Belangrijk is hier je algemeen recht op een
‘rustig genot’. Dat betekent dat je in jouw kot vrij bent om te
doen en laten wat je wilt, binnen de grenzen van je overeenkomst,
het huishoudelijk reglement en de wet. Heerlijk, toch?
De verhuurder moet jou dit ‘rustig genot’ verzekeren: hij
moet het kot ter beschikking stellen in goede staat en conform
de wettelijke kwaliteitsvereisten16, moet ook het technisch
onderhoud doen en is verplicht de herstellingen uit te
voeren binnen een redelijke termijn. Hij mag overigens geen
verbouwingswerken of wijzigingen doen in je kamer zonder
jouw schriftelijke toestemming, en in geen geval tijdens
blok- of examenperiodes. Verbouwingen en herstellingen
aan het gebouw die jou storen en langer dan 40 dagen duren,
kunnen bovendien aanleiding geven tot een schadevergoeding
in de vorm van een tijdelijke huurvermindering.
Je ‘rustig genot’ houdt ook een zekere privacy in: de kotbaas
mag je kot bijvoorbeeld niet betreden zonder je toestemming
of in je afwezigheid, tenzij in specifiek in de overeenkomst
bepaalde situaties (zoals voor het tonen van
je kot aan potentiële huurders voor het volgende jaar).
waar haal je dit vandaanAls TS een kotstudent is en ze heeft contractuele voorwaarden waardoor de eigenaar toegang mag verschaffen bij haar afwezigheid, kan ze het slot niet vervangen zonder haar contractuele verplichtingen te verbreken.
Het is in ieder geval de bedoeling van de eigenaar om de kamer te betreden op momenten dat TS niet aanwezig is. De verhuurder was immers geschrokken toen hij TS aantrof.
Blijkbaar was het niet de bedoeling van de eigenaar om TS aan te treffen, anders zou die zich niet afvragen wat de huurder nog op de kamer doet.een keer was het zelfs zo erg dat ik smiddags even op bed lag omdat ik niet lekker was en hij mijn kamer opkwam en aan mij vroeg wat ik daar deed .)
de mogelijkheid dat een verhuurder aan een huurster een andere bedoeling heeft met die vraag sluit je uit?@ sloeberken
Blijkbaar was het niet de bedoeling van de eigenaar om TS aan te treffen, anders zou die zich niet afvragen wat de huurder nog op de kamer doet.een keer was het zelfs zo erg dat ik smiddags even op bed lag omdat ik niet lekker was en hij mijn kamer opkwam en aan mij vroeg wat ik daar deed .)
waar lees je dat?@ Vandebos
Ik geef toe dat er waarschijnlijk teveel inmenging is van de verhuurder, aangezien die zich bezighoudt met sluipverbruikers uit te schakelen.