Huurbaas

Meisje024
Topic Starter

Huurbaas

#1 , 19 jan 2016 00:11

Ik woon nu ongeveer anderhalf jaar in mijn huidige kamer. Mijn huisbaas die hier zelf ook woont komt regelmatig op Mijn kamer als ik er niet ben. Steeds zeg ik er wat van maar het helpt niet nu wilt hij ineens een gesprek omdat hij last heeft van bepaalde dingen ( geen idee wat dat wilde hij pas tijdens het gesprek zeggen hij klaagt wel over het feit dat hij vind dat ik teveel post krijgt ( online pakketjes) maar daar heeft hij niks mee te maken) toen ik aangaf dat ik dat gesprek prima vind omdat ik het ook wilde hebben over het feit dat hij steeds mijn kamer opkomt terwijl ik daar geen toestemming voor geef zei hij dat dat niet mijn probleem en niet mijn zaken waren. Nu is mijn vraag wat kan ik hiertegen doen ? ( ik weet wel zeker dat hij op mijn kamer is geweest soms staan spullen anders, zijn stekkers ineens uit het stopcontact en een keer was het zelfs zo erg dat ik smiddags even op bed lag omdat ik niet lekker was en hij mijn kamer opkwam en aan mij vroeg wat ik daar deed .)

Alvast bedankt voor jullie reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87

#2 , 19 jan 2016 00:15

Het is jouw kamer en dus heeft hij daar niks te zoeken. Gemakkelijkste oplossing is een nieuw slot steken. Bewaar wel het orgineel voor als je weer vertrekt.

sloeberken

#3 , 19 jan 2016 00:32

Dit is strafbaar inbraak met valse sleutels. Verander zo snel mogelijk het slot.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Xenophon

#4 , 19 jan 2016 07:57

Nieuw slot plaatsen. Indien hij daarover klaagt of nogmaals binnenkomt, naar de politie gaan en klacht indienen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

KJ86

#5 , 19 jan 2016 10:31

Gaat het om een studentenkot of een kamer waar je gedomicilieerd bent?
Als het een kot is, mag volgens ugent de verhuurder uw kamer betreden in uw afwezigheid maar wel onder specifieke voorwaarden die in het contract moeten overeengekomen zijn.

Onderstaande tekst komt uit KOTKOMPAS een gids die de universiteit van Gent heeft opgemaakt voor kotstudenten.
Belangrijk is hier je algemeen recht op een
‘rustig genot’. Dat betekent dat je in jouw kot vrij bent om te
doen en laten wat je wilt, binnen de grenzen van je overeenkomst,
het huishoudelijk reglement en de wet. Heerlijk, toch?
De verhuurder moet jou dit ‘rustig genot’ verzekeren: hij
moet het kot ter beschikking stellen in goede staat en conform
de wettelijke kwaliteitsvereisten16, moet ook het technisch
onderhoud doen en is verplicht de herstellingen uit te
voeren binnen een redelijke termijn. Hij mag overigens geen
verbouwingswerken of wijzigingen doen in je kamer zonder
jouw schriftelijke toestemming, en in geen geval tijdens
blok- of examenperiodes. Verbouwingen en herstellingen
aan het gebouw die jou storen en langer dan 40 dagen duren,
kunnen bovendien aanleiding geven tot een schadevergoeding
in de vorm van een tijdelijke huurvermindering.
Je ‘rustig genot’ houdt ook een zekere privacy in: de kotbaas
mag je kot bijvoorbeeld niet betreden zonder je toestemming
of in je afwezigheid, tenzij in specifiek in de overeenkomst
bepaalde situaties (zoals voor het tonen van
je kot aan potentiële huurders voor het volgende jaar).

mjers

#6 , 19 jan 2016 10:40

wat een verhaal opnieuw, mensen lijken gek geworden...
Niet wachten tot volgende inbreuk. Nu naar de politie gaan en klacht indienen. Dit is huisvredebreuk en is strafrechtelijk vervolgbaar.

KJ86

#7 , 19 jan 2016 12:18

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=69397

Zie link naar topic!
Het verhaal is lichtjes anders als je er gedomicilieerd zou zijn!

Vandebos

#8 , 19 jan 2016 18:30

Er is een hemelsbreed verschil tussen contractueel toonrecht van een kamer aan kandidaat-huurders of toegangsrecht bij een dringende interventie zoals kotcompas impliceert en zich willens/nillens telkens wanneer men zin heeft toegang tot de kamer te verschaffen.

Flikken en ander slot erop.

