Verlijden akte

Ilse1984
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verlijden akte

#1 , 05 mar 2016 22:32

Wij hebben in november 2015 een compromis getekend onder de opschortende voorwaarde van het goedkeuren van onze lening, en op voorhand bij ons bod op mail gezet dat dit enkel zou tellen onder voorwaarde van klein beschrijf(Bij het zoekertje stond duidelijk dat het klein beschrijf was). Enkele weken na het tekenen van de compromis bleek dit ineens toch groot beschrijf te zijn. Omdat het groot beschrijf is wilde onze bank de lening niet goedkeuren alvorens onze woning verkocht was. Ondertussen is onze woning verkocht en de lening goedgekeurd, mits voorwaarde dat de aktes van aankoop en verkoop op dezelfde dag doorgaan zodat de bank zeker is dat ons huis verkocht is. Wij hebben toen meegedeeld aan de verkopers dat de akte niet zou kunnen verlijden op 14/03 (4 maand dus na het tekenen van de compromis) maar pas later aangezien het voor onze koopster die nog aan het scheiden is pas begin mei kan.

Onze verkopers eisen nu ineens een schadevergoeding omdat de akte niet kan verlijden 4 maand na het tekenen van de compromis.

1. Kan dit zomaar? zij wisten dit op voorhand en als zij bij het kadaster hadden opgevraagd of het effectief klein beschrijf was zaten we nu niet in deze situatie
2. In de compromis is geen datum opgenomen wanneer de akte eigenlijk wel zou moeten verlijden.
3. de 4 maand tussen compromis en verlijden akte tellen deze vanaf datum van ondertekenen van het compromis of vanaf datum dat voldaan is aan de opschortende voorwaarden? Lening is goedgekeurd 15 januari...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 mar 2016 22:37

1. Stond dat van het kleine beschrijf ook in de door jullie ondertekende compromis?
2. Hoeft niet, maar moet maar steeds binnen de vier maanden. Anders komen er boetes van de registratie.
3. Vanaf ondertekenen compromis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ilse1984
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2016 22:44

dat van het beschrijf staat niet mee in de compromis want volgens immo en notaris wordt dat niet gedaan, zou wel rechtsgeldig zijn (volgens hen) als het op papier staat (op mail dus in dit geval).

De notaris heeft mij verzekerd dat we geen boete van de registratie zouden krijgen in geval van uitstel van het verlijden van de akte.

Reclame

Fortuin

#4 , 06 mar 2016 02:04

De notaris heeft mij verzekerd dat we geen boete van de registratie zouden krijgen in geval van uitstel van het verlijden van de akte.
Dan hoop ik voor u dat u dat toch in geschreven vormt heeft. Sowieso, moest er een boete komen ga je die toch moeten betalen. Daarna kan u ze proberen terugvorderen van de verkoper.

Een screenshot van het zoekertje is misschien ook niet slecht om te hebben, moest het nog beschikbaar zijn.

Xenophon

#5 , 06 mar 2016 06:52

dat van het beschrijf staat niet mee in de compromis want volgens immo en notaris wordt dat niet gedaan, zou wel rechtsgeldig zijn (volgens hen) als het op papier staat (op mail dus in dit geval).

Onzin. Kan wel degelijk in een compromis gezet worden. Niet gebruikelijk betekent niet dat het onmogelijk is. Indien uw compromis van latere datum is dan die mails dan heb ik de grootste twijfel over de eventuele afdwingbaarheid. De notaris zou beter moeten weten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro

#6 , 06 mar 2016 13:23

Zoals Xenophon ben ik ook van mening dat u zwak staat.
Die boetes bestaan wel echt. Kan vermeden worden door de registratierechten al voor het verlijden van de akte te storten.
Anders komen er automatisch boeten die u dan moet betalen.
Wat in de compromis staat geldt als wet, ook als dat afwijkt van eerdere beloftes.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Kopen”