Eindafrekening huur, vrijgave waarborg en provisie verwarming

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Eindafrekening huur, vrijgave waarborg en provisie verwarming

#46 , 03 feb 2016 17:26

-TS slaagt er blijkbaar niet in te begrijpen dat een tussenopname van zijn calorimeters nog geen afrekening binnen de x maanden mogelijk maakt. Daarvoor moet men minstens wachten tot na de volgende gewone jaarlijkse opmeting.
-Begrijpt ook niet dat het ontbreken van radiatoren in gemeenschappelijke ruimten niet uitsluit dat er toch gemeenschappelijk verbruik van calorieën wordt aangerekend
voor de verliezen in het gemeenschappelijke buizenstelsel.
-Wil blijkbaar ook niet aanvaarden dat behoudens andersluidende overeenkomst de termijn voor het afrekenen van deze kosten wettelijk tot 5 jaar bedraagt en men zich eventueel maar moet wenden tot de vrederechter indien het redelijke wordt overschreden.
- TS vergelijkt appelen met peren: opname van individuele elektriciteitsmeter gebeurt op andere wijze (onafhankelijk van verbruik andere appartementen)

Blijkbaar kampt TS met een deterministisch waanbeeld waarbij er geen is marge is voor waarschijnlijkheden en onzekerheden.
Daardoor wordt hij nerveus op een juridisch forum omdat de rechtswetenschap geen exacte wetenschap is., hetgeen leidt het onterecht beschimpen van degenen
die hem willen helpen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eddy_rayong
Topic Starter

#47 , 03 feb 2016 17:32

Toch nog op het internet een contract gevonden :

Het hoofstuk over verwarming

De huurder is gehouden de facturen te betalen voor water, gas, electriciteit en mazout, alsook de huur van
de meters. De huurder betaalt zijn telefoonverbinding en teledistributie. De facturen voor telefoon en internet
zijn eveneens te zijnen laste.

Het hoofdstuk kosten en lasten

7) Kosten en lasten
In het algemeen bepaalt de huurwet niet of het de huurder of verhuurder is die bepaalde lasten moet betalen. Enkel de
onroerende voorheffing dient verplichtend door de verhuurder te worden betaald.
De andere kosten en lasten moeten steeds verplicht los van de huur in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
Indien de kosten en lasten forfaitair werden vastgesteld (bijvoorbeeld : vast bedrag van 75 euro per maand) mogen de
partijen deze niet eenzijdig aanpassen rekening houdende met de werkelijke kosten en lasten die hoger of lager zouden
zijn dan dit forfaitair bedrag. De huurder of verhuurder mogen echter op ieder tijdstip aan de vrederechter vragen om
ofwel het bedrag van de forfaitaire kosten en lasten te herzien, ofwel om dit forfaitair bedrag om te zetten in werkelijke
kosten en lasten.
Indien de kosten en lasten niet forfaitair werden bepaald, voorziet de wet dat zij moeten overeenstemmen met de
werkelijke uitgaven. De huurder heeft het recht om van de verhuurder de bewijzen van de rekeningen die hem worden
toegestuurd te eisen.

sloeberken

#48 , 03 feb 2016 17:35

Als ik dit allemaal lees, denk ik toch dat er dringend nood is aan een deftige wetgeving hier omtrent. De voorlopige afrekening en de terug gaven van de waarborg is reeds lang een aanvaardbare termijn voorbij.
Over en weer gepalaver zal niets oplossen, ofwel word er iets afgesproken, ofwel stel je verhuurder in gebreke met een AS.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 03 feb 2016 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Xenophon

#49 , 03 feb 2016 17:36

Ik probeer het leven filosofisch te benaderen, met niet al te veel succes volgens mijn echtgenote (die cynisme het verkeerd soort levenshouding vindt).

Ik voel uw pijn gedeeltelijk want heb ooit zelf een rechtszaak inzake immobiliën moeten opvolgen in België terwijl ik in Delhi woonde/werkte dus ik besef maar al te goed hoe moeilijk management from distance is.

Ik zal het zo zeggen: tot een jaar à 14 maanden moet u zich m.i. echt geen zorgen maken. Is er dan nog niets dan zendt u een mailtje en bij gebreke aan reactie een aangetekende brief met ingebrekestelling (eventueel inscannen en door familie vanuit België laten opzenden, aangetekende post vanuit Azië is geen aanrader).

