onze buur pest ons

kyradeb1989
Topic Starter

onze buur pest ons

#1 , 17 feb 2016 10:19

Beste,

Wij wonen ongeveer 9 maanden aan het begin van een doodlopend straatje, dus moet iedereen die in het straatje woont langs ons huisje passeren. In het begin waren er geen problemen tot we onze hond hadden. Een gebuur stoorde zich hier enorm aan, hij heeft zelfs aangebeld om ons in een zekere zin te bedreigen omwille van de hond.
Wij hebben gewoon geantwoord dat wij onze voorzorgen nemen om de hond in onze tuin te houden en hem geadviseerd om de hond te negeren als hij langs onze tuin passeert (de hond blaft als iemand voorbij loopt, nu is dit met de andere buren al veel beter)

Maar de man had er geen gehoor naar en besloot onze hond uit te dagen aan de omheining (roepen, brullen, schoppen tegen de draad). Plots heb ik hem betrapt dat hij onze hond (die losliep in de tuin) aan het filmen was terwijl hij hem provoseerde. Ik ben dan naar buiten gegaan heb hem gevraagd wat hij aan het doen was en hem duidelijk gezegd dat hij niet mocht filmen (omwille van privacy-wet), ook heb ik hem gevraagd wat het probleem was en of hij ons gewoon gerust wou laten.

Het is dan een tijdje stil geweest en wij hadden ook om hem niet te provoceren besloten om de hond in de week pas om 8u tot 22u buiten te stoppen en in het weekend van 10u tot 22u (om geen geluidsoverlast uit te dagen).

Nu enkele maanden geleden werden wij een week lang geterroriseerd door een claxongeluid die alleen afging langs ons huis, weliswaar om 5u-5u30 's morgens. We hadden zijn voertuig en nummerplaat gezien en deze doorgegeven aan de politie.
Daarna is de wijkagente met de man gaan praten en was de rust teruggekeerd. Wel werd ons aangeraden om de man gewoon te negeren, niets zeggen om hem niet uit te dagen.

Nu deze morgen was het terug van het zelfde, het was om 5u24 en hij stond stil aan ons huis om te claxonneren. Mijn 2 kindjes van 9 maand en 4 jaar werden al huilend wakker en mijn man is door het raam gaan kijken. Natuurlijk dezelfde auto en nummerplaat als vorige keer.

Wij zijn echt ten einde raad, ik heb terug gebeld naar de politie en er werd mij gezegd dat de wijkagente terug ging gaan praten met de man in kwestie.
Maar ik ben natuurlijk wel bang dat hij hierdoor kwader zal worden en misschien de hond iets zou aandoen of onze wagens.
Wij doen niets mis, maar willen gewoon dat het opgelost raakt (zonder dat het escaleert).

Alvast bedankt,
met vriendelijke groeten,

Kyra

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 17 feb 2016 10:50

U hebt juist gehandeld. Elke keer opnieuw de politie verwittigen bij dergelijke pesterijen. Je kunt altijd de wijkagent laten bemiddelen, maar met sommige types valt gewoon niet te praten.

jef007

#3 , 17 feb 2016 12:18

en bewijsstukken verzamelen, maak foto of film zijn uitdagingen

Reclame

pho450

#4 , 18 feb 2016 11:13

Ik voel met je mee, maar vrees dat dit wel eens een lastige zaak kan worden.
Het zal een kwestie zijn van voldoende bewijs materiaal te verzamelen om een rechter te kunnen overtuigen dat hij je echt pest. Het klinkt misschien raar, maar je lijkt op het eerste zicht nog geluk te hebben dat de buur weinig subtiel is en zich regelmatig laat betrappen.

Hoewel het waarschijnlijk soms niet makkelijk zal zijn, probeer toch vooral om je niet te verlagen tot zijn niveau. Je pakt hem het beste terug door altijd vriendelijk te blijven, overdreven vriendelijk zelfs.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 feb 2016 11:44

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat reeds gezegd is: probeer bewijzen te verzamelen van zijn pesterijen en licht telkens opnieuw de poltie in. Als zij voor de zoveelste keer bij die man moeten gaan ankloppen, zal dat van hun kant ook steeds minder "vriendelijk" zijn. Mogelijk maakt dit indruk op die man. En als het geen indruk maakt, ben je ondertussen wel een mooi dossier aan het aanleggen voor het geval je het voor het vredegrecht zou willen brengen (noteer ook altijd zelf wat uw buurman uitspookt en wanneer je de politie inlicht, zodat je zelf een mooi overzicht van zijn wangedrag hebt).

Wat uw wagens betreft: als deze op uw oprit staan geparkeerd, belet niets u om uw wagens in het oog te houden met een (draadloze) webcam die begint op te nemen van zodra er beweging is. Die dingen kosten niet zo héél erg veel, en moest uw buurman het in zijn hoofd halen jullie wagens te beschadigden, dan heb je hier tenminste bewijzen van. Idem voor de hond. Misschien is het mogelijk om een camera op de omheining van jullie tuin te richten. Als je hiermee niet de tuin van de buur filmt, lijkt me dit geen probleem te zijn, maar moest uw buur iets over de omheining gooien met de bedoeling uw hond te vergiftigen, dan heb je hier mogelijk ook beeldmateriaal van. Allemaal héél jammer dat je dit soort maatregelen in overweging moet nemen, maar je hebt nu éénmal "nutcases" in deze wereld. En iemand die 's nachts voor uw huis staat te claxoneren, is in mijn ogen een "nutcase".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2016 09:54

Kan beschouwd worden als stalking of juridisch belaging is dus een echt klachtmisdrijf.
Het gebruik van een geluidstoestel zonder reden is dan weer geluidsoverlast of indien vastgesteld door politie ook nog een verkeersovertreding.

Mariette

#7 , 11 mar 2016 10:50

Toch even stilstaan bij het feit dat indien uw hond(je) telkens blaft als er iemand voorbijloopt, dit zeer storend kan zijn voor de andere buurtbewoners.

in mijn (doodlopend) straatje was er ook een nieuwe buur die haar hondjes heel de dag buiten liet zitten, met een voortdurend geblaf als gevolg, telkens er iemand passeerde. Zij woont op een hoek waar dus ongeveer iedereen voorbij moet lopen als ze in de straat komen.
Voor die beestjes is dat ook geen leven: vermits ze zicht hebben op een heel gebied, menen ze dat ze dat allemaal moeten bewaken. De diertjes werden hoe langer hoe zenuwachtiger.
Resultaat: klachten van sommige buren, met 3 (DRIE) Gas boetes van 250 euro als gevolg.

Sinds dan zitten de hondjes gewoon binnen overdag als ze gaan werken, en gaan ze enkel buiten als ook de eigenaars aanwezig zijn, dan blaffen ze niet.

Ik zou misschien toch beter ook uw hondje gewoon binnenhouden zodat uw buren er geen last van hebben. Ik vermoed dat het geclaxoneer dan ook wel over zal gaan.

tira00

#8 , 11 mar 2016 20:40

Inderdaad Mariette, ben van hetzelfde gedacht.
Het zijn de honden die altijd alleen buiten moeten zitten die overlast geven.
(honden die even alleen buiten moeten zitten omdat de baasjes gaan werken, buiten beschouwing gelaten)

Een huishond die gewoon kan "meeleven" met het gezin hoeft niet buiten op alles te blaffen van verveling.
Ganse dagen (van 8 u tot 22 uur en in het weekend van 10 tot 22 uur) alleen buiten "gestopt"...
Arm beest.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”