terugeisen helft huur

goele
Topic Starter

terugeisen helft huur

#1 , 09 jan 2016 14:26

Hallo!

Ik had met mijn toenmalige viend een huis gehuurd.
we hebben beiden getekend voor de huurovereenkomst als hoofdverblijfplaats.
Beiden hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk.
we zijn uit elkaar gegaan en woonst opgezegd.

Ik heb alle kosten ( huur, waarborg, opzeg, schadevergoeding,...) van begin tot einde contract altijd alleen betaald.

Nu na al dat gedoe wil ik de helft van hem terugeisen maar hij beweert dat we een mondelinge overeenkomst hadden dat hij niets moest betalen. Dat is niet zo. Maar ik heb de helft nooit teruggevraagd toen.

Kan ik de helft van de kosten nog steeds terugeisen?

kan ik ondanks zijn bewering mijn helft terugeisen?
Of wat zijn mijn opties?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 jan 2016 16:15

U kan perfect de helft van de door u betaalde sommen terug eisen, desnoods via het vredegerecht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2016 16:27

De helft van de huur terugvorderen voor de periode dat u samenwoonde lijkt me weinig kans van slagen te hebben.

Iets anders is vanaf het einde van het samenwonen. De feitelijke omstandigheden zijn daar belangrijk. Wie is er nog in de huurwoning blijven wonen? Hoe lang? Wanneer werd de huur opgezegd? Door wie?

Reclame

goele
Topic Starter

#4 , 10 jan 2016 10:49

Dank u voor jullie snelle reactie!

Hoe kan ik de helft terug eisen? Wat als hij zegt dat hij niets moest betalen?
Ik zou het liefst wille dat hij afschrikt door een brief van een advocaat of zen notaris ofzo. Maar dat gaat waarschijnlijk niet he? :p

ik ben in de woning blijven wonen, hij is vertrokken in de eerste week van februari en ik ben blijven huren tot 31 mei. De huur werd begin mei opgezegd door aangetekende brief getekend door hem en mezelf. Hij heeft zijn vertrek nooit aangegeven

sloeberken

#5 , 10 jan 2016 11:52

Terug eisen via vredegerecht, met of zonder advocaat.

eylis

#6 , 10 jan 2016 12:27

Vanaf de datum dat de domicilie van je ex op een ander adres staat, kan je moeilijk nog hardmaken dat je gezamelijk de huur zou betalen. Heb je een officieel bericht (bijvoorbeeld AS) dat je hem stuurde van zodra hij niets meer betaalde en vertrok, en ook voor de periode dat hij nog met je samenwoonde? Als je dit voor de vrederechter zou brengen, kan er immers aangehaald worden: waarom heeft u niet meteen officieel protest aangetekend? Zwijgen wordt vaan geinterpreteerd als stilzwijgend akkoord. Mondelinge afspraken zijn nu eenmaal zeer moeilijk te bewijzen.

goele
Topic Starter

#7 , 10 jan 2016 12:44

Onze domicille heeft nooit op dat adres gestaan.

Ik weet het. Het is raar. Ik heb het wel aangevraagd maar ik ben zo weinig thuis dat de wijkagent mij niet gezien heeft en mij een brief gestuurd heb dat mijn domicilie niet goedgekeurd is. :s hij heeft dat van hem nooit aangevraagd..

Sperwer87

#8 , 10 jan 2016 13:18

Gezien de siruatie dat jullie domicilie er nooit heeft gestaan ga je niks kunnen bewijzen.

sloeberken

#9 , 10 jan 2016 14:26

Is dat ondertekend contract dan geen bewijs.

eylis

#10 , 10 jan 2016 14:32

niet helemaal sloeberken, ex kan alleszins bewijzen dat hij daar niet woonde. De zaak zal alleszins heel ingewikkeld worden. Ex zal kunnen bewijzen met energiefacturen, domicilering etc dat hij elders woonde. en poster zal niet kunnen bewijzen dat ze elders woonde, tenzij de oude domciliering waar ze in feits niet woonde (en waar misschien al andere mensen ingetrokken waren op die datum...) Ex zal alleszins kunnen inbrengen dat hij het genot van de huurwoning niet had en er dus niet voor betaalde. Ik zou er eerlijk gzegd geen zaak van maken, want op zich is poster al vervolgbaar voor domiciliefraude.

sloeberken

#11 , 10 jan 2016 16:13

Dan is een ondertekend contract maar een vodje papier.

sloeberken

#12 , 10 jan 2016 16:51

Aldus kan hoofdelijkheid het gevolg zijn van:
- de wet
- een overeenkomst
- een gewoonte
- een gemeenschappelijke fout

Hoofdgevolgen: de bepalingen van art. 1200, 1201, 1203, 1204, 1208 tot 1212 Burgerlijk wetboek (zie hierna): als belangrijkst hoofdgevolg geldt dat elke schuldenaar voor de gehele schuld moet instaan op vraag van de schuldeiser die kiest tot welke schuldenaar hij zich richt. Na betaling door de aangesproken schuldenaar zullen de overige schuldenaars deze moeten vergoeden.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jan 2016 16:56

Is dat ondertekend contract dan geen bewijs.
De huurovereenkomst bepaalt dat de huurders hoofdelijk gehouden zijn. Dit is hun relatie met de verhuurder. Dit zegt echter nog niets over wie van de beide huurders de last uiteindelijk moet dragen.

