Vruchtgebruiker wettelijk samenwonend gaat naar rusthuis en laat alles staan

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Vruchtgebruiker wettelijk samenwonend gaat naar rusthuis en laat alles staan

#31 , 12 feb 2016 14:54

M.i. had er bij het overlijden van de moeder een inventaris moeten opgemaakt worden van wat haar bezittingen zijn en welke bezit zijn van de man en wat behoort tot de huisraad (cf infra).

Het gaat om het vruchtgebruik van de huisraad van de gezinswoning van de wettelijke samenwoners; de gezinswoning hoeft niet het eigendom te zijn, het kan perfect gaan om een gehuurd pand.

Huisraad is niet alles wat in de woning aanwezig is. Op bepaalde eigendommen van de vooroverleden moeder kan er dus geen vruchtgebruik zitten en deze hadden na haar overlijden door de erfgenamen moeten weggehaald worden of men had er een akkoord moeten over sluiten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josi
Topic Starter

#32 , 12 feb 2016 15:07

Het merendeel van haar persoonlijke bezittingen(groot deel van haar kleding,foto albums,verzameling poezen en de levende poes)zijn reeds weggehaald door mij.Ik dacht de rest gaan te halen tot ze de sleutel af genomen hebben.Maar er staan heel grote meubelen en deze moeten weg,zijn kinderen zeggen dat ik dit moet doen.Kan ik dit laten staan omdat hij volgens hetgeen roharro antwoordde nog enige huurder was?Huurovereenkomst wel beiden getekend.Ik ben echt ten einde raad.

Xenophon

#33 , 12 feb 2016 15:30

Meubels = huisraad. In dat geval was er (indien eigendom van de moeder of onverdeeldheid) vruchtgebruik op en is het de taak van de vruchtgebruiker om ze opnieuw ter beschikking te stellen van de naakte eigenaar bij stopzetten van het vruchtgebruik.

Contacteer bijgevolg de vruchtgebruiker, lijst de artikelen op en vraag deze schriftelijk en om niet afstand te doen van het vruchtgebruik en u de toestemming te geven deze te laten ophalen. Waren de meubels een onverdeeldheid tussen uw moeder en de andere bewoner dan moet een akkoord gesloten worden over de verdeling van de kosten van verwijdering en eventueel een compensatie (hoewel die dingen niet veel waard zijn).

Mijn advies: maak een afspraak, stel een lijst op van wat u zal verwijderen, laat die ondertekenen en laat die spullen ophalen en naar de kringloopwinkel brengen. Dat is het eenvoudigste, u wil hiermee niet naar de rechter trekken want dat riskeert duurder uit te vallen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#34 , 12 feb 2016 17:08

Waarom werden de sleutels afgenomen? En wie heeft ze nu? Indien de huurovereenkomst nog loopt tot einde februari heb jij nog het recht op toegang..

asperger
Juridisch actief: Nee

#35 , 12 feb 2016 18:19

Ik begrijp ook niet waarom iemand die geen huurder is van een woning door de verhuurder verplicht kan worden om een woning leeg te maken.
Mysterie...... :?: :x :x :x :?:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

josi
Topic Starter

#36 , 13 feb 2016 08:15

De vruchtgebruiker zit ergens in een rusthuis,ik weet niet waar!Zijn kinderen hebben de politie naar mij gestuurd om de sleutels te halen begin februari,ik kan er niet binnen.De kinderen van mijn mama haar partner hebben alle sleutels..Zij zijn al een ganse tijd aan het verhuizen ,ik heb geen flauw idee wat er nog juist staat.Volgens de buurvrouw van het appartement zijn ze enkel met kleine dingen langs de trap en lift weg.Het appartement is op de derde verdieping en men is verplicht met een buitenlift te verhuizen.De notaris waar ik raad gevraagd heb zei me dat bij wettelijke samenwoners in een huurwoning de langstlevende het vruchtgebruik van de huisraad heeft tot bij overlijden dus ik was niet van plan nog iets te ondernemen.Maar de advocaat waar ik gisteren geweest ben om 100% zeker te zijn dat ik wettelijk in mijn recht ben zei dat ik wel verantwoordelijk ben om te zorgen dat het appartement leeg is want mijn mama heeft de huurovereenkomst mee getekend en vruchtgebruik is niet van toepassing in een huurwoning.Wie heeft nu gelijk?Liefst van al zou ik nu niets meer met het appartement en de rest te maken willen hebben.

Xenophon

#37 , 13 feb 2016 08:33

Uw advocaat slaat de bal mis over dat vruchtgebruik voor zover het huisraad betreft, cf mijn vorige post. U gaat met hen tot een vergelijk moeten komen, in der minne of via de vrederechter. Behalve indien u de erfenis hebt verworpen, in dat geval dient u zich nergens om te bekommeren. Indien u geërfd hebt en de vruchtgebruiker ziet af van zijn vruchtgebruik dan is het uw eigendom die daar nog staat en kan u niet zomaar uw schouders ophalen. Tenminste in theorie want eea bewijzen zal vermoedelijk niet eenvoudig zijn, de meeste goederen zullen vermoedelijk een onverdeeldheid uitmaken bij gebrek aan bewijs van exclusieve titel.

