Appartement kopen

Darliiien
Topic Starter

Appartement kopen

#1 , 07 jun 2016 10:40

Goede vraag:
Mijn vriend gaat een appartement kopen. Nu is het zo: een collega (a) van ons die heeft een appartement te koop. Maar dit appartement wordt pas sinds 1 mei 2016 verhuurd aan een andere collega (b).
Nu mijn vriend zou dit appartement kunnen kopen voor een zeer lage prijs (120.000 ipv de 160.000 waarop het geschat is). En is dus zeer geneigd om eht appartement te kopen. Met natuurlijk het probleem dat er een huurder in zit.
Nu is de vraag, welke mogelijkheid heeft hij om het appartement zo snel mogelijk zelf te kunnen bewonen (zijn ouders gaan verhuizen en in het nieuwe huis is geen plaats voor hem, dus hij dreigt zijn onderdak te verliezen).
Het enige wat we weten over het huurcontract is dat het appartement wordt verhuurd op een contract van 1j, aan een zeer lage vriendenprijs (400 euro per maand, waar her geschat werd op 650-700 per maand).
Kan iemand ons helpen met welke mogelijkheden mijn vriend heeft om het appartement zo snel mogelijk en op een zo correct mogelijke manier zelf te gaan bewonen?

MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 07 jun 2016 10:51

Een huurcontract van beperkte duur is niet vroeger opzegbaar, ook niet voor eigen bewoning. Hij kan de huurder enkel te kennen geven voor 1/2/17 dat het niet verlengd zal worden.

Meeboo

#3 , 07 jun 2016 11:00

Hij kan het contract niet opzeggen aangezien het van korte duur is. Door de aankoop neemt hij ook het huurcontract over. Hij kan hem ten vroegste 01-05-2017 laten vertrekken mits een opzeg van 3 maanden

Reclame

Darliiien
Topic Starter

#4 , 07 jun 2016 11:15

Een huurcontract van beperkte duur is niet vroeger opzegbaar, ook niet voor eigen bewoning. Hij kan de huurder enkel te kennen geven voor 1/2/17 dat het niet verlengd zal worden.
Ok,
Alvast bedankt voor dit snelle antwoord. Dan rest ons nog de vraag, zou dit eventueel wel kunnen, als het in onderling overleg gaat met de huurder?
Dus als hij bv met collega b gaat praten en probeert tot een onderlinge akkoord te komen, zou dit dan wel mogen? Of kan/mag dit ook niet?

Blaatpraat

#5 , 07 jun 2016 11:23

In onderling overleg mag dit natuurlijk wel.
Dan laat dit schriftelijk vastleggen op een document (in tweevoud) waarbij zowel je vriend als de huurder hun handtekening op plaatsen.

Huurder is alvast niet verplicht om hierin mee te gaan. Deze kan ook een extra vergoeding eisen in ruil om vroeger weg te gaan.

sloeberken

#6 , 07 jun 2016 11:25

Mits onderling akkoord kan het wel, enkel nog opletten als u zoveel onder de prijs koopt voor eventuele boete.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Darliiien
Topic Starter

#7 , 07 jun 2016 11:40

Mits onderling akkoord kan het wel, enkel nog opletten als u zoveel onder de prijs koopt voor eventuele boete.
Hoe bedoeld u, boete?
De huidige eigenaar heeft het laten schatten op 150.000-160.000
Maar heeft zelf aangeboden aan mijn vriend om het aan hem te verkopen voor 120.000 (omdat ze zijn situatie heel erg goed begrijpt en hem er echt wil in wil helpen). Dus waarom zou mijn vriend dan een boete kunnen krijgen hiervoor?

Meeboo

#8 , 07 jun 2016 11:45

ingeval de fiscus vindt dat er onder de werkelijke waarde verkocht werd kan het zijn dat jij bijkomende BTW of registratierechten dient te betalen.

bosprocureur

#9 , 07 jun 2016 11:47

omdat de administratie zich niets hoeft aan te trekken van wat u noemt "de situatie" van uw vriend. Zij willen gewoon registratierechten op de echte verkoopwaarde.

Nu die schatting op 150.000 - 160.000 is ook geen evangelie. Wie heeft dat geschat, met welk oogmerk.... Ik zou me alvast niet teveel zorgen maken over een eventuele boete; er zijn zeker een aantal objectieve argumenten te vinden om de lagere prijs te verantwoorden. Er is eerst al het feit dat het zo goedkoop verhuurd is, wellicht een aantal gebreken ( bv isolatie, of gebrek aan...), niet eersteklas ligging...die kunnen aangehaald worden...

Darliiien
Topic Starter

#10 , 07 jun 2016 12:37

omdat de administratie zich niets hoeft aan te trekken van wat u noemt "de situatie" van uw vriend. Zij willen gewoon registratierechten op de echte verkoopwaarde.

Nu die schatting op 150.000 - 160.000 is ook geen evangelie. Wie heeft dat geschat, met welk oogmerk.... Ik zou me alvast niet teveel zorgen maken over een eventuele boete; er zijn zeker een aantal objectieve argumenten te vinden om de lagere prijs te verantwoorden. Er is eerst al het feit dat het zo goedkoop verhuurd is, wellicht een aantal gebreken ( bv isolatie, of gebrek aan...), niet eersteklas ligging...die kunnen aangehaald worden...
aah ok, maar dan maak ik me inderdaad niet teveel zorgen. Want het betreft een zeer oud appartement, waar veel werken in moeten gaan gebeuren (nieuwe ramen, nieuwe leidingen, nieuwe elektriciteit,...) dus, dat is dan in elk geval geen probleem hoop ik.
Dus dan is het enige waar we ons nog 'zorgen' over moeten maken, om het zo te zeggen, het proberen tot een onderling akkoord te komen met collega b

sloeberken

#11 , 07 jun 2016 13:18

Hoeveel appartementen zijn er in dat blok en hoe oud, mag u die werken wel uitvoeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Darliiien
Topic Starter

#12 , 07 jun 2016 14:36

Hoeveel appartementen zijn er in dat blok en hoe oud, mag u die werken wel uitvoeren.
Het is maar 1 appartemetnt, is geen appartementsblok (is een huis opgedeeld in een winkelruimte bendenen daarboven een duplex-appartement)
alle werken die we willen uitvoeren zullen eerst goedgekeurd worden, du dat is geen enkel probleem.

Terug naar “Kopen”