Verhoging onderhoudsgeld

denevda
Topic Starter

Verhoging onderhoudsgeld

#1 , 02 dec 2015 14:09

5 jaar geleden ben ik gescheiden. Het onderhoudsgeld van mijn toen 10-jarig kind werd door de rechtbank vastgelegd op 100 €/maand/geïndexeerd. Mijn ex was toen werkloos.

Mijn kind woont sindsdien 7/7 bij mij. Er is geen omgangsregeling met mijn ex.

Ik ben recent te weten gekomen dat mijn ex vorig jaar hertrouwd is (dus kostendelend samenwoont) en ook sedert 2 jaar werk heeft.

Ik denk eraan om naar de rechtbank te stappen om een verhoging te vragen van het onderhoudsgeld. Mijn kind wordt bijna 16 jaar.

Zijn het kostendelend samenwonen en het feit dat mijn ex nu werkt argumenten genoeg om een mogelijke verhoging te bekomen of bespaar ik mij beter de moeite ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
an dries

#2 , 25 dec 2015 13:49

Dat zijn zeer geldige argumenten! Vanaf er iets substantieels veranderd in de omstandigheden (in dit geval werk en samenwonen) kan dit zonder enig probleem herzien worden door bemiddelingsrechter of rechter

Wilfried1954
Contacteer: Website

#3 , 25 dec 2015 17:32

Samenwonen meestal niet, maar werk versus werkloos zeker. Ook is er naast de indexatie het feit dat kinderen duurder worden naarmate ze ouder worden.

Reclame

eylis

#4 , 25 dec 2015 17:46

samenwonen "probeert" men soms te gebruiken om het onderhoudsgeld te verhogen. Maar dat kan misschien alleen lukken als de rechter inzage heeft in de loonfiche van de samenwonende partner. En laat dat nu net het hiaat te zijn in het verhaal: de samenwonende partner is géén betrokken partij in de bepaling van een onderhoudsgeld. Meer nog: de rechter kan geen inzage eisen in de loonfiche van de samenwonende partner. Dat zou inbreuk zijn op de privacy van de niet-betrokken partij. Bekijk het zo: stel dat jij op je beurt dan hertrouwt of gaat samenwonen: vind je dan dat je een deel van het onderhoudsgeld kan teruggeven? Enkel "Werkloos zijn" en dan "gaan werken" is zeker een wijziging in het inkomen van een ouder. Een nieuwe partner is géén bron van inkomsten.

denevda
Topic Starter

#5 , 28 dec 2015 08:44

Hoe gaat dat dan in zijn werk ? Dienen mijn ex en ikzelf onze loonfiches voor te leggen en bepaalt de rechter dan een bedrag of dien ik daar eerst zelf al een bedrag op te plakken ?

En hoeveel zou ik kunnen vragen ? Ik heb zelf geen onaardig loon. Hoeveel mijn ex verdient weet ik niet.

eylis

#6 , 28 dec 2015 10:20

wat je ex vverdient en wat jij verdient zijn de sleutelfactoren die een onderhoudsbijdrage kunnen bepalen. Ook de kinderbijslag wordt meegerekend (en wie het ontvangt) en de tijd waar het kind verblijft, ook de leeftijd van het kind telt mee; Er bestaan goede websites waar je dat zelf vrij acuraat kan berekenen en die som zou je kunnen voorstellen in je herzieningseis. De rechter beslist uiteraard zelf welk bedrag het uiteraar wordt, maar die schattingen (via die berrekeningswebsites) zijn vrij goed. De rechrter zal bij je aanvraag van beiden de loonfiches vragen.

Xenophon

#7 , 28 dec 2015 10:30

Uw ex en uzelf dienen een overzicht van alle inkomsten (niet alleen beroepsinkomsten) te verstrekken én van de kosten van de opvoeding. De bedoeling van het onderhoudsgeld is dat de kosten van de opvoeding erdoor afgedekt worden, niet dat er winst wordt gerealiseerd. Indien u een verhoging vraagt zal u dus moeten kunnen aantonen dat die verhoging, alles in acht genomen, ook overeenstemt met de werkelijkheid (kost, veranderde inkomsten). Kan ook verkeerd uitpakken want indien uw inkomen inmiddels drastisch gestegen zou zijn en uw ex een zeer beperkt inkomen geniet kan de rechter -theoretisch- ook beslissen om zijn bijdrage te verminderen.