Laat uw advocaat eens bellen met de notaris, dan zal de lamp wel gaan branden. En laat hem dan de tegenpartij dagvaarden en tot een regeling komen want ik geef het u op een briefje: ze zullen nog trachten aan te komen met de huurkosten ook.

josi
Topic Starter

#38 , 13 feb 2016 08:42

Ik heb mijn mama haar erfenis niet verworpen.Hoe kan ik weten of haar partner afgezien heeft van het vruchtgebruik?Ik heb inderdaad geen bewijzen wat van wie is ,tachtigers hebben een hoop bij elkaar.In de laatste mail van zijn zoon staat inderdaad dat er afrekeningen volgen,huur,electriciteit,verwarming,water en personen belasting en als ik de sleutel terug wil moet ik deze betalen.Zij hebben het huurcontract opgezegd einde februari,ik heb het bewijs dat de politie de sleutel is komen halen en ik kan toch niet zorgen dat alles weg is voor die tijd.Weet zelfs niet wat ze laten staan hebben.Wie betaalt dan de huur tot het leeg is,elk de helft veronderstel ik.

Xenophon

#39 , 13 feb 2016 08:50

Ga naar een advocaat en laat die een brief sturen naar de vruchtgebruiker, dat lijkt me de enige manier. Alleszins is de vriend aansprakelijk tegenover de verhuurder, u niet.

Men kan u ook geen schade aanrekenen indien men u niet in staat stelt de goederen af te halen. Van het vruchtgebruik dient expliciet afstand te worden gedaan door de vruchtgebruiker. Als de eigendom niet kan bewezen worden dan gaat het om een onverdeeldheid en dan dient de vriend of diens familie ook mee te betalen in de kosten van het leegmaken.

Maar laat dit op papier zetten door uw advocaat. Indien deze na een gesprek met de notaris bij zijn standpunt blijft over dat vruchtgebruik op huisraad in een huurwoning bij wettelijke samenwoning kan ik u enkel adviseren een andere advocaat te zoeken.

josi
Topic Starter

#40 , 13 feb 2016 09:37

Indien ik zou weten waar deze zit,niet in een Leuvens rusthuis.Ik heb geen adres van zijn kinderen,weet dat er een paar in Mechelen wonen.

Xenophon

#41 , 13 feb 2016 09:43

Maak u daarover geen zorgen, een advocaat of deurwaarder kan zonder veel problemen achter dat adres komen. Trek u niets aan van de kinderen, indien de vriend handelingsbekwaam is, is die uw contactpersoon en niemand anders.

roharro

#42 , 13 feb 2016 12:37

Ik sluit me nogmaals aan bij Xenophon en wijs nogmaals ook op de antwoorden die ik al heb gegeven.
Het advies van de advocaat lijkt nergens op. Blijkbaar iets dat hij ter plekke uit zijn mouw heeft geschud.

Vruchtgebruiker moet alleszins formeel bevestigen dat hij afziet van zijn vruchtgebruik en u de goederen terugbezorgen.
Het is niet de verplichting van de eigenaar van die goederen om die zelf te gaan ophalen.
Vergelijk het met een huur- of leasewagen. Wordt die stopgezet dan moet die wagen ook terugbezorgd worden. U mag hem niet zomaar
ergens achterlaten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

josi
Topic Starter

#43 , 13 feb 2016 13:25

Dus als ik het goed begrijp,hij moet formeel(is dat via notaris?) afstand doen van de meubelen die er nog staan van mijn mama en hoe gaat hij die mij dan terugbezorgen?Hij moet ze laten buiten halen en ik kan zeggen waar ze naar toe moeten?Ik weet dat ik aan het door drammen ben maar maak me heel veel zorgen.Ik dank jullie ten zeerste voor alle raad.

josi
Topic Starter

#44 , 13 feb 2016 13:59

Dit heb ik gevonden op de pagina van advocaat Nelfri deneve:Indien de eerste stervende geen volle eigendom had maar slechts vruchtgebruik over de woning, dan geldt er geen erfrecht voor de werkelijk langstlevende samenwonende.Is dit hetgeen mijn advocaat bedoelde?

Xenophon

#45 , 13 feb 2016 14:21

Dit heb ik gevonden op de pagina van advocaat Nelfri deneve:Indien de eerste stervende geen volle eigendom had maar slechts vruchtgebruik over de woning, dan geldt er geen erfrecht voor de werkelijk langstlevende samenwonende.Is dit hetgeen mijn advocaat bedoelde?
Neen, het bovenstaande gaat over iets anders. Hier gaat het over huisraadartikelen die uw moeder in volle eigendom had of in onverdeeldheid met de vriend en waarop de vriend het vruchtgebruik verwierf (op de totaliteit of haar onverdeelde helft) na haar overlijden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”