'daad van erfgenaam' stellen

Rica
Topic Starter

'daad van erfgenaam' stellen

#1 , 09 feb 2016 01:54

Het is mij niet duidelijk wat er wel/niet valt onder het stellen van een daad als erfgenaam met het oog op het alsnog kunnen 'aanvaarden van een nalatenschap onder voorrecht van boedelbeschrijving'... (kan nog zolang er geen daad van erfgenaam is gesteld...).
De nalatenschap van moeder is reeds +3 jaar opengevallen, maar we zijn er nog lang niet uit...
Graag wou ik vragen of de volgende zaken al/niet een 'daad van erfgenaam' zijn:
1. Het reeds 3 jaar betalen van mijn aandeel KI van het onverdeeld onroerend goed (ouderlijke woning)
2. schriftelijke toestemming tot terugbetaling van de faktuur van de begrafenis en koffietafel, die een andere erfgenaam heeft voorgeschoten
3. schriftelijke toestemming tot terugbetaling van de faktuur voor de schatting van het onroerend goed, voorgeschoten door een andere erfgenaam
4. schriftelijke toestemming tot betalen van het uitvoeringshonorarium van de notaris mbt het notarieel testament
(5. het laten storten van 'mijn deel' van een levensverzekering op 1 rekening - maar ik heb geen verdere gegevens meer over welk soort levensverzekering het ging)

Alvast hartelijk dank voor mogelijke hulp/verduidelijking!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rica
Topic Starter

#2 , 09 feb 2016 03:03

Sorry, nog eentje vergeten:
6. mijn voorwaarden voor uit-onverdeeldheid-treden uit de ouderlijke woning schriftelijk melden aan de andere erfgenaam. En de vraag toegevoegd van, indien zus akkoord gaat met mijn voorwaarden/ genoemde overnameprijs voor mijn deel, wanneer we het akkoord kunnen tekenen (maar het is niet tot een akkoord gekomen). Wordt dit schrijven gezien als een gestelde 'daad van erfgenaam'?
Thx voor uw info!

wolf2

#3 , 09 feb 2016 06:50

De sleutel is volgens mij: is er vermenging van uw bestaand vermogen met het vermogen dat de erflater heeft nagelaten, op burgerlijk vlak (dus we laten de fiscus er buiten). Als er iemand is die schulden heeft aan uw moeder, dan moet hij aan U betalen zodra hij kan zien of kan weten dat de 2 vermogens vermengd zijn. Als uw moeder anderzijds nog schulden had aan iemand anders, komt die persoon dan te weten dat hij bij U mag aankloppen. (U heeft ongetwijfeld alle theorie al gelezen over bewaring, beheer, enz.)

5. de levensverzekering (LV): zeer gevaarlijk. Geen uitbetaling vragen zolang U niet weet of U een recht heeft als begunstigde (B) of als erfgenaam (E). Voor E moet de LV gemaakt zijn als volgt "aan mijn erfenis", "aan mijn nalatenschap", "aan mijn wettige erfgenamen". U moet dan uw petje van erfgenaam opzetten om daar een deel in te krijgen. Voor B moet er in het contract staan: "aan Jan, Piet en Sus elk voor een gelijk deel", "aan mijn kinderen". U moet dus een kopie vragen van de bijzondere voorwaarden van die polis waar dat op staat en dan pas uw rekeningnummer meedelen.

3. faktuur schatter: zelfs als U nog geen enkel aandeel had in dat huis (misschien was U al deels blote eigenaar ?), en U gaf zelf een opdracht tot schatten, dan zie ik geen aanvaarding. Ik mag morgen ook uw huis laten schatten als het me interesseert. Maar uw deel betalen aan iemand die zich als erfgenaam uit... dan zou ik geen klassieke overschrijving doen maar een voorbehoud maken. In het algemeen: 't is niet omdat ik iets laat schatten, dat het van mij is of wordt.

6. voorwaarden meedelen: als U uw tekst begint met "indien ik de erfenis zou aanvaarden, dan ..." is er geen vuiltje aan de lucht

2. kosten uitvaart meebetalen: is m.i. nooit een daad van aanvaarding.

4. ereloon notaris voor uitvoering testament: zelf betalen of laten betalen uit de massa = echt een stap te ver, denk ik

1. dat is fiscaal (OV, wat U KI noemt). Geen daad van aanvaarding denk ik. Is het de fiscus die U uw deel vraagt of een erfgenaam?

Nummer 4 stinkt het meest.