De verbintenis die hoofdelijk jegens de schuldeiser is aangegaan, is van rechtswege deelbaar tussen de schuldenaars, die onder elkaar slechts ieder voor zijn aandeel verbonden zijn (artikel 1213 van het Burgerlijk Wetboek).
De medeschuldenaar van een hoofdelijke schuld, die de gehele schuld voldaan heeft, kan van de overige schuldenaars niet méér terugvorderen dan wat ieders aandeel bedraagt (artikel 1214 van het Burgerlijk Wetboek).
Indien de zaak waarvoor de schuld hoofdelijk is aangegaan, slechts een van de hoofdelijke medeschuldenaars aangaat, is deze tot voldoening van de gehele schuld gehouden ten aanzien van de overige medeschuldenaars, die te zijnen opzichte slechts als zijn borgen beschouwd worden (artikel 1216 van het Burgerlijk Wetboek).
De last van de schuld moet over alle hoofdelijke schuldenaren worden gespreid; het is enkel in de rechtsverhouding tussen de schuldeiser en elke hoofdelijke schuldenaar afzonderlijk dat de schuld hoofdelijk, voor het geheel, verschuldigd was. Eenmaal dat de schuldeiser is betaald, komt het erop aan de schuld onder de schuldenaren te verdelen. Uiteindelijk, op het niveau van de bijdrage, moet elke schuldenaar slechts in de schuld delen volgens zijn aandeel. Dit aandeel wordt bepaald in verhouding tot het belang dat elke hoofdelijke schuldenaar heeft in de zaak, waarvoor de hoofdelijke schuld werd aangegaan. Heeft iedereen daarin een gelijk belang, of kan het verschil in belang niet worden aangetoond, dan zal de schuld per hoofd worden verdeeld (VAN QUICKENBORNE, M., Hoofdelijkheid, in Bijzondere overeenkomsten. Artikelsgewijze commentaar).

Voor de periode dat partijen samenwoonden zal het moeilijk zijn de helft van de huur terug te vragen. Partijen die samenwonen maken (stilzwijgend) afspraken over hun bijdrage in de lasten van de samenwoning. De bijdrage in die lasten van de samenwoning komt na een scheiding niet voor verrekening in aanmerking. Het betalen van de huur is een bijdrage in de lasten van de samenwoning die niet voor verrekening in aanmerking komt.

Anders is het voor de betaling na de scheiding. Het is duidelijk dat als één van de partijen er voor kiest om nog jaren de woning te blijven huren deze partij alleen die last zal moeten dragen en de helft niet van de andere partij kan terugvorderen. Als een partij, nadat de andere de woning verlaten heeft, zo spoedig mogelijk het nodige doet om een einde te maken aan de huur omdat ze alleen de last van die huur niet kan dragen kan de helft van de huurlast vanaf de feitelijke scheiding ten laste van de vertrekkende partij gelegd worden. Het blijft dus een beoordeling van een feitelijke kwestie: in wiens belang is de schuld aangegaan.

j.demoor

#14 , 12 jan 2016 15:30

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt. § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn....”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Na de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen, ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid die in de regel beheerst wordt door het gemene recht en de goederen bevat die aanwezig waren op het ogenblik waarop de ontbinding tussen de echtgenoten terugwerkt en de vruchten die deze goederen nadien hebben opgebracht. De deelgenoot die alleen het onverdeeld goed heeft gebruikt en het exclusief genot ervan heeft gehad is een vergoeding verschuldigd die aan de deelgenoten toekomt en gelijk is aan de opbrengstwaarde van dit goed‘(Cass. C970430N,4 mei 2001,juridat).

‘Ik heb alle kosten ( huur, waarborg, opzeg, schadevergoeding,...) van begin tot einde contract altijd alleen betaald.’

Jullie kunnen (stilzwijgend) overeengekomen zijn dat u die kosten alleen betaalde en uw vriend andere gelijkwaardige prestaties leverde. Het is aan hem om die prestaties te bewijzen. Bij ontbreken van dergelijke overeenkomst en bewijzen dient uw vriend u te vergoeden voor het door u teveel betaalde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

goele
Topic Starter

#15 , 14 jan 2016 23:42

Er is mij verteld dat hij niets hoeft te bewijzen als ik hem voortrek. Ik start een zaak en moet alles kunnen bewijzen wat ik vertel.
Bv: als hij beweert dat hij mij cash geld gaf moet ik kunnen bewijzen dat hij dat niet deed. Hij moet niet bewijzen dat hij dat wel deed,

klopt dat?

Kent iemand een advocaat die me gratis kan helpen?

Terug naar “Huren”