Niet toegestane onderverhuring, overname zaak!

Fabi
Topic Starter

Niet toegestane onderverhuring, overname zaak!

#1 , 24 jan 2016 14:06

Beste,

Ik heb in september een zaak overgenomen (schoonheidszorgen), ik heb die dame cash betaald, ik kan dit aantonen via sms dat ze 15000€ vroeg, en dit bedrag heb ik toen van mijn rekening gehaald die dag dat we het onderverhuringscontract en de inboedel overname materiaal beschreven.

Nu begint het, de eigenaar van het pand wil die onderverhuring niet, daar het hoofdhuurcontract dit verbied.

De huurster wordt eruit gezet, en ik sta daar dan, ik zou mogen verder huren, maar die man is toch maar een louch type, ik zit er nu al mee in de clinch. Vraagt meer huur enz...

De hoofdhuurster houd mij niet op de hoogte, ik ben dan maar vertrokken met mijn hebben en houden, en de sleutels netjes aangetekend opgestuurd .

Ik heb deze "zaak" maar een 3 maanden kunnen proberen opbouwen, maar wel een fameuze overname voor lucht betaald!!!
Zou ik deze kunnen terugeisen?
De hoofdhuurster wist dat onderverhuring niet mocht en toch laat ze een fictieve zaak over. Het is zelfs geen handelshuurcontract, maar van een woonhuis!

Weet iemand raad aub? Ik wil graag een zaakje uitbaten, maar dan heb ik mijn centjes terug nodig!... :cry:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 24 jan 2016 14:18

Als onderverhuur niet werd toegelaten, heeft m.i. de dame met wie u een contract had een fout gemaakt. U kunt de geleden schade dan ook op haar verhalen. De eigenaar heeft hier niet echt fouten gemaakt, voor zover ik kan zien.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2016 16:24

Jij huurt iets en neem een zaak over ZONDER ook maar iets te lezen? Niet slim. en dan nog contant betalen. Het hebben van een vraagprijs in een SMS is nog geen ontvangstbewijs.. Ik maak daaruit op dat je zelfs geen geschreven en ondertekend ontvangstbewijs hebt. En ik dacht ook nog dat kontante betalingen van dergelijke bedragen wettelijk verboden waren (zwart geld). Je mocht maar 3000 € kontant betalen.
https://www.nbb.be/doc/ts/enterprise/ac ... rfodnl.pdf

Reclame

Fortuin

#4 , 24 jan 2016 16:40

Hopelijk heeft u een getekend betalingsbewijs van die €15.000?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2016 17:13

Ooit zoiets gezien bij een klant van mij en dit ging over veel meer centen, Dit is een paar keer voor de rechtbank geweest en mijn klant heeft alles maar dan ook alles verloren met zeer veel geld aan advocaten.
De reden was dat de overnemer verklaarde dat men enkel het materiaal had overgenomen ondanks zeer goede en bekende advocaten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fabi
Topic Starter

#6 , 24 jan 2016 18:04

Aiai centjes kwijt nu!

Ja ik heb enkel de afhaling van de bank die datum, op de sms staat 15000€ , de inboedel, de website, de huur en de borg.

Stom van mij, dure les!

Ik kon maar even informeren.

Bedankt voor de antwoorden....

j.demoor

#7 , 26 jan 2016 11:59

“Art.4....§ 2. De huurder die een woning in huur genomen heeft die hij tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt, mag het goed niet volledig onderverhuren...§ 3. De huurder alleen is ten aanzien van de verhuurder en de onderhuurder...aansprakelijk voor de gevolgen die voortvloeien uit de niet-naleving van de bepalingen van dit artikel.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘Het is zelfs geen handelshuurcontract, maar van een woonhuis!’ zodat voornoemd art.4 erop van toepassing is.

De huurder is dus tegenover de onderhuurder aansprakelijk voor de gevolgen die laatstgenoemde leed door de onderhuur en moet teruggeven wat hij onrechtmatig ontving.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Fabi
Topic Starter

#8 , 31 jan 2016 13:39

Bedankt voor je antwoordje!

Terug naar “Handelspraktijken”