betwisting boete nmbs

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: betwisting boete nmbs

#16 , 07 jan 2016 12:16

@giserke: ik kan toch perfect met mijn bankkaart een ticket kopen aan de automaat van de nmbs, dat eruit halen en aan mijn vrouw geven die naast me staat zodat die dat kan gebruiken? Dan heb ik ook alle documentatie die u aanhaalt, maar geen geldig vervoersbewijs wanneer men me controleert.

Het gaat er niet om wat u plausibel vindt of niet; de voorwaarden van de NMBS vermelden duidelijk dat u over een geldig vervoersbewijs dient te beschikken, niet over een stapel betalingsbewijzen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 07 jan 2016 12:18

Yep.

jefke007

#18 , 07 jan 2016 18:40

Maar ik vrees dat ze het ver gaan zoeken : zelfs al je bewijst dat je het betaald hebt, kan iemand anders onrechtmatig gebruik gemaakt hebben van het ticket ( al dan niet met medeweten )

Een rechter is mogelijk wel milder dan de nmbs
Laatst gewijzigd door Vandebos op 07 jan 2016 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet ter zake doende opmerkingen naar NMBS verwijderd.

Reclame

LeenW

#19 , 07 jan 2016 18:53

Even serieus blijven he, de NMBS is evenzeer tegen de staking als u en ik. Het is het personeel dat staakt, de NMBS zou zelf liever hebben dat alle treinen reden (en liefst nog op tijd ook). Hier heeft de NMBS gelijk omdat er overduidelijk misbruik kan zijn. Zoiets moeten ze niet kwijtschelden, dat gaat hun jaarlijks verlies enkel groter maken.

JPV

#20 , 07 jan 2016 21:10

Vraag is wie heeft het ticket gebruikt al vast NIET de betaler... wie gaat wat bewijzen.
TS zat op de trein, en werd daar gecontroleerd.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat TS met betalingsbewijs, referentie, bedrag, datum en uur een ticket voor iemand anders gaat gekocht hebben.
nochtans was het betalingsbewijs van iemand anders, niet van haar bankrekening. Niet meer dan logisch dat de conducteur zich dan niet soepel opstelt, los van het feit dat hij haar sowieso kon beboeten.

Ze kan dus enkel het bewijs dat er geld van haar rekening voor een ticket gegaan is bewijzen. OK, nmbs zou dat nog kunnen opzoeken welk ticket dat was, maar dan nog zou je met 1 ticket volgens je idee 3 personen kunnen laten rijden: 1 met het ticket, 1 met het betalingsbewijs en 1 met de rekening

Xenophon

#21 , 07 jan 2016 21:13

[
nochtans was het betalingsbewijs van iemand anders, niet van haar bankrekening. Niet meer dan logisch dat de conducteur zich dan niet soepel opstelt, los van het feit dat hij haar sowieso kon beboeten.

Ze kan dus enkel het bewijs dat er geld van haar rekening voor een ticket gegaan is bewijzen. OK, nmbs zou dat nog kunnen opzoeken welk ticket dat was, maar dan nog zou je met 1 ticket volgens je idee 3 personen kunnen laten rijden: 1 met het ticket, 1 met het betalingsbewijs en 1 met de rekening
En ziehier de eerste coherente uitleg voor de schuld van de NMBS die ik ooit gelezen heb, ze zijn jandorie veel te soepel! :D
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

iota
Topic Starter

#22 , 14 jan 2016 07:31

De nmbs heeft ondertussen laten weten dat er door een technisch probleem een verkeerd biljet is geprint en we uiteraard geen boete krijgen. Dus een zeer snelle en klantvriendelijke afhandeling.

Xenophon

#23 , 14 jan 2016 07:49

Goed voor u, ik vermoed dat een aantal mensen een probleem zullen hebben gehad en het ter plaatse gemeld zodat ze uit neutrale bron wisten dat er iets aan de hand was met de verdeler in kwestie. Ik moet bekennen dat ik het niet had verwacht, ze zijn normaliter nogal formalistisch.

iota
Topic Starter

#24 , 14 jan 2016 08:10

Ze had een betalingsbewijs met daarop het tijdstip van betaling, maar zoals gezegd ook een verkeerd ticket dat op datzelfde moment door de automaat is geprint.

JPV

#25 , 14 jan 2016 08:50

Ze had een betalingsbewijs met daarop het tijdstip van betaling, maar zoals gezegd ook een verkeerd ticket dat op datzelfde moment door de automaat is geprint.
in je eerste post zei je toch anders: "Er kwam geen ticket uit de automaat, maar toen ze in het klepje keek, lag het daar toch. Dacht ze. Eenmaal op de trein stelde de treinbegeleider vast dat ze geen treinticket uit de automaat had genomen, maar de kwitantie van de klant voor haar. "

nu, goed dat het positief opgelost is.

giserke

#26 , 14 jan 2016 09:14

Pff, die automaten werken meer niet dan wel....

Didymus

#27 , 14 jan 2016 23:02

Goed voor u, ik vermoed dat een aantal mensen een probleem zullen hebben gehad en het ter plaatse gemeld zodat ze uit neutrale bron wisten dat er iets aan de hand was met de verdeler in kwestie. Ik moet bekennen dat ik het niet had verwacht, ze zijn normaliter nogal formalistisch.
Dat is helemaal niet mijn ervaring. Een paar keer onterecht een ticket aan volle prijs moeten kopen, maar de klantendienst heeft dit altijd netjes en met de glimlach terugbetaald.
"sowieso" schrijf je zo.

Vandebos

#28 , 16 jan 2016 16:27

Naar de toekomst toe zal dit niet meer voorvallen. Alle automaten zijn ondertussen uitgerust met met een zelfcontrolesysteem dat semi continue controleert op mogelijke defecten in het toestel zelf en zijn ok status doorzendt aan een centraal meldpunt. Bij uitblijven van een bevestiging of bij rapportering van een probleem is dit onmiddellijk consulteerbaar door de treincontroleurs, op voorwaarde dat ze zijn uitgerust met een nieuwe controleterminal. Naar verluidt zou iedere controleur tegen het einde van dit jaar over een dergelijke terminal moeten beschikken.

Terug naar “Andere”