Mag ik zelf een notaris aanstellen?

Cajoeke
Topic Starter

Mag ik zelf een notaris aanstellen?

#1 , 19 apr 2016 03:22

Hallo,

Mjn peter, de broer van mijn papa is onlangs heel onverwacht overleden. Ik ben enige erfgename van zijn huisje en inboedel, mijn vader is begunstigde van de levensverzekering en pensioensparen. Vorige week zijn we naar de notaris gegaan waar het testament nagelaten werd door mijn peter. Na onze afspraak zat ik met een dubbel gevoel.. de notaris heeft ons niet echt inlichtingen geven, hij wou eerder meteen een afspraak om inboedel en huis te schatten en meteen het huis openbaar te verkopen. Toen mijn partner zei dat we niet zeker waren om met deze notaris te willen verder werken werd hij meteen boos en arrogant ook wat betreft de verkoop van het huis. Ook toen we vroegen of hij ons een idee kon geven van de notariskosten wou hij daar absoluut niet op antwoorden. Na 3x vragen (om toch een idee te hebben van wat ons nog te wachten staat) hebben we een basisbedrag gekregen. Hij denkt :? Vanaf 1500 á 2000 euro ongeveer.
Nu is mijn vraag of ik verplicht ben om met deze persoon verder de erfenis te regelen?

Mijn vader die het goed bedoelde (maar nooit naar een ander wil luisteren) heeft de enige akte van erfenis aan de notaris gegeven en geen kopie genomen, misschien zou dit ook wel eens voor problemen kunnen zorgen?

Ik ben niet thuis in deze wereld en als ze dan nog beginnen met juridische termen, enz. dan is het hek helemaal van de dam.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 19 apr 2016 09:03

U kan uiteraard een eigen notaris nemen.

wolf2

#3 , 19 apr 2016 17:16

Iemand vertelde me toch eens dat een notaris recht heeft op het uitvoeringsereloon, voor elk testament dat bij hem/haar bewaard werd. Maar ik weet er verder niks van.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2016 19:48

De notaris die het testament in bewaring heeft moet het ook uitvoeren, maar je kan zelf als raadsman uw eigen notaris aanstellen

Cajoeke
Topic Starter

#5 , 21 apr 2016 22:24

Ok, dank jullie wel voor de info, ondertussen is er iemand die mij hierin kan begeleiden en verbaal wat sterker is dan ikzelf

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”