Eindafrekening huur, vrijgave waarborg en provisie verwarming

sloeberken

Re: Eindafrekening huur, vrijgave waarborg en provisie verwarming

#106 , 04 feb 2016 19:29

De terugbetaling of opleg van de provisies voor de huurlasten

De wet voorziet dat de verhuurder op schriftelijk (aangetekend) verzoek van de huurder het teveel aan geïnde provisies terugbetaalt (artikel 1728 quater van het Burgerlijk Wetboek). Dit artikel is bindend en het contract kan hier niet van afwijken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#107 , 04 feb 2016 19:29

Roharro heeft gelijk met zijn 5 jaar in de zin dat dat de verjaringstermijn is en u, indien u langer wacht en de schuldenaar verjaring inroept, naar uw centen kan fluiten.

Ik heb niet gezegd dat de termijn 'oneindig' is, enkel dat er door de wet geen termijn bepaald wordt. Dat is niet hetzelfde.

Ik beledig u overigens niet, autisme is een ziekte, een dicht familielid van me is autist. Hij kan u tot op de cm zeggen hoe hoog de Eiffeltoren is maar slaat tilt wanneer men hem vraagt of iets 'hoog' is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

eddy_rayong
Topic Starter

#108 , 04 feb 2016 19:35

Roharro heeft gelijk met zijn 5 jaar in de zin dat dat de verjaringstermijn is en u, indien u langer wacht en de schuldenaar verjaring inroept, naar uw centen kan fluiten.

Ik heb niet gezegd dat de termijn 'oneindig' is, enkel dat er door de wet geen termijn bepaald wordt. Dat is niet hetzelfde.

Ik beledig u overigens niet, autisme is een ziekte, een dicht familielid van me is autist. Hij kan u tot op de cm zeggen hoe hoog de Eiffeltoren is maar slaat tilt wanneer men hem vraagt of iets 'hoog' is.
Niet flauw doen, je bedoeling was om te beledigen.

Dit is mijn basisstandpunt : aangegeven in een vorige posting ;

Mijn basis veronderstelling was dat de jaarlijkse afrekening van de verwarming beschouwd moet worden als een gewone factuur, dewelke na uitvoering moet betaald worden.

Afhankelijk van de diensten dewelke zijn geleverd heeft iedere factuur een verjaringstermijn.

Indien jullie beweren, dat er geen termijn op staat waarop deze afrekening moet ingediend worden, kan het niet beschouwd worden als een factuur, omdat iedere factuur een verjaringstermijn heeft. In jullie redenatie kan de externe firma me morgen een afrekening bezorgen van 1995.

Daarom een bijkomende vraag, wat is dan de afrekening als het geen factuur is?

Reclame

KJ86

#109 , 04 feb 2016 19:39

Verrekening van de kosten, plus of min. De verhuurder beheert uw geld om de kosten te betalen, op het einde van elke jaar kan hij de afrekening maken om het verschil te vorderen of terug te geven.

asperger
Juridisch actief: Nee

#110 , 04 feb 2016 19:40

Meneer is geen autist zoals gesuggereerd door Xenophon.
Meneer is het archetype van MANIPULATOR
Blijkbaar heeft niemand dat hier door.
Laatst gewijzigd door asperger op 04 feb 2016 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KJ86

#111 , 04 feb 2016 19:40

Ik zou liever de kosten factureren, dat zou willen zeggen dat ik er winst op moet/mag maken.

eddy_rayong
Topic Starter

#112 , 04 feb 2016 19:41

Meneer is geen autist zoals gesuggereerd door Xenophon.
Meneer is het archetype van MANIPULATOR
Blijkbaar heeft niemand dat hier door.
ROFL,

dat is de beste, iemand met de nick asperger, beschuldigt iemand anders van te manipuleren.

Je maakt mijn nacht goed :-)

Xenophon

#113 , 04 feb 2016 19:43

Waarom zou de externe firma u een factuur moeten bezorgen? U hebt geen contractuele relatie met hen. Zij hebben er 1 met de mede-eigenaars, vertegenwoordigd door de syndicus. Die volgt naar ik vermoed de opsplitsing van de kosten op en deze wordt u daarna afgerekend door de verhuurder.

U moet minder veronderstellen en meer lezen wat wordt geschreven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#114 , 04 feb 2016 19:45

Verhuurder kan tot 5 jaar huurachterstanden, lasten ezv opeisen.

Dit en dit alleen gaat over lasten en de rechten van de huurder,

Om de kosten terug te kunnen eisen van de verhuurder moet de huurder de regels volgen, zoals opgelegd door artikel 1728 quater van het Burgerlijk Wetboek:

1. de huurder moet de verhuurder aangetekend aanschrijven en hierin vragen de teveel betaalde onkosten terug te betalen.

2. indien de verhuurder niet terugbetaalt: een gerechtelijke procedure starten voor de Rechtbank en dit binnen één jaar na het verzenden van de aangetekende brief.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eddy_rayong
Topic Starter

#115 , 04 feb 2016 19:46

Ik zou liever de kosten factureren, dat zou willen zeggen dat ik er winst op moet/mag maken.
De verhuurder maakt winst,

In mijn geval, hij moet zeker al 1800 euro terug betalen, provisie dewelke teveel is afgehouden.

In mijn blok alleen zijn we ongeveer met 60 apartementen, neem 1000 euro teveel per apartement.

Veronderstel ronaldo heeft gelijk, hij kan 60*1000 euro gebruiken. allee, voor alle veiligheid, voor 4 jaar en een beetje.

In de real life, mijn verhuurder heeft enkele honderen apartementen in belgie. (is geen prive persoon)

eddy_rayong
Topic Starter

#116 , 04 feb 2016 19:46

Waarom zou de externe firma u een factuur moeten bezorgen? U hebt geen contractuele relatie met hen. Zij hebben er 1 met de mede-eigenaars, vertegenwoordigd door de syndicus. Die volgt naar ik vermoed de opsplitsing van de kosten op en deze wordt u daarna afgerekend door de verhuurder.

Er is geen syndicus

eddy_rayong
Topic Starter

#117 , 04 feb 2016 19:48

De externe firma doet dat via de verhuurder.

Moet ik nu echt iedere keer het volledige verhaal opnieuw gaan schrijven?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#118 , 04 feb 2016 19:50

Gezien alle wettelijke elementen voor zover we ze hebben gekregen - de meeste onder ons zijn tenslotte 'leken' op juridisch gebied.
Denk ik dat aan de hand van alle gegevens en de antwoorden u kunnen/zullen helpen.
Er zijn zoals o.a. @advo-immo, @xenophon enz u toch een juiste richting hebben gegeven. Er zijn posters bij die meerdere gebouwen beheerden dus die wel van wanten weten.
Ik ga hier dus niet beginnen over daden van stuiting en schorsing - indienen van conclusies - eerste aanleg(vrederechter) verstek en verzet en beroep.
Dit om de zaken niet nog ingewikkelder te maken.
Trouwens als uw verhuurder een professioneel is kan u altijd klacht indienen bij zijn beroepsorganisatie.
Maar een gebouw met 60 appartementen heeft bij mijn weten wel een syndicus nodig

Terug naar “Huren”