Reclame

Rica
Topic Starter

#4 , 09 feb 2016 11:15

Geachte Wolf2, hartelijk dank voor uw snel en zeer duidelijk antwoord!!
Ik heb in mijn vraagstelling de vraag op mij geprojecteerd, om het niet te lang te maken, maar concreet gaat het probleem tussen mijn broer en mezelf. Mijn broer houdt de V&V van de nalatenschap nu meer dan 3 jaar tegen, en nu ik 'dreig' met een gerechtelijke procedure komt zijn advocaat met al het mogelijke om aan de schuld mbt de verzorging van moeder onderuit te komen. Nu dus dat hij de nalatenschap zal aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving. Misschien mag ik nog even concreter ingaan op de 'documenten' waarover ik beschik?:

- Op het 'regelingskwijtschrift' van de verzekering (5) staat als 'begunstigde': wettelijke erfgenamen van X. Mijn broer geeft de verzekering toestemming zijn deel te storten op mijn rekening (bedoeld om de door mij reeds betaalde facturen al voor een deeltje terug te betalen). Maar door dit document te ondertekenen als 'erfgenaam' stelt hij m.i. een daad als erfgenaam?
- Op de afrekening Registratie testament van de notaris (4) schrijft hij 'akkoord voor betaling' + handtekening;
- En in de briefwisseling tussen ons ivm de overnameprijs van zijn 1/3 deel van het OG schrijft hij "Ik ga alleen akkoord over de waarde van X euro indien mijn 1/3 deel ook effectief uitbetaald zou worden. Wat de kosten van de overname betreft ben ik akkoord om deze ten laste te leggen van de massa (1/3-2/3). Graag ontvang ik eerst een opgave van de kosten die je in rekening wil brengen. Tot dan houd ik mijn beslissing in beraad om al dan niet akkoord te gaan met de waarde van X euro als basis voor de berekening van de overnameprijs". (de kosten, waarover hij spreekt, zijn hem trouwens bekend en betreffen de kosten voor de door mij opgenomen zorgen voor moeder, waarvoor ze een schuldbekentenis naliet. Maar hij wenst niet dat 1/3 van de kosten van zijn erfdeel zouden afgehouden worden.).
- Reeds bij het voorlezen van het testament, waarin gesproken wordt over 'schulden aan mijn dochter' wist mijn broer wat er nog moet betaald worden. Hij had m.i. op het moment dat hij over de schuld hoorde, het nodige moeten doen om de nalatenschap onder voorbehoud van boedelbeschrijving te aanvaarden, niet na +3 jaar, nu hij vreest dat 1/3 van de schuldbekentenis op zijn erfdeel zal rusten.
Maar indien dit een feitenkwestie wordt, die moet beslist worden door de rechter, zijn we weer vertrokken... vandaar dat een duidelijke daad van erfgenaam vanwege mijn broer wel welkom zou zijn...

wanton

#5 , 09 feb 2016 11:47

Ik denk dat het meebetalen van de onroerende voorheffing een erkenning is van zijn deel in de eigendom. Een gelijkaardige situatie werd gezien als daad van aanvaarding.
Een erfenisverdeling kan idd lang duren. Maar , zeker als er een huis tussen zit, kan de afloop moeilijk anders zijn dan positief.
Een akkoord om uit onverdeeldheid te treden is iets anders dan een erfenis aanvaarden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rica
Topic Starter

#6 , 09 feb 2016 12:23

Geachte Wanton, begrijp ik u goed dat u zegt dat gedurende reeds 2 jaar het betalen van het KI voor zijn 1/3 deel een daad van aanvaarding van de nalatenschap is en dus m.i. een daad van erfgenaam en dat het dan niet meer mogelijk is na +3 jaar de nalatenschap nog te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving (dus art. 800 BW niet meer toepasbaar?)?

wolf2

#7 , 09 feb 2016 13:12

Elk voorval moet apart bekeken worden; en zal inderdaad dikwijls een feitenkwestie zijn.

Een paar zaken weet ik zeker:
- het indienen van een aangifte van nalatenschap (waar men zichzelf dus als erfgenaam op zet én tekent); en het nadien betalen van het gevraagde successierecht is géén daad van aanvaarding. Men kan de dag nadien gaan verwerpen. Daarom ben ik voor een scheiding van burgerlijk en fiscaal. (Maar eens verworpen, kan men niet meer aanvaarden onder voorrecht van inventaris)

- als het contract van een LV de uitkering voorziet "aan de wettelijke erfgenamen", en men doet een actie om de uitbetaling te krijgen (bvb. rekeningnummer vermelden op een formulier; een aanvraag tot uitbetaling indienen; akkoord tekenen met de cijfers die de verzekeraar voorstelt) dan heeft men de erfenis aanvaard, zelfs al heeft men op dat formulier geschreven dat men de erfenis verwerpt (!)
Als hij dus de betaling aanvaardt door ze naar uw rekening door te sluizen, heeft hij de erfenis aanvaard.

Wat nummer 4 betreft: dat vind ik onmiskenbaar een aanvaarding.
- Op de afrekening Registratie testament van de notaris (4) schrijft hij 'akkoord voor betaling' + handtekening;

Over and out; meer kan ik niet zeggen.

Rica
Topic Starter

#8 , 09 feb 2016 13:16

Héél hartelijk bedankt, Wolf2! Enorme geholpen, zéér erkentelijk!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”