Doordat ze vorige maand uit elkaar zijn gegaan wou ze hem helpen met het zoeken naar een nieuwe woonst. Niet om hem te helpen maar om hem in de buurt te houden zodat ze hem snel kan vragen als er iets is.
Ze zijn gaan zien naar een woonplaats om te huren (gemeubelde kamer met een bed, kookplaatje, friggo, stoel en tafel) voor een bedrag van 500€ Alle kosten zijn in deze prijs inbegrepen. Op zich leek dit vrij goed als noodoplossing. Ik wou voordat hij de sleutels kreeg toch gaan zien en dus zijn we gisteren naar daar gereden. Ik kreeg een standaard maar weliswaar leeg huurovereenkomst voorgeschoteld want ze wou eerst zeker zijn dat hij het zou nemen voordat ze het zou invullen. Ik was niet echt voor te vinden, maar aangezien ze bij het eerste bezoek reeds toegezegd hadden was er blijkbaar geen weg terug? Ik twijfel hier wel over. Er werd GEEN contract opgesteld, er werd bijna geen info gegeven en ze hebben de overeenkomst toen ook niet gezien. We hebben gisteren dan de eerste maandhuur betaald en zijn dan pas naar de lamer mogen gaan kijken. Ik kreeg van de kamer koude rillingen... ze zou de documenten opmaken maar heeft wel de sleutels gegeven. Vandaag liet ik hen weten dat mijn vader tegen nieuwjaar zijn inboedel zou brengen en dan de hond ging terug halen. Ik kreeg eerst een bericht terug zonder reactie over de hond. Pas deze avond stuurde ze dat er geen dieren binnen mogen in het pand. Het zou in de overkomst gestaan hebben dat er geen honden mogen gehouden worden. Maar die overeenkomst heeft mijn vader tijdens het eerste bezoek niet gezien en er werd ook iets over gezegd nadat hij een voorschot gaf.
Het probleem enfin problemen zijn in mijn ogen dat hij een eerste maand huur betaalde zonder het contract gekregen te hebben. En dat er niet gesproken werd over huisdieren. En dat hij daar dus enkel kan gaan wonen als hij zijn hondje weg doet. Iets wat ik niet als optie zie.
Er zijn 2 papiertjes opgemaakt waarin staat dat hij een voorschot en 1 maand huur betaalde... verder is er niets op papier. Kan hij dat geld terug vragen?
Want tenslotte is mijn vader niet de persoon die in de fout gegaan is want hij ging ervan uit dat indien het niet mocht het wel gezegd zou zijn.
Maar indien de wetgeving toch in het voordeel van de verhuurder zou zijn kunnen ze dan schadevergoeding eisen? Of zijn ze eveneens in de fout gegaan door niets te vermelden en geen contract op te maken bij aanvang.
Hopelijk komt het voor hem eindelijk weer goed want na alles wat er de voorbije weken gebeurde kunnen we zeggen dat dit zeker levensjaren zullen kosten

Alvast bedankt aan iedereen die ons zal kunnen helpen.