Reageert de verhuurder dan nog niet dan vrees ik dat u naar de vrederechter zal moeten trekken en ik hoef het u niet te zeggen, indien u geen kopie van de overeenkomst meer hebt en eea vanuit Azie moet regelen met een advocaat dan zal dat een pijnlijke zaak worden (u zal het vermoedelijk wel halen maar hou de kosten in de gaten want de rechtsplegingsvergoeding is niet onbeperkt).

De regelgeving die u aanhaalt is art 7, §2 ofzo van de woninghuurwet. Maar merk op dat die niets zegt over de termijn waarbinnen de verhuurder u de afrekening dient te bezorgen, enkel dat u kan eisen dat (indien quantificeerbaar) op basis van werkelijke kosten wordt gerekend.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

KJ86

#50 , 03 feb 2016 17:40

Xenophon, btw, ben je meer militair of filosoof?
Ik hoop dat we een majoor in ons gezelschap hebben, minder vind ik maar niks, meer zou nog toffer zijn.

sloeberken

#51 , 03 feb 2016 17:40

De voorlopige afrekening en vrijgave waarborg moet binnen de maand geregeld zijn.

roharro

#52 , 03 feb 2016 17:43

TS moet afwachten tot de huurders die er nog huren hun eerstvolgende jaarlijkse afrekening (vanaf tijdstip verlaten van app door TS) van hun kosten, dus ook van hun verwarmingskosten, krijgen.
Eerst daarna kan hij met succes bij de Rechter gaan klagen.

sloeberken

#53 , 03 feb 2016 17:45

TS moet afwachten tot de huurders die er nog huren hun eerstvolgende jaarlijkse afrekening (vanaf tijdstip verlaten van app door TS) van hun kosten, dus ook van hun verwarmingskosten, krijgen.
En de volledige waarborg geblokkeerd laten? Denk dat hier al andere vonnissen zijn.

De verhuurder kan de huurwaarborg, of een deel ervan, inhouden als hij kan aantonen dat de huurder zijn verplichtingen niet is nagekomen”, zegt advocaat Mark Huygen.

“Dit is het geval bij volgende zaken: er is huurachterstand, de opzeggingsvergoeding of wederinhuringsvergoeding werd niet betaald, er is huurschade vastgesteld. Vraag is of de kosten die u nog moet betalen inbegrepen zijn in de huurprijs. Indien dit het geval is, dan zou dit als huurachterstand kunnen gelden. Evident is dit wel niet. Kosten en lasten worden doorgaans niet aanzien als huur en worden onderscheiden van de huurprijs. Strikt genomen is er geen huurachterstand en moet de huurwaarborg worden vrijgegeven.”

eddy_rayong
Topic Starter

#54 , 03 feb 2016 17:50

@ roharro

ik veronderstel dat ik TS ben?

- De gewone jaarlijkse opname is gebeurd eind juni 2015, nadat ik het apartement heb verlaten.

- Bij de jaarlijkse opname zijn ook alle kosten van de gemeenschappelijke ruimtes inbegrepen.

- u bent de eerste, sorry de tweede, dewelke een termijn noemt, 5 jaar. Waarvoor dank. Nee, derde. Ik heb al 1.5 jaar, 1 jaar en nu 5 jaar. Dit is een voorbeeld van hoe nerveus ik aan het worden ben.

- Ik maak geen vergelijk over electriciteits meters. Ik heb dit gewoon vermeld, en kwam extra vraag van mava, waarom ik de eindafrekening moest doorsturen.

- Ja en nee, determinisme is een filosofisch concept, geen waanbeeld. Een goede rechtspraak is gebasseerd op determinisme, iedereen gelijk voor de wet volgens de teksten neergeschreven in een wetboek. Natuurlijk kan de rechtspraak dan wat van haar menselijkheid verliezen.

Euh, nu we vastgesteld hebben dat determinisme een filosofisch concept is en geen waanbeeld, heb ik dan terecht personen beschimpt?

- Lijkt erop dat de troepen worden gemobiliseerd :-)

- Ik word hier nogal geanalyseerd. Ik hoop dat jullie niet meekijken via het lampje van mijn monitor.

roharro

#55 , 03 feb 2016 17:54

En de volledige waarborg geblokkeerd laten? Denk dat hier al andere vonnissen zijn.
Neen de waarborg dient voor het dekken van schade.
Indien bij verlaten appartement er geen schade is moet die natuurlijk direct terugbetaald worden.

