Huurbaas geeft me geen contract en wil me buiten!

TomZ123
Topic Starter

Huurbaas geeft me geen contract en wil me buiten!

#1 , 16 jan 2016 21:51

Hallo,

Mag ik volgend vervelend probleem voorleggen?

Al enkele jaren huur ik een studentenkot, waar ik niet gedomicilieerd ben. Dit telkens, zoals alle studenten in het gebouw, van 15 september tot 31 augustus. Het lopend contract kreeg ik op 10 september in mijn bus (in 2 exemplaren), met de vraag het getekend aan de verhuurder terug te bezorgen, wat ik deed. De verhuurder beloofde me een exemplaar terug te bezorgen waar ook zijn handtekening op zou staan. Helaas heeft de verhuurder me nooit een exemplaar met zijn handtekening bezorgd, ondanks herhaaldelijk aandringen. Steeds weer beloofde hij het 'deze week nog' te bezorgen. Die beloftes maakte hij ook via mail. Alleen heb ik tot vandaag nooit een contract in handen gehad.

Op 1 december liet de verhuurder me via mail weten dat ik nog een maand in het kot kon blijven, omdat mijn contract zou lopen tot 1 januari. Ik antwoordde helemaal niet akkoord te zijn, omdat ik pertinent zeker ben dat mijn contract loopt tot 31 augustus. De man wil me gewoon buiten omdat hij eerder problemen had met een huurder, die een vriend van me was. Ik drong nogmaals aan om het contract te bezorgen en dus hard te maken wat hij beweert. Tot vandaag gaf hij hier echter geen gevolg aan. Wel eist hij een bezettingsvergoeding per dag dat ik er na 1 januari verblijf. Volgens hem is dat in het contract bepaald. Het contract dus dat hij me niet wil geven maar waarvan hij wel het bestaan (en de niet registratie) ervan toegeeft. Hij heeft mijn kot sinds gisteren ook te huur gezet op internet.

Nu is de vraag wat ik kan doen. Ik zou sowieso graag op 1 maart het kot verlaten, door de hele historie en doordat ik wil gaan samenwonen met mijn vriendin. Maar ik wil niet dat de verhuurder hier zomaar mee wegkomt! Stap ik best naar politie? Of vrederechter? Daar zal de verhuurder zich moeten verdedigen. Maar wat als hij niet opdaagt? Of een contract toont waarvan hij de datum geschrapt heeft en een nieuwe datum over geschreven heeft? Of...

Veel dank!

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 17 jan 2016 07:23

U kan naar de vrederechter stappen en de kans dat u de zaak zal winnen is m.i. groot, gelet op de eerdere contracten, de betalingen die u reeds gedaan hebt en die naar ik vermoed naspeurbaar zullen zijn etc. U hebt ook de mails die in tempore non suspecto werden verzonden en waarin u verzoekt een kopie te kunnen terugkrijgen van de overeenkomst. De verhuurder zal bezwaarlijk een overeenkomst kunnen ontkennen en de enige manier om voor de vrederechter zijn stelling over de huurtijd hard te maken is om te gaan knoeien in het contract.

Een stuk vervalsen om nadien te gebruiken in een rechtszaak is een behoorlijk risico, de gevolgen daarvan kunnen niet mis zijn. Indien de verhuurder dat risico neemt is hij een dwaas.

U dient zich echter af te vragen of dat de beste wijze van handelen is indien u eind februari weg wil. Daarom dient u te kijken welke de opzegmodaliteiten zijn in het contract. Het helpt u niet indien u de zaak schitterend wint en nog tot 31 augustus gebonden bent. Daarom: best een onderhandelde oplossing.

Stel uw verhuurder in gebreke, wijs erop dat u ondanks de afwezigheid van de kopie van de overeenkomst toch meent voor de rechtbank te kunnen aantonen dat er een huurovereenkomst was en welke de bepalingen daarvan zijn, dat er geen kwestie is van het betalen van een bezettingsvergoeding aangezien uw contract gewoon nog loopt maar dat u hem uitnodigt contact op te nemen om tot een onderhandelde oplossing te komen.

En indien het nog niet gebeurd is: verander uw slot, anders zou u wel eens al uw zaken op het voetpad kunnen terugvinden wanneer u thuiskomt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

TomZ123
Topic Starter

#3 , 17 jan 2016 18:09

Hallo,

Dank voor uw reactie. Moet ik de verhuurder nog (via aangetekend schrijven?) in gebreke stellen, als ik hem dit alles al via mail heb gezegd, en hij daar ook al op heeft gereageerd met als boodschap: 'Ik breng u dit contract deze week nog' (quod non)? Kan ik niet meteen naar de vrederechter gaan omdat een onderhandelde oplossing gewoon niet mogelijk is met die man?

U raadt aan het slot te veranderen. Maar is het geen huisvredebreuk wanneer hij zonder mijn toestemming binnenkomt en alles op straat zet?

En wat als hij niet opdaagt bij de vrederechter, om te vermijden het contract te moeten vervalsen? Kan ik hem op geen enkele manier dwingen het contract te tonen?

Dank!

Reclame

sloeberken

#4 , 17 jan 2016 18:10

Als hij na de week het contract niet gebracht heeft, stuur je een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TomZ123
Topic Starter

#5 , 17 jan 2016 18:21

Ok, dank. Maar zijn laatste mail met beloftes dateert al van een maand terug... kan ik niet meteen naar vrederechter om tijd te winnen?

