Huuropzeg door vocht- en schimmelprobleem met als gevolg gezondheidsproblemen tijdens zwangerschap

Cindy.P
Topic Starter

Huuropzeg door vocht- en schimmelprobleem met als gevolg gezondheidsproblemen tijdens zwangerschap

#1 , 24 jan 2016 09:38

beste,

Wij huren sinds 1 april 2015 een appartement, deels gelegen onder het terras van de bovenburen.

Toen wij er nog maar net waren ingetrokken kregen we telkens water via het raam in de living binnen. Dit werd gelukkig met veel aandringen van de verhuurders, eindelijk in juni opgelost, want dit probleem was reeds gekend voordat wij erin trokken, alleen werd dit ons niet verteld.

Ondertussen begon er water in de twee slaapkamers naar binnen te sijpelen of lopen (afhankelijk van hoe het regende), beginnend via de armaturen. We hebben anderhalve maand in de living moeten slapen, tot we in juni zelf een emmer aan de armaturen hebben gehangen om er terug te kunnen slapen. We kregen op het plafond en op de muren allemaal blazen in de slaapkamers. Deze hebben we opengeprikt en er liep water uit.

Toen er in juli plots ook water door de armatuur en het hout van het kassement van het raam kwam in de living, was de maat vol. Het water drupte met een hoge snelheid naar binnen tot het eindelijk stopte met regenen. Emmers kregen we gelukkig van de bovenburen. Na een zoveelste noodoproep werd er eindelijk in actie geschoten.

Resultaat: fout bij de architect en bouwheer door te diepe boringen door blauwsteen en EPDM bij het plaatsen van de balustrade boven ons. Via een infraroodcamera werd vastgesteld dat de muren op bepaalde plaatsen helemaal doorweekt waren, alsook het kassement van het raam en rond de armaturen.

Tussendoor hebben we ook het appartement onder water gehad omdat er geen terugslagklep op de riolering zit en nog steeds niet zit toen het is overstroomt in torhout en er hevige hagelbuien in ruddervoorde waren.

In augustus hebben ze de volledige terras vermaakt, met succes, er komt geen water meer binnen.

Er is niemand die schuld wil bekennen, de verzekeraars hebben wel opdracht gegeven ons een schadevergoeding van € 260,00 uit te betalen en hebben dit bedrag in december ontvangen. Dit voor de overlast...

De vochtplekken worden ondertussen steeds groter, er komt schimmel op de muur, brokken vallen uit het plafond, elke morgen ligt er een nieuw laagje wit stof over het bed..

Ik ben ook zwanger sinds oktober. Door zwakte ben ik nu reeds een maand thuis geschreven, de klachten die ik ervoor had (niezen, hoofdpijn tijdens het slapen) verergeren zeer acuut! Zowel ik als mijn partner hebben keelpijn en barstende hoofdpijn als we in het appartement zijn ondanks dat het voldoende geventileerd wordt. Ik heb last van geïrriteerde ogen, moeilijk ademen en hoesten in de slaapkamer, niezen, vermoeidheid, duizeligheid, droge en pijnlijke neus.. Omdat mijn symptomen steeds verergerden als de dokter me langer thuis schreef werd het verband gelegd met onze problemen in het appartement. Op doktersadvies hebben we een brief meegekregen om zo snel mogelijk van woonst te veranderen, zeker in mijn zwangere toestand.

Er werd een akkoord gedaan dat we toch nog een opzeg mogen doen voor 31 januari en onze opzegtermijn loopt dan tot 31 mei. Helaas kunnen wij niet zo lang wachten. Ikzelf slaap zelfs niet meer in de slaapkamer...

Als men niet overeenkomt met een onmiddellijke opzeg (want men wil de werken pas uitvoeren (schilderwerken, wat volledig onderschat is) als alles is uitgedroogd), hoelang duurt het dan tot een uitspraak van de vrederechter, als wij een aanvraag doen?

Groetjes,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 24 jan 2016 10:19

Welk huurcontract hen je, korte duur ma 3 jaar of een 9 jarig, is het geregistreerd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jan.D

#3 , 24 jan 2016 13:20

Het ging om een éénjarig contract die normaal moest opgezegd worden voor 31/12 vermits de gezondheidsklachten toen nog niet gelinkt waren aan het huis hebben we dit toen niet gedaan. Volgens het contract wordt het terug verlengd met één jaar.

Reclame

bosprocureur

#4 , 24 jan 2016 16:51

Eigenlijk wordt het contract automatisch verlengd tot drie jaar, dus nog twee jaar te gaan. Dit los van de andere problemen, maar daarover laat u de vrederechter beslissen.

KJ86

#5 , 24 jan 2016 18:34

Ik zie niet in waarom je van de ene dag op de andere zou kunnen vertrekken. Het voorstel van de verhuurder aanvaarden lijkt mij aangewezen, bij de vrederechter zal je naar mijn inziens geen betere voorwaarden krijgen. Het probleem is toch opgelost.

sloeberken

#6 , 24 jan 2016 19:04

Eigenlijk wordt het contract automatisch verlengd tot drie jaar, dus nog twee jaar te gaan. Dit los van de andere problemen, maar daarover laat u de vrederechter beslissen.
Waarom word dat verlengd tot 3 jaar?

