Kosten herstelling boiler + 2 nieuwe draaiknoppen.

Mully Sculder
Topic Starter

Kosten herstelling boiler + 2 nieuwe draaiknoppen.

#1 , 10 feb 2016 13:31

Hallo,

Sinds iets langer dan een week zit ik in mijn nieuwe huurwoning, alles verliep vlot. Nu, tijdens de eerste dagen merkte ik enkele zaken op die nog moesten gemeld worden aan de verhuurder, zoals enkele problemen met de verwarming, waarvan bv 1 verwarming geen draaiknop had, en daardoor altijd opwarmde. Omdat ik nog bezig was met de verhuis, had ik dat nog niet gedaan.

Enkele dagen geleden gaf de boiler het even op. De verhuurder gaf me de telefoonnummer van de persoon die alles had geïnstalleerd, een 5 tal jaar geleden. De volgende dag kwam die man dat meteen in orde maken. Het bleek om een stroompanne te gaan.

Terwijl de man hier was, sprak ik hem aan over de verwarming zonder draaiknop die altijd bleef verwarmen, en de verwarming in de badkamer die altijd aan ging wanneer ik de verwarming in de keuken opendraaide. Hij heeft meteen voor nieuwe draaiknoppen gezorgd, en daarmee was voor mij alles in orde gemaakt.

Toen ik hem vroeg hoeveel ik hem moest betalen, zei ie dat ie wel een factuur zou sturen naar de verhuurder (ex familie van hem). Kosten voor zoiets zouden trouwens voor de verhuurder zijn. Gewoon onderhoud is voor mijn kosten.

Nu is de verhuurder wel op de hoogte van het feit dat er een vakman moest langskomen, maar waarschijnlijk niet dat de factuur naar haar onder weg is. Ze verhuurt voor het eerst, en ik veronderstel dat ze dit (nog) niet zo vlot kent. Daarom wou ik haar graag vandaag daar een mail over sturen. Tenzij iemand me verteld dat de gemaakte kosten voor mij zijn natuurlijk. Maar ook via onderzoek op verschillende sites meen ik te zien dat ik de wet volg, en dat de kosten dus niet voor mij zijn. Maar ik ben graag zeker natuurlijk. Ik weet ook niet of die vakman die draaiknoppen mocht in orde maken vooraleer ik de verhuurder daarover had aangesproken.

Alvast bedankt voor de eventuele raad (of bevestiging) die ik hier krijg.

Groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 10 feb 2016 14:38

In principe mag jij geen opdracht geven maar dat zal wel geen probleem vormen voor een kleinigheid als dit.

Mully Sculder
Topic Starter

#3 , 10 feb 2016 19:10

Blijkbaar is het wel een probleem want ik kreeg net een boze mail van de verhuurder terug.

De draaiknoppen wil ze niet vergoeden want dat is volgens hem geen defect. En al zeker niet omdat ik het niet eerst schriftelijk had aangekaart.

De boiler die door een stroompanne (onmacht?) moet gerepareerd worden door een vakman is ook niet voor zijn rekening, volgens hem. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet fair dat hij daar zou moeten voor opdraaien, maar hoe zit het nu precies?

En had ik dan eerst moeten wachten op antwoord met toestemming tot herstellen van de boiler terwijl er ondertussen geen warm water of verwarming was? Hij heeft de telefoonnummer nota bene wel via de telefoon aan me meegedeeld zodat ik de vakman kon contacteren.

Omdat ik nog enkele beschadigingen opmerkte zoals de rubber van de velux die beschadigd is, en een hoekje uit de deur van de badkamer wil hij nu plots een nieuwe plaatsbeschrijving, en daar heb ik geen zin in vanwege extra kosten en last. Ik dacht dat ik tot een maand na het intrekken nog tijd had om zaken die aanvankelijk niet opgemerkt waren, door te geven?

Ik ben de eerste huurder. Ik vrees dat ik de pech heb dat mijn verhuurder nog geen slechte huurder heeft gehad. Hij vind dit allemaal vrij bitter...

Reclame

KJ86

#4 , 10 feb 2016 19:22

Aangezien de verhuurder niet wil betalen, zal de aannemer waarschijnlijk aan jouw factureren. Die partij kan enkel verhalen op de opdrachtgever. Je kan het best gewoon betalen en een belangrijke les leren. Huurder moet melden aan de verhuurder!
Verhuurder moet opdracht geven voor herstellingen.

Mully Sculder
Topic Starter

#5 , 10 feb 2016 19:26

Oké, jammer dat het is gelopen zoals het is gelopen, want ik wou ook gewoon betalen en verder niks.

Nu ben ik plots een slechte huurder volgens hem, en dat kleurt alles een beetje viezer.

Maar ben ik verplicht om een nieuwe plaatsbeschrijving toe te laten?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 feb 2016 19:30

Maar ben ik verplicht om een nieuwe plaatsbeschrijving toe te laten?

Neen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mully Sculder
Topic Starter

#7 , 10 feb 2016 20:01

Dankjewel iedereen voor de reacties.

Groeten.

Schuppenzot

#8 , 10 feb 2016 20:45

Jamaar, je ziet een aantal gebreken die niet zijn opgenomen in de plaatsbeschrijving en wil geen nieuwe laten maken.

Dan heb je wel het risico dat jij later kan opdraaien voor de herstelling ervan.

Mully Sculder
Topic Starter

#9 , 10 feb 2016 22:57

@Schuppenzot

De mensen die meehielpen met de verhuis merkten de gebreken op. Ik heb er dan foto's (met datum) van gemaakt. De helft van die zaken is volgens mij slijtage.

Een nieuwe plaatsbeschrijving ga ik liever uit de weg vanwege de financiële kant daarvan.

Terug naar “Huren”