Maar van de kostenprovisies moet er op dat ogenblik nog niets worden teruggegeven. Meestal kan de eigenaar verhuurder op ogenblik van verlaten appartement geen afrekening bezorgen omdat hij daarvoor zelf van de syndicus afhangt. Dus kostenafrekening (in plus of min) tov de betaalde provisies kan eerst later, na de jaarlijkse afrekening opgesteld door de syndicus.

Heb het al zo dikwijls moeten toepassen en nog nooit protest gehad van huurders.

eddy_rayong
Topic Starter

#56 , 03 feb 2016 17:56

@ KJ86

Minder als een majoor :-(

1 category lager.

eddy_rayong
Topic Starter

#57 , 03 feb 2016 17:59

Neen de waarborg dient voor het dekken van schade.
Indien bij verlaten appartement er geen schade is moet die natuurlijk direct terugbetaald worden.

Maar van de kostenprovisies moet er op dat ogenblik nog niets worden teruggegeven. Meestal kan de eigenaar verhuurder op ogenblik van verlaten appartement geen afrekening bezorgen omdat hij daarvoor zelf van de syndicus afhangt. Dus kostenafrekening (in plus of min) tov de betaalde provisies kan eerst later, na de jaarlijkse afrekening opgesteld door de syndicus.

Heb het al zo dikwijls moeten toepassen en nog nooit protest gehad van huurders.
De jaarlijkse afrekening is opgesteld nadat ik het apartement heb verlaten. Begin juni ben ik vertrokken, eind juni is de normale jaarlijkse opname gebeurd. Apartement was leeg voordat jaarlijkse opname werd uitgevoerd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#58 , 03 feb 2016 20:03

TS is hier blijkbaar nog één iemand vergeten in het verhaal, die de zaak nog wat langer kan laten aanslepen, alhoewel het mogelijk is dat er geen is: DE SYNDICUS.

roharro

#59 , 03 feb 2016 20:13

TS zal best eens aan een andere huurder vragen of die zijn afrekening al heeft gekregen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#60 , 03 feb 2016 23:14

"Er werd afgesproken om de overgave/overname, via volmacht uit te voeren op eind october 2015. Wij beloofden om nog huur te blijven betalen tot eind december 2015." door TS in eerste post geschreven.
Dus officieel is/was hij huurder tot op zijn minst oktober 2015 maar beloofden te betalen tot dec 2015.
Wat is dat verlenging huurcontract - bezetting ten bede ...staat hier iets van op papier????
Tot wanneer liep aanvankelijk contract en werd de opzegperiode gerespecteerd of onderling akkoord?

Indien tot oktober of december wil dat ook zeggen dat er nog kosten zijn na juni die kunnen worden aangerekend. Die opname is pas in juni 2016

Volgende punt is hier net aangehaald appartementsgebouw is er een syndicus want dan veranderd het ganse verhaal.

Dat u verschillende jaren krijgt qua verjaring ....daar kan ik inkomen. Uw contract met de nutsleverancier is iets anders dan een huurcontract met kosten. Daarin is de VME of de eigenaar de klant van de nutsmaatschappij en niet u - u dient de onkosten te betalen.

Ter info gisterenavond net een AV van een VME gehad. In juni is men van systeem gewijzigd van alcoholmeters naar digitaal.
Meerdere appartementen waren niet bereikbaar en een vijftal zijn nog altijd niet gewijzigd noch heeft men een meting kunnen doen.
De syndicus heeft tot 4 of 5 maal toe de eigenaars aangeschreven en nieuwe afspraken gemaakt ... soms akkoord maar toch niet langsgekomen.
Men heeft dus van 5 appartementen noch de meterstanden en de rest is digitaal nu.
Bij mijn weten zijn er maar twee organisaties die opmeten ( volgens info zou het in feite om dezelfde gaan).
Syndicus heeft nu gevraagd hoe te verdelen... algemene gegevens zijn binnen dus voor alle gekende appartementen kan men de berekening doen - is gebeurd onder voorbehoud - de 5 recalcitranten krijgen een gemiddelde aangerekend rekening houdende met hun aandelen tot de volledige som die moest betaald worden is voldaan + uiteraard al de kosten die extra gedaan zijn door de VME en de controlefirma.

Hier waren dus ook pas eind januari de gegevens gekend van de opname in juni ..

Indien niet betaald wordt het vrederechter.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 03 feb 2016 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”