vervallen bijzondere kosten???

arnold2
Topic Starter

Re: vervallen bijzondere kosten???

#16 , 19 jan 2016 18:24

het is zeker niet mijn bedoeling om niets te betalen,ik zit er echter als aleenstaande gescheiden vader niet zo goed voor op financieel vlak.en denk dat ze mij volledig wil pluimen ze eist de helft van het volledige bedrag.
de factuur die ze mij stuurde is er een zonder betalingsbewijs en ook zonder bewijs van remgeld ziekenfonds waar ze toch een groot deel van teruggekregen heeft.
de factuur is al bijna 1 j oud en heb ze pas maandag gekregen aangetekend.
ik denk toch niet dat ik daar zo maar akoord mee moet gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana

#17 , 19 jan 2016 22:23

Er is geen remgeld voor de consultaties bij een psycholoog, alleen bij een psychiater. Bij de psycholoog betaalt men het volledig bedrag zelf, de tarieven zijn rond de 50 euro per consultatie.

Ik begrijp je als je zegt dat je als alleenstaande vader het niet breed hebt financiëel, daarom, probeer een constructief gesprek te hebben met je ex en de consultaties bij een psycholoog tot een minimum te beperken (en vooral zeker zijn dat deze consultaties nodig zijn...).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 20 jan 2016 00:16

Als op voorhand besproken was om naar psycholoog te gaan kan ik volgen maar niet " ik heb voor dinsdag een afspraak gemaakt waar de psycholoog u ook op verwacht en volgende week donderdag ook want ik vind het nodig' ... dan is er geen samenspraak geweest dus wat mij betreft niet verhaalbaar.

Reclame

Xenophon

#19 , 20 jan 2016 07:41

Het is een medische kost bij een erkend beroepsbeoefenaar. Stel u voor dat er had gestaan 'cardioloog' ipv 'psycholoog', zou iedereen dan op hetzelfde standpunt gebleven zijn inzake de verhaalbaarheid als buitengewone kost?

Ik ga ervan uit dat de moeder minstens zal gedacht hebben dat er een gegronde reden was om daarheen te trekken, op zijn minst dient ze de helft te betalen dus voor haar plezier zal het niet geweest zijn en TS was uitgenodigd om mee te komen. Stel dat het voor de rechter komt, gaat die als niet medicus beslissen dat de kost overbodig was? Lijkt me onwaarschijnlijk, het gaat niet over de opportuniteit van een skireis hé.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Adriana

#20 , 20 jan 2016 09:49

3 consultaties bij een psycholoog is niet uitzonderlijk, zeker als dit in het kader van een complex problematiek was. De helft van de drie consultaties zou +/- 75 euro zijn en ik zou als ouder dat betalen, maar concrete afspraken maken voor het verder verloop (zijn de consultaties nodig? kunnen deze doorgaan in een diagnosecentrum waar de kosten veel minder zijn...enz).

Soraya_Solange

#21 , 20 jan 2016 13:51

Indien het om een erkende psycholoog gaat dan komt het ziekenfonds (de meeste toch wel) tussen in consulaties voor kinderen!!

[urlhttp://vlaamspatientenplatform.be/_plugin/ckfinder/userfiles/files/Terugbetaling%20van%20psychotherapie%20door%20de%20Liberale%20mutualiteit(2).pdf][/url]

Adriana

#22 , 20 jan 2016 13:57

Factuur van TS is bijna een jaar oud, toen was er nog geen tussenkomst.

arnold2
Topic Starter

#23 , 21 jan 2016 20:02

ok,ik begrijp dat ik dit als goede vader wel mag betalen,maar ze wacht bijna 1 j om da mij te bezorgen,en zo zijn er nog vele verhalen die ik kan opnoemen het is haar bedoeling mij te kwellen en een gesprek zit er met haar niet in.

eylis

#24 , 21 jan 2016 20:49

ik meen te weten dat de terugbetaling van sessies bij een psycholoog op zichzelf ook discutabel is. Immers: het is GEEN (para)medische behandeling. Een klinische psycholoog is sedert dit jaar wel een erkend gezondheidszorgberoep. Sessies bij een psychiater zijn wel medische (be)hzndelingen. Een sessie of gespreksronde bij een psycholoog is iets waar je het samen over eens bent dat je dat samen aanpakt. Of de ene ouder beslist dit te doen in het kader en het functioneren van zijn/haar gezin.

Adriana

#25 , 21 jan 2016 21:13

ok,ik begrijp dat ik dit als goede vader wel mag betalen,maar ze wacht bijna 1 j om da mij te bezorgen,en zo zijn er nog vele verhalen die ik kan opnoemen het is haar bedoeling mij te kwellen en een gesprek zit er met haar niet in.