Cindy.P
Topic Starter

#7 , 24 jan 2016 20:37

Het contract wordt verlengd met een zelfde duur. Dus opnieuw 1 jaar. Na het tweede jaar wordt het opnieuw voor 1 jaar verlengd. Daarna wordt het automatisch 9 jaar en daarna telkens met een verlenging van 3 jaar.

De oorzaak van het waterinsijpelen is nu in orde. Maar nu is alles aan het uitdrogen, er zitten gaten in de muren, schimmel op de muren, rot hout, ... Ik kan niet meer in de slaapkamer slapen of gewoon overdag thuis zijn zonder last te hebben van allergische reacties te hebben. Indien wij hier blijven zetten ze ons een paar weken ons appartement uit om opnieuw te plakken, schilderen en nieuw kassement te plaatsen wat ook opnieuw geplakt en geschilderd moet worden.

Mijn partner heeft ook klachten, en in mijn situatie is dit heel ongezond, zowel voor mij als voor ons toekomstig kindje...

KJ86

#8 , 24 jan 2016 21:14

Het causaal verband tussen het vochtprobleem en de schade aan uw gezondheid is heel moeilijk om aan te tonen, bovendien is er geen enkele reden om de schimmel in uw woning te bewaren.
De verhuurder of uw man kan die simpelweg afkuisen met een schimmeldodend product.
De schimmel zal niet terugkomen, aangezien het vocht aan het uitdrogen is. Het probleem dat zich voorgedaan heeft in uw woning kan iedereen overeenkomen en oplossingen slepen altijd lang aan als er verschillende partijen (architect en aannemer) met aansprakelijkheid betrokken zijn.
Er is een pak overlast aan verbonden voor u als bewoner maar u hebt dan ook een compensatie ontvangen.
Ik zou het voorstel van de verhuurder aanpakken!

sloeberken

#9 , 24 jan 2016 21:42

Vocht en schimmel zijn grote oorzaken van ziektes, dit moet niet geminimaliseerd worden.

Mariette

#10 , 25 jan 2016 02:20

Vocht en schimmel zijn grote oorzaken van ziektes, dit moet niet geminimaliseerd worden.
zeker als men zwanger is.

Schimmel lijkt te verdwijnen door het zichtbare gedeelte gewoon weg te wrijven, maar het is een organisme dat veel dieper in de muren zit.

Zeker bij zwangerschap zou ik zorgen dat ik er zo snel mogelijk buiten ben: men ademt de schimmel in en dat kan de longen aantasten.

Blaatpraat

#11 , 25 jan 2016 11:07

zeker als men zwanger is.

Schimmel lijkt te verdwijnen door het zichtbare gedeelte gewoon weg te wrijven, maar het is een organisme dat veel dieper in de muren zit.

Zeker bij zwangerschap zou ik zorgen dat ik er zo snel mogelijk buiten ben: men ademt de schimmel in en dat kan de longen aantasten.
Losstaand van de originele vraag: kan schimmel in de woonst een direct verband vormen met zwangerschapscomplicaties?

Mariette

#12 , 25 jan 2016 14:07

Losstaand van de originele vraag: kan schimmel in de woonst een direct verband vormen met zwangerschapscomplicaties?
http://www.test-aankoop.be/woning-energ ... el-in-huis
Schimmels in uw woning duiden op een veel te hoog vochtgehalte en onvoldoende verluchting. Maar let op: deze ongewenste gasten zijn niet enkel schadelijk voor uw woning, maar ook voor u. Bepaalde schimmels kunnen immers gezondheidsproblemen veroorzaken, vooral bij zwangere vrouwen, kleine kinderen en oudere personen… Hoe kunt u schimmel bespeuren en bestrijden?

JPV
Juridisch actief: Ja

#13 , 25 jan 2016 14:18

een direct verband niet. Indirect wel. Het zijn ziektes die een zwangerschapscomplicatie opleveren, niet de schimmel rechtstreeks (bij m'n weten en als niet-deskundige).

Mariette

#14 , 25 jan 2016 15:28

Persoonlijk ken ik iemand die eraan is overleden. Hij had sowieso een longprobleem, maar doordat hij in een woning woonde die vol met aspergillus schimmel zat (verstopt achter een houten wand), maakte dit het longprobleem onoplosbaar.
Pas na weken in intensieve vond met een antibioticum dat aansloeg, maar een aantal maanden later reageerde hij daar dus slecht op, met een septische shock en overlijden als gevolg.

Als ik de zwangere TS was, zou ik ongeacht opzegperiodes maken dat ik uit het appartement weg was, en desnoods bij mijn ouders gaan verblijven tot alles was uitgeklaard.

Ook nooit NOOIT met een baby in zo'n woning gaan zitten.

KJ86

#15 , 25 jan 2016 15:35

Stel nu dat een rechter het verhaal volgt , dan is de eis die gesteld wordt volledig buiten proportie. De muur afwassen kost waarschijnlijk maar 5 minuten tijd. Waarom zou daarvoor de overeenkomst stante pede verbroken moeten worden.

Terug naar “Huren”