Domociliefraude anoniem melden

jef007

Re: Domociliefraude anoniem melden

#16 , 31 dec 2015 17:00

ik heb u al geschreven dat je de fraudeur de identiteit van de klachtindiener niet te weten komt als je online klacht indient
je dient je wel te identificeren IN uw klacht bij de inspectiediensten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#17 , 31 dec 2015 17:44

Om je 'geliefden' te beschermen, wil je als geniepigaard een aantal mensen verklikken.
Ik zou zeggen doe dit zeker! Zodat uw 'geliefden' weten hoe jij te werk gaat.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#18 , 31 dec 2015 17:51

Waarom spreek je die persoon niet persoonlijk aan ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jefke007

#19 , 31 dec 2015 18:31

In 90% van de gevallen komen ze er toch achter wie die achterbakse verklikker is.
Natuurlijk moet je dan wel tegen een weerbots kunnen ,en zorgen dat er nooit nog iemand iets zwart bij je thuis komt doen of zo

Als het toevallig niet als fraude zou weerhouden worden,kan je je nog aan een klacht wegens laster enz verwachten

Xenophon

#20 , 31 dec 2015 19:00

Nu vind ik eerlijk gezegd wel dat er geen probleem is om iemand aan te geven indien die belastingen ontduikt of sociale fraude pleegt. Ik betaal ook belastingen, en een deel van de reden waarom die zo hoog zijn is dat er veel zulke 'freeriders' tussenlopen*. Alleen: dan moet je ook maar je naam onder zo'n klacht durven zetten en er tegen kunnen indien ze daarna komen zeuren. Laster en eerroof zal het niet zijn indien je het correct formuleert en niet te kwader trouw bent.

*Enkele maanden terug nog een woning verhuurd. Prijsklasse ongeveer 800 EUR/maand. Zonder overdrijven: de helft van de kandidaten kreeg één of andere uitkering. Als ik dan een opmerking maakte over het feit dat die uitkering me onvoldoende leek om de huur te kunnen betalen en normaal van te kunnen leven volgde meestal de verklaring 'ja maar mijn vriend/vriendin gaat meebetalen en we gaan samenwonen hier, alleen: officieel zal de andere hier niet gedomicilieerd staan'. Hun partner kwam ook gewoon mee kijken en wilde wel meetekenen voor de betaling van de huur. Enfin, allemaal afgepoeierd en uiteindelijk verhuurd aan jonge tweeverdieners.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus

#21 , 01 jan 2016 00:27

Kan toch gewoon via de wijkinspecteur daar eens en 'babbel' mee gaan doen.
Het is nl. een van hun taken domiciliefraude op te sporen.
Kan de persoon administratief uitschrijven bij persoon x en (laten) opschrijven bij persoon y.
Standaard procedure.

denlowie

#22 , 01 jan 2016 09:12

Als je doet zoals Franciscus het hier uitlegt is dit het gemakkelijkst en je verklikt in principe niemand, het is de wijkagent die luistert naar u en zijn werk moet doen in alle stilte.

giserke

#23 , 01 jan 2016 12:46

De verklikkersmaatschappij, neen dank U.
Als ieder voor zijn eigendeur veegt...

denlowie

#24 , 01 jan 2016 13:05

De verklikkersmaatschappij, neen dank U.
Als ieder voor zijn eigendeur veegt...

Ben ook van die mening, want er is al werk genoeg om voor eigen deur te vegen.

Xenophon

#25 , 01 jan 2016 13:14

Probleem is dat de 10-15% die niet voor eigen deur vegen zich geen fluit aantrekken van de rest en verwachten dat die hun kot gratis en voor niets proper gaan houden ook. Ik ben akkoord dat het aan de overheid is om toezicht uit te oefenen en repressief op te treden maar zie er geen graten in als burgers dat -om legitieme redenen en niet anoniem- ook doen. Als u ziet dat iemand uit de buurt uit het huis van de buren komt geslopen met hun flatscreen tv en juwelen in de hand zal u vermoedelijk de politie bellen. Sociale en fiscale fraude zijn ook diefstal, alleen zijn de slachtoffers niet individualiseerbaar.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW

#26 , 01 jan 2016 13:22

Mensen blijven het ook (terecht) niet pikken dat zij correct belastingen betalen terwijl hun buurman er op los fraudeert. Noem het dan ook niet "klikken", maar "zijn burgerplicht doen". Uiteraard met de kanttekening dat bedrieglijke klachten afgestraft moeten worden en volledige anonimiteit dan ook niet werkbaar is.

eylis

#27 , 01 jan 2016 15:26

maar even off-topic en alle gekheid op een stokje, "domocilie" vond ik toch één van de leukste vorig jaar :-)

chantika

#28 , 01 jan 2016 20:30

De oplossing van Franciscus is wellicht de beste. Sommige wijkinspecteurs kunnen heel goed bemiddelen. Maar het kan ook zijn dat je in het kantoor binnenkomt en te horen krijgt dat ze andere prioriteiten hebben. En dat ze zeggen meld het via de pc. Maar echt anoniem is dit niet. In de stad ga je in een politie kantoor binnen en het eerste wat ze vragen is je ID kaart. In het dorp is het anders daar moet men je naam niet vragen want je zat samen met de agent op de lagere school. Hij spreekt je al direct aan met je voornaam. En hij zegt, ja ik weet het, mijn vrouw had het ook al gehoord bij de bakker.

Terug naar “Andere”