Huurcontract laten ontbinden op basis van een ontbrekend cv-keuringsattest

vincentvl
Topic Starter

Huurcontract laten ontbinden op basis van een ontbrekend cv-keuringsattest

#1 , 04 jan 2016 16:37

Ik heb een vraag ivm het eventueel te laten ontbinden van een huurcontract.

Ik schets even kort de situatie:

Ik ben 01/01/14 een appartement beginnen huren. Bij het overdragen van de sleutels en opnemen van meterstanden van de vorige huurder. Sprak de verhuurder over het feit dat de vorige huurder nog een keuring voor de gasboiler moest laten doen. Hij kon dit zelf organiseren ofwel wou de verhuurder dit zelf regelen mits afgesproken prijs betaald werd. De toenmalige huurder heeft toen voor de optie gekozen dat de verhuurder dit regelde mits betalen (afhouden van de waarborg). Vanaf die dag was ik de huurder van het appartement en ik heb nooit niemand de gasboiler weten komen keuren nog heb ik een attest gezien dat de boiler gekeurd was. Toen ik hier achter vroeg wanneer dit ging plaatsvinden een paar maand later, werd me verteld dat dit geregeld ging worden. Het contract van korte duur liep af een jaar later (31/08/2015) en dit hebben we nogmaals voor korte duur verlengt voor een jaar dus nu nog tot 31/08/2016. Ondertussen heb ik nog geen attest gezien, nog iemand de boiler weten keuren.

Kan het niet kunnen voorleggen van een keuringsattest door de verhuurder bij intrede in het appartement een reden zijn om het huurcontract vervroegd te laten ontbinden? (Een contract van korte duur kan bij wet niet opgezegd worden behalve met onderlinge toestemming.)

Alvast bedankt,
Vincent

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 04 jan 2016 16:45

Bij mijn weten is er geen verplichting voor de verhuurder om dergelijk attest voor te leggen aan zijn huurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon

#3 , 04 jan 2016 17:15

Is inderdaad niet verplicht aan u voor te leggen. Had u daarentegen zelf inmiddels niet moeten voorzien in een onderhoud/keuring van de boiler op basis van de huurovereenkomst? Voor gasboilers is er dacht ik een verplichting om de twee jaar maar contractueel wordt meestal een jaarlijks onderhoud opgelegd aan de huurder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

roharro

#4 , 04 jan 2016 17:18

Aangezien huurder er nu twee jaar woont dient hij dat onderhoud te laten doen en is zijn vraag zonder voorwerp geworden.

chantika

#5 , 04 jan 2016 17:22

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... verwarming

Als het niet in de overeenkomst vermeld is, dan is het enkel verplicht bij toestellen van 20 kw of meer. (gas)

roharro

#6 , 04 jan 2016 17:26

Indien ketelvermogen minder dan 20kW dan heeft ook verhuurder die verplichting niet en vervalt de vraag van TS ook in dat geval.

vincentvl
Topic Starter

#7 , 04 jan 2016 20:51

Is inderdaad niet verplicht aan u voor te leggen. Had u daarentegen zelf inmiddels niet moeten voorzien in een onderhoud/keuring van de boiler op basis van de huurovereenkomst? Voor gasboilers is er dacht ik een verplichting om de twee jaar maar contractueel wordt meestal een jaarlijks onderhoud opgelegd aan de huurder.

Het staat niet in de huurovereenkomst vermeld. Ten tweede hoe moet de huurder weten tegen wanneer de installatie terug moet gekeurd worden indien men niet op de hoogte wordt gesteld wanneer het vorige attest afloopt?

roharro

#8 , 04 jan 2016 20:53

Na twee jaar bewoning en dan zo verder.

Terug naar “Huren”