(...) tijdens dat kort gesprekje verneem je zeker wat in die brieven staat (...)
Tijdens het onderhoud met het Bureau voor Juridische Bijstand (BJB) verneemt u
NATUURLIJK NIET wat er in uw brieven staat.
Gescheiden Vaders, ik meen dat het nu gedaan moet zijn met vraagstellers op het verkeerde been te zetten.
Het is g?nant om te moeten lezen dat een juriste niet weet wat een Bureau voor Juridische Bijstand wel en niet doet. Ik weet het in elk geval wel, want ik bel ze meermaals per week (voor dossiers van anderen).
Terzake: sweetheart heeft een brief gekregen van de advocaat van haar ex en ze vraagt hoe ze kan te weten komen wat erin staat.
ze kan inderdaad naar een vertaalbureau gaan: dat lijkt me evenwel een dure en overbodige opdracht, gezien de vertaling geen juridische beoordeling inhoudt.
of ze kan, zoals Anke zegt, naar een advocaat gaan om te vragen wat erin staat. Dat kost haar dan evenwel 50 of 75 euro, op voorwaarde dat enkel het tarief eerste raadpleging gehanteerd wordt (en er bv. geen 500 euro provisie gevraagd wordt).
of ze kan doen wat ik haar aanraad: naar het Bureau voor Juridische Bijstand gaan.
http://www.advocaat.be/page.aspx?pId=58 ... c=0&mIdd=0
Ik citeer letterlijk van die pagina:
wat mag ik verwachten?
een gratis eerste ori?nterend juridisch advies
wat kan ik zoal vragen?
moet ik antwoorden op deze brief?
welke dienst kan mij verder helpen?
moet ik aanwezig zijn op de zitting?
zit ik op het juiste spoor?
is het de moeite een advocaat te raadplegen?
in welke richting moet ik verder?
kan ik "nog iets ondernemen"?
Het BJB zegt zelf dat ze bij hen zal vernemen waarover het gaat, of ze moet antwoorden op die brief en of het de moeite loont om een advocaat te contacteren.
Dat is precies wat sweetheart vroeg, en mijn antwoord is dus wel degelijk correct. En het is bovendien de goedkoopste oplossing.
Ik ga ervan uit dat er in die brief iets anders zal staan dan "lieve ex, spijtig dat we gescheiden zijn, wil je met mij hertrouwen?". Ik neem dus aan dat het BJB haar zal zeggen dat ze wel degelijk moet reageren en dat ze haar antwoord best laat formuleren door een advocaat.
Ook mijn opmerking "voorafgaand aan de afspraak met je advocaat" was dus relevant.
Als er iemand geprobeerd heeft om haar op het verkeerde been te zetten ben ik het in elk geval niet. een standaard-antwoord "contacteer een advocaat" is een goede maar niet de goedkoopste oplossing. Het BJB is dat wel.