KJ86

#9 , 19 jan 2016 18:52

Als TS een kotstudent is en ze heeft contractuele voorwaarden waardoor de eigenaar toegang mag verschaffen bij haar afwezigheid, kan ze het slot niet vervangen zonder haar contractuele verplichtingen te verbreken.

Het is in ieder geval de bedoeling van de eigenaar om de kamer te betreden op momenten dat TS niet aanwezig is. De verhuurder was immers geschrokken toen hij TS aantrof.

sloeberken

#10 , 19 jan 2016 19:01

Als TS een kotstudent is en ze heeft contractuele voorwaarden waardoor de eigenaar toegang mag verschaffen bij haar afwezigheid, kan ze het slot niet vervangen zonder haar contractuele verplichtingen te verbreken.

Het is in ieder geval de bedoeling van de eigenaar om de kamer te betreden op momenten dat TS niet aanwezig is. De verhuurder was immers geschrokken toen hij TS aantrof.
waar haal je dit vandaan

Vandebos

#11 , 19 jan 2016 19:23

Verhuur impliceert nog steeds een recht op privacy binnen de gehuurde lokalen, zelfs contractueel kan een verhuurder zich niet zomaar blindelings of contractueel het recht toeeigenen naar heug en meug de verhuurde gedeelten te betreden.
Bij een dergelijk beding zou een huurder bij geding slechts naar het evrm dienen te verwijzen om de zaak definitief in zijn voordeel te beslechten.

KJ86

#12 , 19 jan 2016 19:30

@ sloeberken
een keer was het zelfs zo erg dat ik smiddags even op bed lag omdat ik niet lekker was en hij mijn kamer opkwam en aan mij vroeg wat ik daar deed .)
Blijkbaar was het niet de bedoeling van de eigenaar om TS aan te treffen, anders zou die zich niet afvragen wat de huurder nog op de kamer doet.

@ Vandebos

Ik geef toe dat er waarschijnlijk teveel inmenging is van de verhuurder, aangezien die zich bezighoudt met sluipverbruikers uit te schakelen. Het kan natuurlijk ook iets onschuldig zijn zoals een kortsluiting op één van de toestellen van TS.

Er zijn zoveel oplossingen voor TS haar probleem, hier op het forum gaan ze telkens weer voor de strafrechtelijke vervolging. De mensen die dat advies volgen, worden dan uitgelachen bij de politie.
Terecht? Waarschijnlijk wel.

sloeberken

#13 , 19 jan 2016 20:23

KJ86 de naam van dit forum is niet voor niets Juridischforum, en niet toegeefforum.
Wat zou jij zeggen als er zomaar een huurder bij u ongevraagd zou binnen wandelen, en al u zaken controleren.

KJ86

#14 , 19 jan 2016 21:49

sloeberken

Ik zeg niet dat de verhuurder gelijk heeft maar de aanpak moet anders.
In het geval van een kotstudent kan het ook als volgt opgelost worden:

Stap 1) verhuurder aanspreken op zijn gedrag (dit werkt niet bij TS)
Stap 2) ouders laten bellen naar de verhuurder, die dwingen meestal wat meer respect af
Stap 3) ingebrekestelling sturen via een AS
Stap 4) verhuizen (TS verblijft er al anderhalf jaar, studentcontracten worden meestal aangegaan voor een jaar)
Stap 5) Verzoening voor de vrederechter of procedure voor de vrederechter, afhankelijk van de ingesteldheid van de verhuurder

Strafrechtelijke vervolging kan in mijn ogen enkel als de verhuurder de kamer betreedt voor een misdrijf te plegen. Diefstal, vernieling, aanranding,....
De politie zal dan niet lachen maar onmiddellijk optreden.

JPV

#15 , 19 jan 2016 21:55

@ sloeberken
een keer was het zelfs zo erg dat ik smiddags even op bed lag omdat ik niet lekker was en hij mijn kamer opkwam en aan mij vroeg wat ik daar deed .)
Blijkbaar was het niet de bedoeling van de eigenaar om TS aan te treffen, anders zou die zich niet afvragen wat de huurder nog op de kamer doet.
de mogelijkheid dat een verhuurder aan een huurster een andere bedoeling heeft met die vraag sluit je uit?
@ Vandebos

Ik geef toe dat er waarschijnlijk teveel inmenging is van de verhuurder, aangezien die zich bezighoudt met sluipverbruikers uit te schakelen.
waar lees je dat?

Ivm je laatste post: stap 4 voor stap 5?

Terug naar “Huren”