#8 , 10 nov 2008 08:41
Mij lijkt het inderdaad logisch dat je vriend helpt betalen aan de vaste kosten zoals elec en water. Wat me dan weer niet logisch lijkt, is dat hij een soort huur zou betalen.
M.i. komt het erop neer dat jullie beiden een mooie spaarpot opbouwen, ieder op zijn manier. Hij geldelijk en jij via het onroerende goed. Het zou mij dan ook fair lijken als jullie beiden aan de leefkosten betalen, maar dat hij inderdaad zijn spaarboek houdt en jij het recht houdt eigenaar te blijven van het huis. (Hij zou bv. met zijn spaarboek ook zelf een pand kunnen kopen.)
Jullie gaan beiden uit werken. Jij vindt het logisch dat jij het huishoudwerk op je neemt omdat hij zwaarder/langer werk heeft. Dat kan ik van hieruit niet beoordelen, maar dat zal dan wel. Mij lijkt het echter wel logisch dat er in het weekend dan toch samen in het huishouden zou gewerkt worden.
Elk 200 euro voor eten en drinken? Met kinderen in huis? Dat lijkt me toch krap, niet? Hoe doen jullie het dan met extra kosten zoals dokter, apotheek, kledij,...? Die 200 euro per kop lijkt mij dus wel weinig.
Concreet: ik zou die 200 euro sowieso optrekken + je vriend zou moeten inzien dat hij wel degelijk de helft van de vaste kosten op zich moet nemen. Het klopt dat jij alles alleen zou moeten betalen als hij niet bij je zou inwonen, maar het klopt ook dat hij dan ook alleen gas, elec,... zou moeten betalen op een ander adres. Over het wonen op zich spreek ik me echter niet zo rigide uit als de rest hier. Het is immers absoluut niet zeker dat je vriend, indien alleenstaande, zou huren. Hij zou eventueel ook kunnen kopen en dan is het een ander plaatje, want dan brengt zijn geld op.