#1 , 24 jan 2016 09:38
beste,
Wij huren sinds 1 april 2015 een appartement, deels gelegen onder het terras van de bovenburen.
Toen wij er nog maar net waren ingetrokken kregen we telkens water via het raam in de living binnen. Dit werd gelukkig met veel aandringen van de verhuurders, eindelijk in juni opgelost, want dit probleem was reeds gekend voordat wij erin trokken, alleen werd dit ons niet verteld.
Ondertussen begon er water in de twee slaapkamers naar binnen te sijpelen of lopen (afhankelijk van hoe het regende), beginnend via de armaturen. We hebben anderhalve maand in de living moeten slapen, tot we in juni zelf een emmer aan de armaturen hebben gehangen om er terug te kunnen slapen. We kregen op het plafond en op de muren allemaal blazen in de slaapkamers. Deze hebben we opengeprikt en er liep water uit.
Toen er in juli plots ook water door de armatuur en het hout van het kassement van het raam kwam in de living, was de maat vol. Het water drupte met een hoge snelheid naar binnen tot het eindelijk stopte met regenen. Emmers kregen we gelukkig van de bovenburen. Na een zoveelste noodoproep werd er eindelijk in actie geschoten.
Resultaat: fout bij de architect en bouwheer door te diepe boringen door blauwsteen en EPDM bij het plaatsen van de balustrade boven ons. Via een infraroodcamera werd vastgesteld dat de muren op bepaalde plaatsen helemaal doorweekt waren, alsook het kassement van het raam en rond de armaturen.
Tussendoor hebben we ook het appartement onder water gehad omdat er geen terugslagklep op de riolering zit en nog steeds niet zit toen het is overstroomt in torhout en er hevige hagelbuien in ruddervoorde waren.
In augustus hebben ze de volledige terras vermaakt, met succes, er komt geen water meer binnen.
Er is niemand die schuld wil bekennen, de verzekeraars hebben wel opdracht gegeven ons een schadevergoeding van € 260,00 uit te betalen en hebben dit bedrag in december ontvangen. Dit voor de overlast...
De vochtplekken worden ondertussen steeds groter, er komt schimmel op de muur, brokken vallen uit het plafond, elke morgen ligt er een nieuw laagje wit stof over het bed..
Ik ben ook zwanger sinds oktober. Door zwakte ben ik nu reeds een maand thuis geschreven, de klachten die ik ervoor had (niezen, hoofdpijn tijdens het slapen) verergeren zeer acuut! Zowel ik als mijn partner hebben keelpijn en barstende hoofdpijn als we in het appartement zijn ondanks dat het voldoende geventileerd wordt. Ik heb last van geïrriteerde ogen, moeilijk ademen en hoesten in de slaapkamer, niezen, vermoeidheid, duizeligheid, droge en pijnlijke neus.. Omdat mijn symptomen steeds verergerden als de dokter me langer thuis schreef werd het verband gelegd met onze problemen in het appartement. Op doktersadvies hebben we een brief meegekregen om zo snel mogelijk van woonst te veranderen, zeker in mijn zwangere toestand.
Er werd een akkoord gedaan dat we toch nog een opzeg mogen doen voor 31 januari en onze opzegtermijn loopt dan tot 31 mei. Helaas kunnen wij niet zo lang wachten. Ikzelf slaap zelfs niet meer in de slaapkamer...
Als men niet overeenkomt met een onmiddellijke opzeg (want men wil de werken pas uitvoeren (schilderwerken, wat volledig onderschat is) als alles is uitgedroogd), hoelang duurt het dan tot een uitspraak van de vrederechter, als wij een aanvraag doen?
Groetjes,