Ieder gescheiden ouder heeft veel verhalen die niet zo netjes zijn, de kunst is om, in het belang van de kinderen, toch proberen overeen te komen met je ex. Ik weet maar al te goed dat het niet altijd evident is, maar ik weet evengoed dat tegendraads zijn nog minder loont...

Is psychologische begeleiding nodig voor jullie kind? Is hij nog steeds in begeleiding? Zijn deze kosten opgenomen in het vonnis als buitengewone kost?

Ik zou deze keer de helft van de factuur betalen, als goede vader, maar héél duidelijk maken dat deze werkwijze (factuur na één jaar voorleggen) niet aanvaardbaar is.

arnold2
Topic Starter

#26 , 27 jan 2016 21:53

U zendt haar een aangetekende brief met de vermelding dat volgens het vonnis de staten voor buitengewone kosten uiterlijk voor bepaalde data dienen te worden bezorgd, vergezeld van de stukken die de interventie van het ziekenfonds en de verzekering weergeven. U meldt dat dit niet gebeurde en u bijgevolg niet kan overgaan tot betaling van de reeds vervallen sommen (of geeft haar een laatste periode van 14 dagen om het nodige te doen). Daarna zal de ex -normaliter- niet meer makkelijk gedwongen kunnen laten uitvoeren op basis van het vonnis maar dat garandeert niet dat indien de zaak voor de rechtbank komt de rechter gewoon zal oordelen dat de schulden vervallen zijn.

Indien ze toch een deurwaarder vindt die bij u komt aankloppen (die zijn hier niet zo happig op) dan dient u in eerste instantie naar de beslagrechter te trekken. Ik zou een aangetekende brief zenden en haar nog 2 weken geven, daarna koudweg weigeren voor hetgeen reeds vervallen is.

Ik heb haar de aangetekende (ar) zending gestuurd en in gewone post en heb haar 14 dagen tijd gegeven om mij de nodige info te bezorgen
heb haar ook gezegd dat ik niet tot betaling kan overgaan zolang ik dit niet heb verkregen,en de kosten van aangetekende zending verreken ik haar ook.
nu is haar antwoord hierop:ze wijst me erop dat de verjaringstermijn geen 14 dagen is zoals ik haar gesteld heb maar 5 jaar,en dat mijn eis niet rechtsgeldig is (die 14 dagen tijd om de bewijsstukken te leveren)
op mijn eis om de aangetekende zending terug te betalen aan mij wil ze niet ingaan omdat ze zegt dat het niet rechtsgeldig is?
ook heb ik reeds mails gekregen van instantie's dat ze meeste rekeningen zelf tot op heden nog niet betaald heeft! en er nalatigheidsintresten bijkomen.moet ik deze intresten dan ook meebetalen?
weet u raad? alvast bedankt

Xenophon

#27 , 28 jan 2016 06:48

Zoals ik zelf geschreven heb is de wettelijke verjaringstermijn 5 jaar maar zal ze niet gedwongen kunnen uitvoeren indien ze de termijnen van het vonnis niet respecteert. Uw vraag om die kosten van de zending te betalen zal u aan een rechter moeten stellen indien ze niet wil betalen. De nalatigheidsintresten moet u niet betalen maar ik zou wel ASAP naar de rechter stappen om haar fouten te melden en te vragen dat maatregelen opgelegd worden om u veilig te stellen. Praat eens met een advocaat. Volg stipt het vonnis, dan blijft u safe.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#28 , 30 jan 2016 22:43

U hebt de terugbetaling van de kosten gevraagd en zij heeft ze geweigerd ...terwijl zij zich niet aan het vonnis houdt.
U zal zoals hier nu is aangehaald best naar de familierechter stappen met al uw bewijzen en aan de rechtbank vragen dat ze duidelijk maakt aan de moeder dat zij zich aan de regels moet houden uit het vonnis. U ]kan hiervoor uw kosten inbrengen en terugbetaling vragen.
Kosten zonder overleg kan u betwisten .... een psycholoog is geen dringende medische ingreep op plotse opname.
U kan tevens een dwangsom vragen voor elke maal dat zij het vonnis miskent.

Kans is zelfs groot als u contact neemt met psycholoog dat deze weigert u info te geven over de consultaties... vraag of deze dat op papier wil zetten.
(Dit gesprek mag u opnemen en kan als bewijs gebruikt worden .. rechter beslist).

Terug naar “Echtscheiding”