Xenophon

#6 , 17 jan 2016 18:22

Het is zeker huisvredebreuk en nee, dat mag niet. Diefstal, inbraak, vloeken en door het rood licht rijden mogen ook niet.....

U stelt in gebreke via AS omdat dat nog steeds de meeste bewijskracht heeft.

Als hij niet opdaagt bij de vrederechter (behalve bij verzoening) dan wordt hij bij verstek veroordeeld, komt erop neer dat de rechter u vermoedelijk uw zin geeft bij gebrek aan repliek. De vraag is: wat gaat u vorderen bij de vrederechter? Dat u een contract heeft en eist dat dat uitgevoerd wordt...tot 31 augustus? Terwijl u eind februari weg wil?

We zijn nu medio januari, indien u er nu aan begint zal u wellicht een uitspraak hebben...tegen eind februari.

Wat staat er in de overeenkomst over vervroegde opzeg?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

TomZ123
Topic Starter

#7 , 17 jan 2016 18:38

Daar staat in - als ik het me goed herinner - dat vroeger vertrekken kan, mits betaling van een vergoeding. Maar het studentencontract is niet geregistreerd, dus ik zou er eigenlijk uitkunnen wanneer ik wil, als ik het goed begrijp...

sloeberken

#8 , 17 jan 2016 18:46

Ok, dank. Maar zijn laatste mail met beloftes dateert al van een maand terug... kan ik niet meteen naar vrederechter om tijd te winnen?
Vrederechters zijn allergisch als je met geen AS de verhuurder in gebreke stelt, geef hem 5 dagen.

Xenophon

#9 , 17 jan 2016 18:53

...uw studentencontract is een zogenaamde 'gemene huur'. Uitgezonderd art 1bis van de woninghuurwet (verplichte schriftelijke overeenkomst) zijn de bepalingen van de woninghuurwet er niet op van toepassing. Cf. art 1714 e.v. van het BW. De contractvrijheid is veel groter, vergelijk geen appelen met citroenen....

TomZ123
Topic Starter

#10 , 17 jan 2016 19:56

Bedankt. Ik begrijp dat ik de vrederechter best vraag om het contract asap te ontbinden, of om toch nog het contract te laten gelden (zoals in het contract staat) tot 31 augustus. Maar vraag ik de vrederechter het contract te ontbinden, dan komt de verhuurder wellicht niet opdagen, in zijn handen wrijvend dat ik toch vertrek. Er bestaat dus geen enkele manier om die man te dwingen dat contract op tafel te leggen?

sloeberken

#11 , 17 jan 2016 20:21

Als hij niet komt opdagen, word hij veroordeeld bij verstek, vrederechter kan hem verplichten een contract te geven.

Xenophon

#12 , 17 jan 2016 20:47

Het centrale probleem -en dat tracht ik reeds de hele tijd uit te leggen- is dat u 2 zaken wil die elkaar uitsluiten: hem dwingen een contract voor te leggen dat u beiden bindt tot eind augustus én eind februari kunnen vertrekken, vermoedelijk zonder dat het u extra geld kost. En dat gaat niet, u moet kiezen wat u wil en in functie daarvan handelen.

Bel hem gewoon, zeg dat u blijft tot eind februari en de normale huur betaalt en daarmee gedaan, stel daarna een document op voor minnelijke vervroegde beëindiging zonder vergoeding (zorg wel dat u iets op papier heeft) en verhuis eind februari, klaar. Is hij niet akkoord: zeg hem dat er dan een rechtszaak komt, wijs hem op de wettelijke bepalingen en de kosten die hij ongetwijfeld zal oplopen. Maak alles niet zo gecompliceerd, het is geen wedstrijd en - na er in mijn jonge jaren zelf een paar verzameld te hebben- een mooie pyrrusoverwinning voor het grote principe is niet al de moeite waard.

KJ86

#13 , 17 jan 2016 22:14

Door dat de verhuurder nooit het schriftelijk exemplaar getekend heeft en/of teruggestuurd, mogen we er vanuit gaan dat u een mondelinge huurovereenkomst heeft. Dit mag voor gemene huur en kan volgens de wet maandelijks opgezegd worden. De verhuurder heeft de opzeg gegeven dus u bent wettelijk niet in orde. Opkrassen is de boodschap!

roharro

#14 , 17 jan 2016 22:30

Ik begrijp niet wat je op de Rechtbank zou kunnen eisen.
Je kan geen geldig contract tonen. Dus geen enkele huurtermijn claimen...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#15 , 17 jan 2016 23:08

Indien er geen schriftelijk contract is, kan je via de vrederechter dit eisen. Voor alle huur is het verplicht van een schriftelijk contract op te stellen.

Schriftelijke huurovereenkomst

Sinds 15 juni 2007 moet elk huurcontract voor een studentenkamer verplicht schriftelijk worden afgesloten. Elke partij moet een exemplaar van deze overeenkomst krijgen. In de praktijk zullen er altijd minstens drie exemplaren nodig zijn:

een voor de huurder
een voor de verhuurder
een voor de verplichte registratie van het contract

Terug naar “Huren”