Dat samenwonen en de schaalvoordelen die daaruit voortspruiten aanvoeren als hoofdargument om een verhoging te vragen is iets waar veel rechters allergisch aan zijn en doet op zich ook weinig ter zake, de partner van uw ex heeft met heel de toestand niets te maken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denevda
Topic Starter

#8 , 29 dec 2015 08:19

Hoe dien ik de kosten van de opvoeding aan te tonen ? Moet ik dan elk kassaticket bijhouden ? Welke kosten mag ik dan meerekenen (voeding, energie, huisvesting, kledij, ...) ?

Xenophon

#9 , 29 dec 2015 19:01

Er wordt niet verwacht dat u elk klein kassaticketje bijhoudt, wel dat u de kosten op een realistische wijze begroot en daar een overzicht van presenteert dat niet kennelijk excessief is. Tel dan uw kindergeld, eigen bijdrage en de bijdrage betaald door uw ex op en zie waar u raakt. Indien u een verhoging vraagt dient dat ergens op gebaseerd te zijn dus: wat is veranderd: is uw kind duurder geworden, is het totale onderhoudsgeld toereikend maar wenst u dat het door uw ex betaalde deel verhoogd wordt omdat die verhoudingsgewijs meer verdient vs u dan toen het vonnis werd uitgesproken.....?

Er kunnen goede argumenten zijn maar het gegeven dat uw ex samenwoont is er geen, rechters zien daar (soms terecht) de natrappende ex opdoemen. Ik zeg niet dat dit bij u het geval is maar u zou geen euro willen betalen voor elke keer dat ex-echtgenoten een onvolledige of totaal afwezige betaling van onderhoudsgeld door de vingers zien en niet reageren...totdat ze te weten komen dat de ex samenwoont, zeker indien hij/zij samenwoont met iemand die een kind heeft of verwacht...dan staat men in vele gevallen een half uur later met rokende banden en een expeditie van het vonnis in de hand bij de deurwaarder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

eylis

#10 , 30 dec 2015 10:31

Xeno, dat zijn weliswaar mogelijk valide emotionele redenen. Maar de objectieve grondreden waarom het inkomen van een nieuwe partner niet meegerekend mag en kan worden in de bepaling van een onderhoudsbijdrage voor de kinderen is en blijft dat de nieuwe partner GEEN betrokken partij is in zo'n zaak. Een rechter kan éénvoudig niet bepalen wat de financiele statusverhoging wel kan betekenen, want hij kan het objectief niet berekenen, hij MAG de loonfiches niet opeisen. Het jammere is wel dat advocaten dat niet aan hun clienten durven uitleggen en dit argument blijft geprobeerd worden. Wellicht moet ik er een ander topic over openen...de morele plicht van juridisch adviseurs om aan hun client ook te durven vertellen dat een argument uit de jaren stilletjes stamt, niet gebruikt kan worden of de boel alleen maar opstookt...waarmee ze zichzelf dan weer onmisbaar maken. Mijn excuses dat ik even helemaal off-topic ga, maar dat is vaak ook de reden waarom zaken heel lang aanslepen, veek geld kosten en mensen niet meer met elkaar kunnen communiceren. Als advocaten nu eens zouden durven de "advocaat van de duivel" te spelen tegen hun eigen clienten :-)

Madeliefje35

#11 , 30 dec 2015 17:55

Toen ik en mijn vriend ging samenwonen, heeft zijn ex direct een verhoging aangevraagd en uiteindelijk wel gekregen. Niet hetgeen ze vroeg maar er is toch bijgekomen. Mijn loonfiches hebben ze niet gevraagd maar het argument was dat hij nu kostendelend samenwoonde.

Terug naar “Echtscheiding”