.vlaanderen.be/Portals/Code ... 05498.html

Verbod op een huisdier zal door 95% van de vrederechters afgewezen worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Katia_Steve
Topic Starter

#6 , 31 dec 2015 14:15

We zijn bij de eigenaars geweest en ik moet zeggen dat deze mensen meer dan menselijk zijn. Ze begrepen dat mijn vader de hond wou houden en dat hij dus iets anders ging zoeken. EN ze hebben hem de volledige maandhuur terug gegeven. Enkel het voorschot hebben ze gehouden, maar daar kunnen we echter wel mee leven. Dus dit is alvast opgelost. Nu nog alle andere miserie en hij kan dan stilletjes verder met zijn leven.

Terug naar “Huren”