Graag advies over onze volgende situatie waarvoor we de aangifte van nalatenschap proberen zelf in te vullen; dank bij voorbaat :
Mevrouw TF en de heer FT, beiden 50 jaar, drie kinderen, meer dan vijf jaar woonachtig in Vlaanderen, waren gehuwd met gemeenschap van goederen en hebben met gemeenschapsmiddelen verschillende levensverzekeringen (ten bedrage van elk tussen de 10 en 20.000 euro) onderschreven van het type spaarverzekering één met aftrek van de premies van het belastbaar inkomen en één zonder en ook Tak 23 zonder aftrek van de premie van het belastbaar inkomen. Onderschreven < 55 jaar en hebben voldaan aan de normaal gestelde voorwaarden en geen hypothecaire lening.
Hoe dienen de levensverzekeringen te worden opgenomen in de aangifte van de nalatenschap ?
1. Langetermijnsparen - levensverzekering met aftrek van premies van belastbaar inkomen
Mevrouw overleed eind maart 2016 en de waarborg bij overlijden van haar levensverzekeringen (AAB) zal worden uitgekeerd aan de aangeduide begunstigde (= echtgenoot) na afhouding van personenbelasting van 10% + gemeentebelasting (via voorheffing ?).
(Bij leven zou het 10% taks op langetermijnsparen zijn). In de aangifte dient deze levensverzekering voor de helft (want gefinancierd door de gemeenschap) te worden opgegeven bij de ficties en zal daardoor voor het nettobedrag van deze helft als legaat worden bijgevoegd bij de toekenning van de nalatenschap aan de echtgenoot en hierop zal erfbelasting van toepassing zijn. Dit lijkt me duidelijk.
Maar ook de echtgenoot heeft een analoge levensverzekering (AAB) en als ik de verschillende standpunten en commentaren van de Vlaamse belastingdienst probeer te begrijpen (bv standpunt nr. 15129 dd. 28.09.2015) betekent dit dat ook deze levensverzekering, niettegenstaande die verzekerde niet is overleden en er ook geen uitkering gebeurt, toch ook in de ficties moeten worden opgenomen.
Ook hier voor de helft van de afkoopwaarde op datum van overlijden van zijn echtgenote. Mijn vraag is nu : mag hier fiscaliteit voor vervroegde afkoop in mindering van dit bedrag worden verrekend (in principe aanslag van 33% in personenbelasting + gemeentebelasting) ?
Als ik het standpunt nr. 16038 dd. 04.04.2016 lees is deze aftrek onder voorwaarden wel voorzien voor de levensverzekering van de overledene. Maar die voorwaarden kunnen niet vervuld zijn voor de verzekering van de echtgenoot. Is de aftrek dan niet mogelijk ? lijkt onredelijk ?
2. Langetermijnsparen – levensverzekering zonder premies van belastbaar inkomen af te trekken
Deel van mevrouw :
Er moet vermoedelijk aan de belastingdienst een certificaat worden gevraagd dat de niet-aftrek van de premies bevestigt om de overlijdensuitkering belastingvrij te kunnen bekomen (mogelijk wel deel roerende voorheffing veronderstel ik). Klopt dit ?
De helft van de ontvangen uitkering zal in de ficties moeten worden opgenomen.
Deel van haar echtgenoot:
Ook hiervan de helft in de ficties op te nemen veronderstel ik ? Kan raming van eventuele roerende voorheffing worden ingebracht in mindering van de netto-actiefwaarde ?
3. Voor (spaar) levensverzekering Tak 23 zonder aftrek van premie van belastbaar inkomen.
Voor product op naam van overledene : wordt uitgekeerd zonder belastingafhouding (wel Roerende Voorheffing indien aan bepaalde voorwaarden zoals 130% overlijdensdekking niet is voldaan) maar komt wel voor de helft in de ficties en wordt behandelt als een legaat voor begunstigde echtgenoot en daarop zal erfbelasting worden geheven.
Voor het product op naam van de echtgenoot : wordt niet uitgekeerd, verzekerde is trouwens niet overleden, maar ook op te nemen in de ficties voor de helft van de afkoopwaarde zoals gemeld in het standpunt nr. 15020 neem ik aan. Kan hier de berekende Roerende Voorheffing in mindering van deze afkoopwaarde worden opgegeven als de levensverzekering niet voldoet aan alle voorwaarden voor volledige vrijstelling ?
4. Mbt pensioensparen met aftrek van de premies
Deel mevrouw wordt uitgekeerd aan de nalatenschap na belasting (Personenbelasting 8% + gemeentebelasting – via voorheffing van 11% ?) en is voor de totaliteit (helft van de gemeenschap is toch van overlevende echtgenoot) op te nemen in het gemeenschappelijk actief, komt dus niet in de ficties.
Pensioensparen van echtgenoot : voor de totaliteit op te nemen in het gemeenschappelijk actief. Mag hier fiscaliteit voor vervroegde afkoop in mindering van dit bedrag worden verrekend (in principe aanslag van 33% in personenbelasting + gemeentebelasting) ?
5. Lijst van levensverzekeringen overgemaakt aan de belastingdienst
De langetermijnspaarrekeningen van de overlevende echtgenoot zijn niet opgenomen op de lijst die door de financiële instelling overgemaakt is aan de belastingdienst, deze bevat enkel de producten van de overledene. Waarom is dat zo, want deze dienen toch ook in de aangifte te worden opgenomen ?
Het vrijgestelde Tak23 product van de overlevende echtgenoot is dan wel weer aan de belastingdienst meegedeeld. Logica ?