onenigheid rondom eigendom kat

Leonora
Topic Starter

onenigheid rondom eigendom kat

#1 , 17 okt 2008 10:47

Een half jaar geleden hebben mijn partner en ik een kat opgenomen vanaf de straat. Kennissen van ons hebben 4-6 maanden 'ambulant' voor de kat gezorgd. Hij kwam bij hen aanlopen met verschillende vormen van verwaarlozing. (lees: Onverzorgde etterende wonden, vale onverzorgde vacht, laag gewicht, ietwat schuw karakter, afgesleten pootjes en nagels, zeer veel vlooien) Na zo lang voor de kat 'gezorgd' te hebben (Lees: eten geven, aandacht) kwamen deze kennissen tot de conclusie dat de kat hoogstwaarschijnlijk geen eigenaar had. Zij belden de dierenambulance en melden de kat. De kat was niet bij de dierenablulance opgegeven als vermist. Zij hebben mij en mijn partner gevraagd of wij de kat op wouden nemen. Na het internet af te hebben gezocht naar meldingen en deze niet gevonden te hebben stemde wij in en hebben de kat opgenomen.

Een half jaar hebben wij voor de kat gezorgd. Dierenarts, castratie, inentingen, behandeling tegen blaasontsteking, vlooibehandeling enz.
Vorige week maandag waren wij de kat opeens kwijt. Zoektocht gestart, instanties op de hoogte gesteld, flyers door de hele buurt verspreid.
Na vier dagen worden wij gebeld door een vrouw die verteld dat zij de kat meegenomen heeft uit mijn wijk omdat het haar kat was. Ik vraag een afspraak te maken, mevrouw stemt in. Na dit gesprek is er geen contact meer te leggen met de vrouw.

Zaterdag ochtend kwam de kat terug lopen bij ons huis. Wij hebben hem weer binnen genomen en bellen de vrouw nogmaals. Dit keer wel gehoor. De vrouw is er van overtuigd dat wij de kat 'gestolen' hebben en gaat naar het bureau om aangifte te doen. Daar blijkt dat dit niet mogelijk is.

Uiteindelijk heeft de politie een mediation sessie aangeboden. Woensdag jl. was dit gesprek.

Hierin heb ik de vrouw verteld dat als zij kan bewijzen dat het inderdaad haar kat is (d.m.v. entingen boekje, facturen van de dierenarts, foto's van haar en de kat en een verklaring van de staat waarin de kat zich bevond) ik bereid was de kat (terug) te geven aan haar.

Zij vertelde dat zij nimmer met de kat bij de dierenarts is geweest en dus geen bewijs kan leveren van haar eigendom. Als ik vraag waarom de kat nooit bij de arts is geweest stelt zij dat zij geen geld heeft hiervoor. Zij verteld dat de kat is binnen genomen in een tijd van grote schaarste voor haar gezin. en dat ze de kat pas naar de dierenarts zou brengen als hij ziek zou worden.

De kat is nu bij ons in huis en ik ben niet bereid de kat te geven aan iemand die niet eens kan bewijzen dat de kat haar eigendom is. Ik zou de kat dan evenwel aan iedere vreemde kunnen geven. daarnaast stelt zij zelf dat zij niet in staat is de basale veterinaire zorg te kunnen geven aan de kat

Ik vraag mij af wat mijn stand is in deze zaak. Ik vermoed dat mevrouw er mee naar het civiel recht wil gaan.

B.V.D.

Leonora

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 17 okt 2008 15:51

1ste mogelijk argumentatie: Voor dieren geldt bezit als titel, u heeft die kat maanden in ongestoord bezit gehad, u heeft ze gevoed en ermee naar de dierenarts geweest. U heeft er ook gehandeld als een 'goed huisvader': om de kat terug bij de oorspronkelijke eigenaar te krijgen heeft u destatus van de kat nagegaan bij de dierenamulace. De vrouw in kwestie kan geen eigendomsbewijs voorleggen, u heeft certificaten van de dierenarts die een begin van geschreven bewijs opleveren, wat uw rechtspositie als eigenaar duchtig versterkt. Uw bezit was rechtmatig, u bent eigenaar.

2e argumentatie: Door de kat niet als vermist op te geven heeft de vrouw die de eigendom claimt afstand gedaan van haar eigendomsrechten, de kat is op dat moment een 'res derelicta' geworden, dwz een zaak die aan niemand toebehoort. Op het moment dat u de kat in huis nam werd u rechtsgeldig eigenaar.

Ik raad u aan om keihard uw eigendom van de kat te claimen en substantieel schriftelijk bewijs te eisen van die vrouw. Daar zij dat niet kan leveren en u wel lijkt de uitkomst vrij duidelijk.

Toch ook wel vreemd dat iemand die geen geld heeft voor kattenvoer wel geld heeft voor een rechtsprocedure...

Leonora
Topic Starter

#3 , 18 okt 2008 18:37

Ik wil u hartelijk danken voor uw woorden. Ik heb de wetten met name BW 5
(nederland bk 2 art 19 & 4) onderzocht en kwam op dezefde conclusie. Echter ik ben geen jurist en kan dus niet alle wegen van de rechtsgang nagaan. Wat u stelt in uw bericht bevestigd mijn vermoedens.

Ik heb nog wel steeds tweifels wat betreft mijn 'meldplicht' Het feit dat ik de kat aan zou moeten hebben gegeven als zijnde vermist. De aanmelding bij de dierenambulance schijnt niet altijd genoeg te zijn.

Is mijn tweifel terecht of zijn de overige beweizen voldoende om het recht op de kat te eisen?

Mevrouw 'dreigt' nu met 'verdere stappen'. Ik maak mij zorgen om de kosten aan mijn kant mocht mevrouw doorzetten. Ik kan mij wat veroorloven maar ik ben geen rijk mens.

Ik ben u in ieder geval zeer erkentelijk.

Reclame

JohnD

#4 , 19 okt 2008 14:54

Ik zou in elk geval voet bij stuk houden. U kan idd bewijzen dat de kat door U verzorgd geweest is. U bent naar mijn mening eigenaar, want op het ogenblik dat U de kat in huis genomen hebt was ze een verwaarloosde straatkat geworden en kon men aan de hand van de kosten die U hebt moeten maken gerust besluiten dat ze aan niemand toebehoorde. Ik denk dat niemand het recht heeft een dier te verwaarlozen.

Om te zorgen dat de kat niet terug in handen komt van die dame kan U er om te beginnen voor zorgen dat ze binnen blijft. De dame heeft geen poot om op te staan omdat ze ook al niet kan bewijzen dat de kat van haar is.

Als het zover komt dat de kat terug naar haar moet vrees ik het ergste voor het dier. Ik raad U op dat ogenblik aan de kat als vermist op te geven, en ze tijdelijk bij iemand anders onder te brengen die haar dan wel tijdens die periode onder geen beding buiten mag laten.

Waarom zulke mensen een dier hebben begrijp ik nog steeds niet. Zij kennen zeker en vast de draagwijdte van het begrip huisdier niet.

Lex

#5 , 21 okt 2008 13:24

Indien het om Nederlands recht gaat zou ik u toch, voor alle zekerheid, willen verwijzen naar www.rechtenforum.nl

Leonora
Topic Starter

#6 , 21 okt 2008 21:04

Dat zal ik doen.

Erg veel dank voor de hulp!

U heeft mij zeer geholpen.

Groeten,

Leonora

Terug naar “Archief”